SPORTSKA FOTOGRAFIJA

Jednodnevno snimanje sa profesionalcem akcionih sportova

Perspektivni fotograf Debora provodi dan prepun akcije sa ambasadorom kompanije Canon Žan-batist Lautardom, snimajući svaki trenutak uzbudljive sesije brdskog biciklizma.
Canon Camera

Zamrzavanje brze akcije može da predstavlja veliki izazov kada počnete da se bavite fotografijom. Koje postavke fotoaparata bi trebalo da koristite? Kako treba da fokusirate objektiv? Koje tehnike će dati izuzetno oštre rezultate?

Debora, mladi fotograf i entuzijasta za akcione sportove iz Liona, Francuska, želela je da dobije odgovore.

„Zaista sam se mučila sa fokusiranjem i kadriranjem“, objašnjava ona. „Želim da naučim prave tehnike za oštar prikaz subjekta i kako da izaberem savršen ugao kada je u pitanju snimanje akcije.“

Kako bismo pomogli Debori u praćenju njenih veština za akcionu fotografiju, povezali smo je sa ambasadorom kompanije Canon i fotografom za brdski biciklizam Žan-batist Lautardom (Žb), na kaskadnom snimanju sa francuskim sportistom u slopestyle biciklizmu, Žeremijem Bertijerom.

Žb uobičajeno snima pomoću fotoaparata Canon EOS R5, ali da bi dokazao da vam nije potreban profesionalni komplet za snimanje slika profesionalnog izgleda, par je dobio Canon EOS RP i Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektiv za rad.

Otkrijte kako se Debora suočila sa izazovima i pročitajte najbolje savete Žb za snimanje akcije.

1. Komunicirajte sa subjektom

Tri osobe na drvenoj platformi gledaju fotografije na Canon EOS RP fotoaparatu, dve osobe sede, jedna od njih sa kacigom stoji pridržavajući brdski bicikl.

Razgovor sa subjektom o svemu predstavlja ključ za dobijanje najboljih rezultata. „Cilj ove vrste slike je da se akcija pokaže najboljom“, kaže Žb. „Stoga, ako sportista pređe četiri metra u visinu, ali na vašoj slici izgleda kao metar, to nije dobar akcioni snimak. Možda je to dobra fotografija, ali vozač nikada neće biti zadovoljan time, a svi moraju da budu srećni krajem dana.“

Slika figure u tamnim senkama na ekranu sa promenljivim uglom na fotoaparatu Canon EOS RP.

Žb je savetovao Deboru da vodi subjekta, na primer da mu govori gde da gleda i šta da radi. „Na ovaj način možete da upravljate svime, čak i kada se akcija prirodno odvija – sve se odnosi na upravljanje tim malim detaljima kako biste napravili snimak“, kaže on.

„Ako fotoaparat nema izuzetno veliku brzinu uzastopnog snimanja, moraćete precizno da pritisnete dugme okidača u pravom trenutku“, kaže Žb. „Ako imalo znate o sportu, to će biti od velike pomoći u tom pogledu. Razgovarajte o stvarima sa vozačem i razgovarajte o tome koji trik radi, koliko visoko će proći i šta misli iz kog ugla će akcija izgledati dobro.“

Debora se slaže: „Žb je objasnio koliko je važno da komuniciramo sa ljudima sa kojima sarađujemo, kako bismo mogli da jedni drugima saopštimo naša očekivanja. Najveći izazov koji sam imala na snimanju bio je da se suočim sa brzinom subjekta. To sam rešila analiziranjem Žeremijeve vežbe kako bih mogla da predvidim pravi trenutak za pritiskanje okidača prilikom sledećeg pokušaja.“

Ne zaboravite da iskoristite i tehnologiju fotoaparata na najbolji način. Uparivanjem odlične komunikacije sa subjektom pomoću najbrže postavke pogona na fotoaparatu, dobićete bolju priliku da zabeležite trenutak kada se svi elementi međusobno spajaju u vrhunskom akcionom snimku. „Mogućnost snimanja niza snimaka koje možete da podelite sa sportistom kako biste odabrali najbolji kadar je zaista važna, pošto pozicija i akcija treba da se smatraju savršenom sa obe strane fotoaparata“, objašnjava Žb.

