Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Oblikovanje kubanskog bita

Sara Karon je francuski foto-reporter iz Pariza. Nakon što je završila sa obrazovanjem, otputovala je na Kubu i 1994. napravila kultne slike koje su pokrenule njenu karijeru profesionalnog fotografa. Od tada je radila na brojnim zadacima u Africi, Južnoj Americi, Aziji i na Bliskom istoku, kao slobodnjak i za razne časopise, što obuhvata Time i Paris Match. Usput je osvojila mnoštvo nagrada i stipendija za svoja dela koja su česta na izložbama. Sreli smo se sa njom na Kubi, gde je napravila pauzu od užurbanog modnog snimanja kako bi isprobala EOS M5 i rekla nam malo više o svojoj karijeri i pristupu snimanju odličnih slika.

Počeci

Započeli smo tako što smo Saru pitali šta je prvo privuklo profesionalnom bavljenju fotografijom i da odustane od sna iz tinejdžerskih godina da postane klasična balerina.

„Od veoma ranog uzrasta su me privlačile slike. Roditelji su me vodili u muzeje da gledam dela majstora slikarstva koji su po meni, na mnogo načina bili foto-reporteri svog vremena. Takođe sam volela balet i tokom tinejdžerskih godina sam mislila da bih mogla da postanem klasična balerina. Tada sam prvi put posetila Kubu – kao učenik baletske škole Alicia Alonso u Havani. Ipak, u suštini me opčinjenost istorijom inspirisala da krenem na fotografsko putovanje. Dok sam radila na master tezi iz književnosti i civilizacije Španije i Južne Amerike otkrila sam dela Kristine Garsije Rodero, neverovatnog španskog fotografa, kroz njenu knjigu Okultna Španija (Espana Oculta). Nakon toga mi je postalo jasno da želim da se bavim fotografijom – nikada nisam to dovodila u pitanje niti razmišljala o izboru druge profesije.“

Sara Karon fotografiše mladu ženu sa tetovažom pomoću fotoaparata EOS M5

Vraćanje

Ponovno posećivanje mesta predstavlja obeležje Sarine fotografije...

„Fotografije koje sam napravila kada sam se 1994. vratila na Kubu (pre više od 20 godina) započele su moju karijeru profesionalnog fotografa. Kad god imam priliku volim ponovo da posetim mesta na kojima sam prethodno radila. Štedite puno vremena kada već poznajete intimne detalje mesta i ljude koji na njemu žive. Vraćanje mi ne daje samo priliku da fotografišem promene u određenoj oblasti usled protoka vremena, već mi omogućava i da istražim fine detalje tog društva i ljudi u njemu kako bi se na mojim slikama odrazilo dublje razumevanje kulture. Dobro poznavanje nekog mesta takođe pomaže na mnogo korisnih načina – na primer, gde odsesti i sa jednostavnim snalaženjem. Zahvaljujući čestim posetama Kubi, moj španski se takođe popravio, pa većina Kubanaca ne veruje da sam Francuskinja!“

Uticaj crno-bele fotografije Kristine Garsije Rodero vidljiv je u Sarinom prvom profesionalno uspešnom projektu sa Kube koji je takođe snimljen u crno-beloj tehnici. Pitali smo je o kreativnom procesu iza snimanja u monohromatskoj tehnici ili u boji i umetnosti beleženja emocija...

„Na moju odluku da prvi foto-dokumentarni projekat (Kubanski splavovi) snimim u crno-beloj tehnici više je uticao praktični razlog nego kreativni. Tada nije bilo digitalne tehnologije i radila sam sa filmom, pa sam sama morala da razvijam negative i snimke, a to je jednostavno bilo lakše u crno-beloj tehnici. Sada, ako je u pitanju lični projekat, biram crno-belo ili u boji na osnovu poruke koju želim da prenesem slikama. Ne postoji pravilo – izgleda da je u pitanju intuitivna reakcija na ono što snimam. Na primer, nastavila sam sa radom u vezi sa imigracijom (što je tema na kojoj radim mnogo godina) u crno-beloj tehnici. Naravno, ako sam na zadatku za neki časopis, pitam ih šta žele i snimam u skladu sa tim.“

