Richard Walch - EOS-1D X Mark II

Upoznajte akcione heroje

Ričard Valč

Prikaz video zapisa

Pokazivanje kreativnosti uz EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II donosi poboljšane verzije mnogih funkcija dostupnih kod njegovog revolucionarnog prethodnika, a tome dodaje i novu tehnologiju. Međutim, kako sve to daje bolje fotografije? Ričard Valč, jedan od prvih profesionalnih fotografa koji je ovaj fotoaparat koristio u realnim situacijama, otkriva svoja iskustva.

Trenutno nema mnogo fotografa koji znaju više o novom modelu EOS-1D X Mark II od Ričarda Valča. Ovaj nemački fotograf koji se specijalizovao za snimanje sportova na snegu i auto-moto trka sarađuje sa kompanijom Canon kao ambasador već četiri godine, a čak je i doprineo razvoju novog fotoaparata.

„Na Visa pour l'Image u Perpinjanu sam učestvovao na okruglom stolu kompanije Canon“, priseća se Ričard događaja iz 2013. godine. „Imao sam demonstraciju načina izdvajanja pojedinačnih slika iz 4K materijala snimljenog pomoću fotoaparata EOS-1D C, i svi smo se složili da je u pitanju nešto što bi takođe trebalo da bude dostupno na novom fotoaparatu EOS-1D X, ali na jednostavniji način. Rekao sam da želim isto AF praćenje prilikom snimanja video zapisa kao kod modela EOS 70D. Trebalo bi da postoji mogućnost da svim tim funkcijama upravljate sa pametnog uređaja. Sve to je dostupno na modelu EOS-1D X Mark II, kao i mnoštvo drugih stvari.

Veoma je prijatno kada shvatite u kojoj meri inženjeri kompanije Canon slušaju želje krajnjih korisnika. Ideja nikada ne potiče samo od jedne osobe, ali kada čuju da istu stvar spominju korisnici iz Evrope, Japana i SAD, svakako to primete. Žele da znaju u kom pravcu da krenu – na primer, više piksela ili veći dinamički opseg? Kažu: „Ne možemo istovremeno da idemo u više pravaca, ali nam kažite u kojem pravcu bi trebalo da krenemo?“ Mislim da je to veoma otvoren i iskren način rada, koji zahteva puno poverenja.“

Prvi utisci

Ričard kaže da će oni koji su već za snimanje koristili EOS-1D X ili EOS-1D C moći da uzmu novi fotoaparat Mark II i da počnu odmah da ga koriste, iako to možda nije pravi put. „Sve na šta ste navikli i dalje je tu i na manje-više istom mestu. Međutim, ako je to sve što koristite, propuštate sve odlične nove stvari koje pruža“, kaže on kroz osmeh. „Mislim da EOS-1D X Mark II najbolje možete da opišete tako što ćete reći da je to fotoaparat koji vam omogućava da fotografišete ono što niste mogli ranije. Da pokažete kreativnost do maksimuma.

„Na primer, ako želite da koristite najbrži automatski fokus i najveće brzine uzastopnog snimanja koje su trenutno dostupne radi postizanja novih nivoa kreativnosti, odlično ćete se provesti sa ovim fotoaparatom. Odnosno, ako želite da pomerite granice mogućeg pri velikoj ISO osetljivosti i većoj širini ekspozicije. U pitanju je kompletan paket – mislim da je svaki aspekt performansi originalnog modela EOS-1D X doteran na neki način.

„Za mene, najveća razlika između fotoaparata EOS-1D X i drugih DSLR fotoaparata uvek je bila u brzini odziva. Ovaj fotoaparat pruža dinamičniji doživljaj korišćenja, a to se poklapa sa načinom na koji radim. Na neki način, postao je produžetak mog načina razmišljanja. Pruža veoma instinktivan doživljaj korišćenja.“

Rad u ekstremnim uslovima

Kada Ričard govori o kreativnim ekstremima, u stvari opisuje načine na koji brže, više i bolje specifikacije fotoaparata doprinose kreativnijem fotografisanju. „Primer za to je mogućnost veoma brzog snimanja pri 14 kadrova u sekundi, što je za 2 kadra u sekundi brže od onoga što je prethodno bilo dostupno“, kaže on i dodaje da je time stekao realnu prednost u mnogim situacijama za fotografisanje sporta.