2. Kontrolisanje što je više moguće elemenata

Canon ambasador Žan-batist Lautard fotografiše muškarca kako izvodi trikove na brdskom biciklu u traci seoskog puta pomoću Canon fotoaparata EOS RP.

Žb kaže da voli „uspori“ balans bele kako bi naglasio tople boje tokom večeri i pokazao je Debori kako to da uradi ručnim podešavanjem veće temperature boje pomoću opcije K (Kelvin) na meniju Canon EOS RP za balans bele.

Brdski biciklista koji skače dok vozi nizbrdo pored puta.

„Za ovo snimanje zamolio sam Žeremija da nosi žutu i braon odeću, zato što sam osetio da dobro dopunjuje pozadinu“, kaže Žb. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM pri 1/2500 s, f/1.8 i ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Iako ne možete da kontrolišete vreme, trebalo bi da učinite sve kako ne biste prepustili bilo koji drugi aspekt snimanja slučajnosti, kaže Žb. „Pokušajte da predvidite probleme i kontrolišete što više stvari. Na primer, u danima koji su prethodili ovom snimanju padala je jaka kiša, tako da je uzletanje tokom jednog od skokova bilo previše meko. Da bismo to rešili, ukopali smo ivicu skoka i zapalili vatru iznutra tako da se prljavština tokom nekoliko sati osuši.“

Jedan aspekt snimanja akcionog sporta kojim se relativno lako upravlja jeste izbor odeće vozača. „Pokušajte da postignete harmoniju boja ili da dodate kontrast. Na primer, ako imate zelenu pozadinu, možete da koristite crvenu ili belu odeću kako bi se vozač zaista istakao.“

3. Podesite veliku brzinu zatvarača

Slika vrha Canon EOS RP fotoaparata sa fokusom na točkiću za režim kamere.

Žb savetuje prebacivanje na režim ručne ekspozicije radi potpune kontrole nad postavkama fotoaparata. Ako počinjete sa akcionom fotografijom, onda je najbolje da snimate kada je relativno svetlo, pošto ćete imati više slobode za eksperimentisanje.

Brdski biciklista koji izvodi visoki skok, a vrhunac je poravnat sa obližnjom granicom drveća.

Velika brzina zatvarača je od ključne važnosti za održavanje oštrog prikaza detalja prilikom fotografisanja sportiste u pokretu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 52 mm, 1/1000 s, f/7.1 i ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Izbor odgovarajuće brzine zatvarača od ključne je važnosti za ovo snimanje. „Brdski biciklizam je verovatno jedan od najbržih sportova koje možete da snimate“, kaže Žb. „Točkovi se okreću toliko brzo da je teško da će žbice biti oštre kada su brzine zatvarača manje od 1/800 s. Ako imate dovoljno svetla, preporučujem najmanje 1/1000 s.“

Podešavanje brzine zatvarača ovako brzo može da predstavlja problem kada nivo osvetljenja počne da se smanjuje, ali korišćenje „brzog“ objektiva sa velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, može da vam pruži više opcija. „Možda će biti potrebno da budete fleksibilni sa otvorom blende i ISO da biste dobili dobru ekspoziciju pri velikoj brzini zatvarača“, objašnjava Žb. „Ponekad možda nećete želeti da snimate pri maksimalnom otvoru blende pri slabom osvetljenju, zato što želite da prednji plan bude manje zamućen. U tom slučaju, pritiskom na ISO višu vrednost možete da zamrznete akciju.“

Uprkos tome, Žb preporučuje da ISO ostane što je moguće niže da bi se postigao najbolji kvalitet slike, pa je Debora počela na ISO 100. „Zatim sam izabrala veliku brzinu zatvarača“, kaže ona. „Takođe sam podesila otvor blende i ISO da bih dobila ekspoziciju koju sam želela.“

4. Izaberite odgovarajući režim fokusa

Canon ambasador Žan-batist Lautard čuči u travi uz Deboru pokazujući joj ekran sa promenljivim uglom na EOS RP fotoaparatu kompanije Canon.

