A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FOTOGRAFISANJE FESTIVALA

Bart Heemskerk, fotograf rok aristokratije, o beleženju doživljaja festivala

„Muzika je ljubav, a fotografisanje je alatka“, kaže holandski muzički fotograf Bart Heemskerk. Snima glavne festivale i koncerte širom Evrope, što uključuje velika imena poput Nika Kejva, Lane Del Rej i Dua Lipe – ta uloga mu je donela zavidnu pozivnicu da fotografiše grupu Rolling Stones.

Ovog leta će obići 40 festivala da bi ih fotografisao, uz strast prema muzici kao pokretačku snagu. Ovde iznosi svoju inspirativnu priču, prepunu saveta koje možete da isprobate pomoću kompaktnog fotoaparata na događajima na otvorenom ovog leta.

„Kao dete sam uvek slušao radio i snimao emisije sa top-listama. Kasnije sam odlazio na svirke sa ocem i zaljubio se u festivalsku scenu kada sam bio na festivalu Pinkpop u Holandiji sa 15 godina“, kaže ovaj 33-godišnji fotograf.

Nekoliko godina nakon prvog festivalskog iskustva, Bart je dobio priliku da pozajmi Canon EOS 400D (prethodnu verziju modela Canon EOS 800D). Ubrzo je shvatio da je sa fotoaparatom uživanje u festivalima još veće – uz snimanje zabave iz publike, kao i pravljenje kreativnih snimaka najboljih svetskih izvođača uživo.

Nakon što je određeno vreme proveo gradeći portfolio dobrovoljnim fotografisanjem muzičkih događaja, napustio je posao učitelja da bi fotografisanje pretvorio u karijeru: „Deset godina nakon prisustvovanja prvom festivalu, vratio sam se na Pinkpop sa zadatkom da fotografišem holandski bend Kensington, čije sam članove upoznao tako što sam im prvo ponudio da ih besplatno fotografišem, u zamenu za prisustvovanje većem broju njihovih svirki“, kaže Bart. Sledeće godine dobio je poziv koji nikako nije očekivao – internacionalne rok legende Rolling Stones su ga pitali da li bi želeo da ih fotografiše.

„Rolling Stones su 2014. kretali na turneju i pronašli su me na internetu – onlajn su tražili fotografe iz Holandije. Zatim su kontaktirali sa festivalom Pinkpop i raspitali se. To je bio nestvaran trenutak!“

Bend ga je pozvao da fotografiše njihovu evropsku turneju, uz pristup iza scene sa nekim od najpoznatijih muzičara na svetu. „Na turneji sa Stonsima sam se osećao kao da sam sa porodicom“, kaže Bart. „Šalili smo se. Najzabavnije mi je bilo da radim sa Kitom [Ričardsom]. Veoma je duhovit. Morao sam da snimam okupljanja sa obožavaocima i agentima i dobio sam propusnicu za sve delove koja mi je omogućila da idem gde želim – iza scene, ispred scene. Bio sam deo ekipe, pa sam imao obroke sa svima ostalima, išao sam na zvučne probe itd.“

Bart je ostao u kontaktu sa bendom Rolling Stones nakon toga, pa čak im se i ponovo pridružio na turneji 2017.

Srodni članci
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FOTOGRAFISANJE FESTIVALA

Kostimi, sunce i rokenrol: 10 saveta za fotografisanje festivala

Fotograf festivala Ben Morse otkriva kako se na festivalu mogu snimati fotografije dostojne jedne rok zvezde i zašto bi kompaktni Canon PowerShot SXS740 HS mogao biti idealni fotoaparat na festivalima.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

FOTOGRAFISANJE ZABAVA

Budite kreativniji sa fotografisanjem zabava

Želite da zabeležite uzbuđenje zabava i proslava? Saznajte kako da snimate sve te radosne trenutke na kreativne načine.

Pronađite svetlo, pa ga iskoristite za snimanje

„Nikada ne znate kakvo će biti osvetljenje, a to je jedan od najzabavnijih aspekata posla fotografa na koncertima. Jednostavno morate da radite sa dostupnim svetlom“, kaže Bart.

Da biste na najbolji način iskoristili svetlo, preporučuje da se pomerate, umesto da stojite na jednom mestu. „Ako svetlo sija odozgo na nečije lice, razlikuje se sa leve strane i kada stojite ispred te osobe, odnosno kada se pomerite više nazad“, kaže on.

„Svetlo se ponavlja. Ako izvođač stoji iza mikrofona i ja primetim lep žuti, beli ili plavi zrak svetla koji se ponavlja na njegovom licu, dok se pomera napred-nazad, napraviću snimak kada je zrak na licu ili oko njega kako bih dobio lepu siluetu.“

Ako fotografišete poznatog izvođača, gledanje njegovih prethodnih koncerata uživo onlajn takođe može da vam pomogne da predvidite šta će se desiti. „Ponekad vidite izvođača kako uskače u publiku tokom druge numere, a to se ponavlja iz nastupa u nastup, pa znate da će se desiti i na nastupu koji snimate. Zatim je samo potrebno da izaberete mesto.“

Za postavke fotoaparata i savete za fotografisanje u različitim uslovima osvetljenja, pročitajte naše savete za fotografisanje festivala.

Birajte raznovrsne kadrove

Kada je potrebno izabrati način fotografisanja koncerata i muzičkih festivala, „ljudi obično stavljaju subjekat u sredinu kadra i prave mnoštvo fotografija iste stvari, uz zumiranje glavnog izvođača, a to može da postane dosadno“, kaže Bart.