„Što se tiče načina na koji beležim emocije – iskreno ne znam. Provodim vreme sa ljudima u njihovom okruženju, što mi verovatno pomaže da razvijem potrebnu vezu. Naravno, svetlo igra izuzetno važnu ulogu u tome i navodi vas da budete veoma strpljivi pošto čekanje pravog trenutka zaista može da potraje.“

Duga iznad vlažne ulice fotografisana pomoću fotaparata kompanije Canon bez ogledala EOS M5

„Ponekad (naročito tokom zadataka) ako nemate dobro svetlo zato što, na primer, stalno pada kiša, morate taj problem da pretvorite u nešto zanimljivo i u tome leži pravi izazov. Pored toga, kada radite kao foto-reporter, morate brzo da se prilagođavate često promenljivim situacijama, kao i da uzmete u obzir mnoštvo promenljivih osim svetla.“

Najnoviji Sarin zadatak je modno snimanje na Kubi – što izgleda zaista različito od foto-reporterskih slika koje je napravila na mestima poput Palestine i Avganistana, ali je za Saru ta razlika manja nego što mislite.

Sara Karon fotografiše model pomoću fotoaparata M5 iza scene modnog snimanja

„Do sada sam snimala modu u Pakistanu i na Kubi, gde ona predstavlja način izražavanja snova o promenama. Dizajneri na oba mesta koriste kreativnost kako bi preneli pozadinsku političku poruku – iz te perspektive, ne mislim da se to mnogo razlikuje od snimanja reportaža u oblastima sa konfliktima. U obe situacije, dobra fotografija bi trebalo da prenese informacije, kao i da dotakne gledaoca na određenom emotivnom nivou. To pokušavam da postignem sa foto-reportažama i modnim snimanjima.“

Na ulicama

Ulična scena u Havani koji je Sara Karon snimila pomoću fotoaparata Canon M5

Pored pravljenja prelepih snimaka događaja iza scene na modnom snimanju pomoću fotoaparata EOS M5, Sara ga je takođe ponela na ulice Havane. Pitali smo je šta čini dobrog uličnog fotografa i o vrsti fotoaparata koju bi trebalo da koristi.

„Za ovaj projekat sam želela da se stavim u ulogu putnika u potrazi za prelepim i iznenađujućim slikama. Mislim da je za ovu vrstu ulične fotografije potrebna odlična moć zapažanja kako biste uočili zanimljive i jedinstvene ulične scene. Takođe morate da budete brzi, uz mogućnost da brzo kadrirate i napravite snimak. Zato što u suštini stvarno imate samo jednu priliku za snimak. Takođe je važno da ne smetate ljudima dok obavljaju svakodnevne poslove. Alatka koja vam je potrebna mora da bude mala, diskretna i brza – baš kao što je EOS M5. Takođe ima dodatni bonus u vidu mogućnosti snimanja veoma kvalitetnih RAW datoteka koje možete da koristite u profesionalne svrhe.“

Noćni snimak Havane sa mora napravljen pomoću fotoaparata EOS M5

„Bilo je zadovoljstvo koristiti fotoaparat EOS M5. Dugo sam čekala da Canon napravi ovakav fotoaparat – nešto, lagano, malo i brzo, ali istovremeno snažno. Odlična svestranost modela EOS M5 takođe predstavlja veliki bonus. Koristila sam ga u različitim situacijama, kao što su modna snimanja, reportaže, ulična fotografija, arhitektura i pejzaži, uz odlične rezultate u različitim uslovima osvetljenja. Uspela sam čak da ga upotrebim i za pravljenje fotografija u stilu impresionističkih slikara tokom noćnog snimanja na moru. Sve u svemu, EOS M5 i ja smo razvili odličan odnos!“