Automatsko fokusiranje u kombinaciji sa ekrana sa promenljivim uglom modela Canon EOS RP može biti veoma korisno, pošto olakšava pravljenje oštrih snimaka kada fotoaparat držite u nezgodnim uglovima, kao što je Žb objašnjavao Debori.

Postavljanje sportiste koji se brzo kreće u fokus je jedan od glavnih izazova u sportskoj fotografiji. Žb savetuje da, iako je fotoaparat sa brzim automatskim fokusom često od neprocenjive vrednosti za snimanje akcije, prebacivanje na ručno fokusiranje daje postojane rezultate kada se suočite sa predvidljivim i ponovljivim sportskim trikom.

„Kada znate sport i tačno znate gde će vozač biti u najvišoj tački trika, tada možete ručno unapred da fokusirate objektiv u tom trenutku“, kaže on. „Da bi stvari bile lakše, zamolite ih da stanu na mesto, ispod mesta na kojem će trik biti izveden, a zatim uvećajte sliku prikaza uživo za 10x kako biste mogli precizno da se fokusirate na njih.“ Žižna daljina akcije od objektiva ne bi trebalo da se menja ako fotoaparat ostane pod istim uglom, pa stoga ne utiče na fokus. Međutim, ako je fotoaparat nagnut nagore, rastojanje za fokusiranje će se promeniti i izbaciće fokus ako je dubina polja dovoljno mala.

„Ako je akcija nepredvidljiva, kao što je to slučaj sa brdskim biciklizmom na nizbrdici, definitivno bih iskoristio prednost servo automatskog fokusa umesto toga.“

Debora kaže da je bilo potrebno nekoliko pokušaja da se obezbedi da njene fotografije budu oštro fokusirane, zato što nije bila naviknuta na ovu tehniku. „Pre akcije sam podesila automatski fokus na objektu na istoj razdaljini na kojoj sam očekivala da će Žeremi biti na visini trika, a zatim sam prebacila objektiv na ručni fokus kako ne bi promenio položaj“, objašnjava ona.

5. Sami stvorite dobre okolnosti

Mlada žena u polju visoke trave, držeći snop trave ispred fotoaparata, sa dve figure na biciklima na vrhu rampe u daljini.

Nošenje prednjeg plana vam pruža slobodu da snimate akciju iz najboljeg ugla.

Brdski biciklista koji tokom sunčanog dana izvodi skok, sa travom u prvom planu slike.

Korišćenjem objektiva Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM sa maksimalnim otvorom blende f/1.8, trava pruža mekani kadar za Žeremijev skok. Snimljeno pomoću Canon EOS RP modela pri 1/4000 s, f/1.8 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Žb je naučio Deboru važnosti razmišljanja u cilju brzog delovanja kada stvari ne funkcionišu kao što je planirano. „Objasnio sam da volim da imam detalje u prednjem planu, kao što su grane i lišće na svojim slikama, jer oni dodaju dubinu i trodimenzionalni kvalitet“, kaže on. „Postojala je trava kroz koju sam želeo da snimam, ali je bila prilično niska, a ograda ispred skokova blokirala bi snimak iz niskog ugla. Da bismo to rešili, jednostavno smo povukli travu i držali je ispred objektiva.“

Za Deboru ovo je bila nova tehnika. „Korišćenje trave ili drveća za skrivanje detalja koje nisam želela na fotografiji ili za kreiranje bolje kompozicije bilo je tako očigledno, ali ne i nešto što sam pokušala do ovog snimanja“, objašnjava ona. „Žb mi je rekao da ne oklevam da istražim sve tačke kako bih pronašla savršen ugao – i da ne planiram kasnije da varam sa uređivanjem, već da upotrebim i izmenim okruženje koliko god je potrebno pre fotografisanja.“

Na sreću, Debora je otišla sa snimanja sa nekim fantastičnim akcionim sportskim slikama – a nadamo se da će vam i savet Žb-a pomoći u snimanju trika.

Podignite fotografisanje akcije na viši nivo pomoću ovih naprednijih tehnika Žb-a*.

*Dostupno je samo na određenim jezicima.



Napisao Markus Hokins

Srodni proizvodi

Srodni članci