„Daću vam primer. Kada fotografišem skijanje ili vožnju snouborda, obično to radim van staze, pa je prisutno obilno prštanje snega. Pokušavam da uhvatim trenutak kada je prštanje najintenzivnije, ali se i dalje vide skije i štapovi. U suprotnom, vidi se samo glava koja leti kroz sneg. To je situacija u kojoj 14 kadrova u sekundi može da napravi razliku. Smatram da te velike brzine smenjivanja kadrova zaista dolaze do izražaja u situacijama koje obuhvataju još jedan element (kao što je voda ili sneg).“

Ričard komentariše da velike brzine smenjivanja kadrova nisu dovoljne samostalno ako druge funkcije fotoaparata ne mogu da ih prate – naročito automatski fokus. „Suština modela EOS-1D X Mark II nije u tih 14 kadrova u sekundi, već u 14 kadrova u sekundi u kombinaciji sa poboljšanim automatskim fokusom, koji pruža brže fiksiranje i preciznije praćenje. Ta kombinacija funkcija je važna: ako možete da snimate pri 14 kadrova u sekundi, ali je samo 10 od tih 14 kadrova oštro, u stvari imate brzinu od 10 kadrova u sekundi. Međutim, sa ovim novim fotoaparatom svaki kadar je oštar, a to je zaista od presudnog značaja.“

Čak je i skladištenje datoteka unapređeno: „Snimate još više kadrova, pa razmišljate kako da sve te datoteke prebacite na hard disk“. Sada imamo CFast [2.0™] memorijske kartice, pa je brzina prebacivanja dva puta veća nego pre. Ako imate karticu od 128 GB punu slika i otpremate na brz disk, to je zaista primetno – ovo je još jedna mala prednost, ali pravi razliku u kombinaciji sa drugim karakteristikama.“

Održavanje oštrine

Kao i kod drugih EOS fotoaparata (poput EOS-1D X i EOS 7D mark II), sistem automatskog fokusa na modelu EOS-1D X Mark II možete da podesite u skladu sa tipom akcije koju fotografišete, a Ričard naglašava da je to od suštinske važnosti radi postizanja najboljih performansi fokusiranja. „Morate da koristite AF scenarije da biste doterali ponašanje fotoaparata“, kaže on. „Scenariji menjaju osetljivost fokusiranja i nagoveštavaju da li da očekuje neprestano ubrzavanje ili iznenadne nasumične pokrete.

„Fotoaparat pruža ovaj stepen preciznosti samo zato što predviđa šta će se dogoditi na osnovu prethodnog kretanja subjekta i izabranog AF scenarija. Na primer, može da uzme u obzir kadrove 1, 2 i 3 i da na osnovu njih zaključi da se subjekat kreće brzinom od 113 km/h i da će za pola sekunde biti na ovom mestu. Mislim da se kod modela EOS-1D X Mark II promenila preciznost takvog predviđanja.“

Ričard se priseća snimanja snoubordera pomoću jednog od prvih, pretproizvodnih tela EOS-1D X Mark II. „Imate četiri momka koji nasumično izvode akrobacije u vazduhu – pojavljuju se niotkuda. To je zaista nezgodna situacija za fotoaparat, ali je svaki kadar ispao savršeno, čak i prvi. Dostupno je više krstastih senzora pri f/8, a i snaga obrade je veća. Samo fiksira i znate da će rezultati da budu oštri.

„Ovo znači da možete da pravite veće kreativne rizike prilikom fotografisanja. Možete niže da se spustite na padini kako bi izgledalo da skijaš ili snouborder pravi veće skokove, iako to znači i da ćete kasnije uočiti subjekat i da nećete imati toliko vremena za fokusiranje. Možete da probate da postignete još više, zato što znate da će fotoaparat napraviti snimak. Možete da pronalazite nove uglove; podignite fotografisanje na viši nivo zato što vam fotoaparat to omogućava.“

Kada je u pitanju poboljšavanje kvaliteta slike kod modela EOS-1D X Mark II, Ričard objašnjava da se odlučivalo između toga da li je potrebno usredsrediti se na broj piksela ili na dinamički opseg, nakon diskusije sa mnoštvom korisnika modela EOS-1D X. „Sećam se da smo tokom diskusije za okruglim stolom razmatrali pravac u kojem bi trebalo krenuti, i da smo moje kolege i ja bili odlučni u stavu da povećanje dinamičkog opsega predstavlja pravi put. Meni je 20 megapiksela dovoljno za 90 procenata stvari koje snimam, a za ostatak su tu fotoaparati poput EOS 5DS i EOS 5DS R, koje koristim ako želim da se takmičim sa srednjim formatom“, kaže on.

