Saveti za kompoziciju fotografije

Kompozicija jednostavno predstavlja postupak kojim određujete raspored subjekata u kadru. Kompozicija predstavlja istinski kreativnu stranu fotografije i veoma je zabavno učiti pravila, da biste ih zatim kršili!

Da biste unapredili svoje fotografije, pogledajte sledeće stavke i video zapis i primenite ideje iz njih u praksi.

  1. 1. Razmislite o subjektu – Odabir onoga što želite da fotografišete je prvi korak ka snimanju odličnih fotografija. Budite obazrivi i tražite zanimljive subjekte koji vam zapadnu za oko – što je subjekat zanimljiviji, to će vaša fotografija biti bolja

  2. 2. Pravilo trećina – Pokušajte da pozicionirate subjekat izvan centra kadra. Postavljanje ključnih elemenata na imaginarne linije koje dele vaš kadar na vertikalne i horizontalne trećine omogućava pravljenje prijatnih slika
    pravilo trećina

    Georgij Habarov, The Drowned World
    Pozicioniranje van centra sa ostavljenim prostorom za veslanje i činjenica da je čamac mali u kadru povećavaju zainteresovanost i fokusiranje na sliku, dok boja kanua predstavlja savršen kontrast u odnosu na vodu.


  3. 3. Vodeće linije – Prirodne linije poput putanja, šina, zidova ili ograda mogu se iskoristiti za uvođenje posmatrača u sliku. Takođe je odlično ako u blizini tačke nestajanja postoji zanimljiv subjekat na koji se može fokusirati
    fotografija vodećih linija

    Manuel Teišeira, Manhã submersa
    Ukrštene dijagonale daju moćnu strukturu ovoj slici; šine predstavljaju vodeće linije i uvode vaše oko u kadar prema dvema figurama koje pružaju osećaj razmere.


  4. 4. Uokvirivanje – Postavite subjekat u prirodan okvir, poput okvira vrata. Drveće, grane ili luk takođe mogu da posluže za privlačenje pažnje na subjekat
    Uokvirivanje kompozicije

    G. Tom La, Into the light!
    Ova fotografija pokazuje kako subjekat postavljen u okvir zaista može osnažiti vašu kompoziciju. Zahvaljujući korišćenju svetla od otvora na mostu i snimanju pri tamnoj pozadini, sva pažnja je usredsređena na subjekat. Takođe uočite da je g. Tom La napravio fotografiju sa subjektom na levoj strani i ostavljenim prostorom u koji će on ući.


  5. 5. Ispunite kadar – Učinite subjekte velikim u kadru pri snimanju divljači i portreta. Zumirajte ili se približite subjektima kako biste eliminisali mrtav prostor oko subjekta

  6. 6. Prostor za kretanje – Subjekti koji se kreću se najbolje snimaju ako im se ostavi prostor ispred. Na primer, pri snimanju automobila, pokušajte da ga postavite blizu ivice kadra kako bi vozilo dobilo prostor u koji može da uđe

  7. 7. Dijagonale – Dijagonalne linije koje seku kadar stvaraju osećaj dramatičnosti i kretanja. Tipični širokougaoni snimci češće sadrže dijagonale zahvaljujući široj perspektivi. Takođe pokušajte da usmerite fotoaparat naviše ili naniže kako biste naglasili ove linije
    Dijagonale u kompoziciji

    G. Siril Namieš, Soupe campagnarde
    Dve dijagonale, od kojih jednu čini ugao čamca, a drugu pojas crnih algi, prolaze kroz kadar dajući ovoj slici jaku pozadinu. Snimanje odozgo i postavljanje subjekta malo izvan centra takođe doprinosi jačini ove kompozicije.


  8. 8. Promenite tačku gledanja – Povećajte atraktivnost svojih slika promenom mesta snimanja. Pokušajte da kleknete na jedno koleno i postavite fotoaparat na pod kako biste dobili nisku perspektivu; možete i da držite fotoaparat visoko u vazduhu ili potražite isturenu tačku radi snimanja odozgo

  9. 9. Tekstura, šablon i detalji – Bez obzira na to snimate li pejzaže, prirodu, arhitekturu ili radnju, približite se i potražite teksture i detalje kako biste svojim slikama dodali novu dimenziju. Kontrasti boja, simetrija i šabloni mogu se pronaći gotovo svugde, otvorite četvore oči da biste našli ove detalje
    Tekstura kompozicije

    G. Paulo Dijas, lisboa bela com encanto
    Obožavamo način na koji je ovaj kadar do krajnjih granica napunjen živopisnim bojama, a stepenište koje vodi van scene na predivan način uokviruje ružičaste cvetove na drvetu. Vertikalne linije dominiraju ovom slikom, stvarajući osećaj stabilnosti, a uočite i kako je g. Paulo Dijas postavio vodeću liniju aleje malo levo od centra.


  10. 10. Osećaj za razmeru – Dodajte razmeru slikama radi naglašavanja scene i dodavanja tačke fokusa. Ovaj postupak može biti posebno uspešan pri snimanju pejzaža. Ljudske figure idealno služe u ovu svrhu jer ih posmatrač odmah raspoznaje.

Pogledajte naš video zapis o kompoziciji ovde:

Pokušajte da izaberete subjekat i vidite koliko različitih kompozicija možete da snimite primenom 10 prethodnih stavki. Zatim snimite još 10 fotografija kršeći ova pravila, npr. postavljajući subjekat u samu sredinu kadra ili čineći ga vrlo malim u kadru tako što ćete do kraja smanjiti zum. Ne zaboravite da snimite i horizontalne i vertikalne slike kako biste videli šta najbolje funkcioniše. Ubrzo ćete shvatiti da vam je na raspolaganju beskonačno mnogo načina za kompoziciju slike i otkriti koje tehnike kompozicije omogućavaju kreiranje zanimljivih fotografija.

Dobili ste inspiraciju? Napravite sliku sa kompozicijom i otpremite je u našu galeriju, možda ćemo je iskoristiti za sledeći članak.