Umesto toga, preporučuje da birate raznovrsne kadrove i da subjekte postavljate na levu ili desnu stranu snimka. „Napravite kul snimak jednog izvođača, izaberite nekoliko fotografija, pa napravite široki snimak na kojem se vidi interakcija sa publikom. Ako odlučite da subjekat postavite u sredinu, nešto mora da se događa – možda skok, široko raširene ruke izvođača ili pogled ka fotoaparatu.“

"Cilj je da zabeležite doživljaj festivala, a svaki festival ima drugačiju atmosferu."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

Ne propustite vrhunac koncerta

„Moderni fotoaparati izvanredno fokusiraju, pa kada se izvođač pomera napred-nazad više volim da koristim automatski fokus nego ručni“, kaže Bart. Izborom odgovarajućih tačaka za fokusiranje, može da održi izuzetno oštar fokus na subjektu, čak i kada juri preko scene, kada ga nosi publika ili usred dinamičnog plesa.

Na kompaktnom fotoaparatu, kao što je Canon PowerShot SX740 HS, klikom na dugme menija sa zadnje strane možete da izaberete režim automatskog fokusa u postavkama snimanja. Automatski fokus sa praćenjem prati subjekat – na primer, pevača koji se pomera po sceni – pa možete da zabeležite akciju bez straha od zamućenih snimaka.

U postavkama snimanja takođe možete da izaberete brzi uzastopni režim fotografisanja. Ovo vam omogućava da nastavite da fotografišete sve dok držite pritisnuto dugme okidača.

„Obično koristim uzastopni režim snimanja u slučaju da se ruka nađe ispred fotoaparata ili da su oči izvođača zatvorene“, kaže Bart. „Na primer, skok Edija Vedera iz benda Pearl Jam odvija se u sekundi, a zaista bi trebalo da ga zabeležite. Kada je u pitanju pevač-tekstopisac, neko ko sedi za klavirom ili izvođač koji samo stoji iza mikrofona, možete da koristite pojedinačno fotografisanje. Samo izaberite pravi trenutak.“

Najbolji fotoaparat za fotografisanje festivala

Na mnogim festivalima je zabranjeno unošenje velikih DSLR fotoaparata, osim ako imate novinarsku akreditaciju, pa je korisno da imate mali fotoaparat sa dobrim zumom, kao što je Canon PowerShot SX740 HS, savetuje Bart.

„Stajaćete u gomili, pa je dobra ideja da imate fotoaparat sa ekranom koji može da se nagne [da biste mogli da snimate iz više uglova]. Može da pomogne ako imate fotoaparat sa stabilizacijom slike, kao što je stabilizacija u 5 osa na modelu PowerShot SX740 HS. Mnogo ljudi se kreće oko vas na događajima, pa [naročito ako fotoaparat držite visoko ili pod uglom] stabilizacija slike može značajno da doprinese izbegavanju podrhtavanja.“

Ako koristite fotoaparat sa izmenjivim objektivima, kao što je Canon EOS M50, Bart preporučuje da na događaje nosite samo dva objektiva. „Ja nosim jedan širokougaoni objektiv sa fiksnom žižnom daljinom i jedan telefoto zum objektiv da bih mogao da pravim široke snimke i snimke akcije sa različitih razdaljina i pomoću različitih žižnih daljina“, kaže on.

Objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, kao što je Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, ima širi otvor blende, pa pušta više svetla na snimke, uz kraće ekspozicije, dok vam Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM omogućava da zumirate scenu onako kako želite.

Ključna stvar za pravljenje zanimljivih snimaka na festivalima

„Uvek kažem da bi trebalo da fotografišete festival iz ugla publike, a ne onako kako ga vidi fotograf“, kaže Bart. „Sada je uobičajeno da na svakom festivalu ima raznih dešavanja oko glavne scene, kao što su prodavci hrane. Potrebno je da zabeležite doživljaj festivala, a svaki festival ima jedinstvenu atmosferu. Možda ćete snimiti lep, žuti zalazak sunca i ljude koji leže unaokolo, opuštaju se i uživaju u muzici. Možda neki rade jogu ili imaju hulahop. Ti trenuci su dragoceni.

„Ako ste na velikom karuselu ili ste se popeli na jedan od kranova sa kojih se pruža pogled na festival, to je dobra prilika za korišćenje širokougaonog objektiva, kako biste uhvatili ceo festivalski prostor. U tim situacijama ne bi trebalo da koristite zum objektiv zato što ćete na taj način dobiti samo delić festivalskog prostora u kadru.“

Nakon fotografisanja tako velikog broja izvođača na raznim događajima, da li Bart ima omiljenu fotografiju? „Mislim da su to fotografije iz 2013. sa koncerta benda Kensington na festivalu Pinkpop“, kaže on. „To mi je bio prvi put da fotografišem na sceni na tako velikom festivalu. I dalje me preplave emocije kada vidim jednu od tih fotografija. Takođe redovno idem na turneje sa di-džejom Arminom van Bjurenom, pa sam pre nekoliko godina napravio izvanrednu fotografiju sa njim u Majamiju, na festivalu Ultra Music. Nakon nastupa je video fotografiju i rekao je: „To je kombinacija svega što sam ja na jednoj fotografiji.“ Kada vam izvođač kaže tako nešto, to znači da je fotografija jedinstvena, zar ne?“

Napisala Lusi Fulford

Slični proizvodi

Srodni članci



Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve priče