„Poboljšanje dinamičkog opsega trenutno je vidljivo. Veća količina detalja u istaknutim delovima i senkama donosi opipljivu razliku u kvalitetu slike. Takođe, smatram da je ovo nešto što veću prednost donosi fotografima koji koriste format JPEG nego onima koji snimaju u formatu RAW: ako snimate u formatu JPEG, to obično radite zbog brzine, pa nemate vremena da doterujete istaknute delove i senke u postprodukciji. Mislim da će fotografi koji snimaju sport biti naročito zadovoljni poboljšanjem kvaliteta slike kod modela Mark II.“

Svestrane video mogućnosti

Ričard je poznat po načinu na koji koristi 4K video zapise za dobijanje fotografija, izdvajanjem pojedinačnih kadrova u obliku slika od 8 megapiksela. U pitanju je trik za koji je prethodno koristio EOS-1D C, ali sada to može da postigne uz EOS-1D X Mark II. „Sada mnogo lakše to mogu da postignem“, kaže on. „Ranije sam uvozio video materijal u softver Aperture kompanije Apple i slike izvozio iz njega, ali sada sve to mogu da obavim na fotoaparatu. Samo reprodukujem materijal, premotavam ga unapred i unazad da bih pronašao željeni kadar i pritisnem dugme da bih sačuvao JPEG na memorijsku karticu.“

Da li to znači da je sada moguće snimati fotografije brzinom od 60 kadrova u sekundi? „Pa, da, ali uz određena ograničenja. Ne možete samo da snimite savršen video i da se nadate da ćete time dobiti i savršene fotografije“, objašnjava Ričard. „Prilikom snimanja video zapisa obično koristimo brzinu zatvarača 1/90 s za brzinu smenjvanja kadrova 60p, što znači da će sve što se kreće biti malo zamućeno. To je savršeno za filmove zato što će vaše oči to odlično „razumeti“, ali kada izdvojite kadar u obliku fotografije, možete da pomislite da je to trebalo da snimite pri 1/2.000 s.

„Naravno, ako vam video neće trebati, možete da snimate materijal uz brzinu zatvarača 1/2.000 s i 60 kadrova u sekundi, pa ćete moći da izaberete željeni trenutak. Na primer, ako fotografišete pticu koja uranja u vodu, u pitanju je odličan način da izaberete savršen trenutak.“

Konvencionalnija upotreba video mogućnosti modela EOS-1D X Mark II takođe je Ričardu donela fantastične rezultate. U stvari, on je dobio jedan od prvih pretproizvodnih primeraka ovog fotoaparata i zadatak da napravi promotivni film koji pokazuje njegove video mogućnosti – posao u kojem je zaista uživao. „Dobio sam slobodu da snimam šta god želim, što je bilo sjajno“, otkriva on. „Na kraju smo odlučili da odemo u cirkus!“

Ričardov film prikazuje nastup uživo, što znači da nije mogao samo da ušeta i da od izvođača traži da prekinu i ponove nešto što je propustio. U pitanju je situacija koja je na najbolji način predstavila nešto što Ričard opisuje kao revolucionarnu video funkciju na modelu EOS-1D X Mark II: AF praćenje.

„Obično bih za takav zadatak upotrebio usmeravača fokusa – momka koji sedi odvojeno od kamermana i čiji je jedini zadatak da se usredsredi na menjanje fokusa kako bi subjekat ostao oštar dok se kreće. Međutim, na ovom snimanju ga nismo imali, a nije mi ni bio potreban, zato što je taj zadatak obavio fotoaparat“, kaže Ričard.

„Čim fotoaparat detektuje lice ili vi dodirnete lice na ekranu osetljivom na dodir, počinje da ga prati uz neprestano podešavanje fokusa. Fokus možete da usmerite čak i kada nema lica na snimku, dodirivanjem različitih objekata u kadru. Još impresivnije je što to možete da obavite sa ekrana telefona ili tableta ako koristite Wi-Fi mrežu. Dok smo snimali film u cirkusu mogao sam da pratim kamermana sa uređajem iPad u rukama – istovremeno sam bio režiser i usmeravač fokusa.“

Dobar primer ovoga predstavlja jedan od kadrova: „Postoji trenutak kada se zaustavimo na trepavicama devojke dok stavlja maskaru. U pitanju je razigran snimak koji je ispao prelepo.

„Ponovo dolazimo do tehnologije u modelu EOS-1D X Mark II koja mi omogućava da se kreativnije izrazim: mogu više da se približim i da koristim snažnije objektive. Mogu da snimam slobodnim stilom više nego pre, kao i da se pomeram. Daje vam slobodu da isprobate stvari koje možda inače ne biste isprobali. Na primer, u niskobudžetnoj produkciji može da nedostaje sredstava za usmeravača fokusa, pa ne bi ni pokušali da naprave te snimke. Međutim, sada mogu. Iako daje izvanredne rezultate sa STM objektivima zato što su tihi, AF praćenje funkcioniše i sa običnim objektivima.“

Samo postignite više

Nakon razgovora sa Ričardom u vezi sa njegovim iskustvom sa fotoaparatom EOS-1D X Mark II, najbolji način da rezimiramo šta je novo u vezi sa njim možda je da jednostavno kažemo da vam omogućava da postignete više. „Ranije ste mogli da čujete fotografe da kažu kako snimaju samo sport ili osobe, ali to ograničavanje otežava pronalaženje posla. Fotografi žele da prošire horizonte i da obuhvate više subjekata, kao i da rade na nove i zanimljive načine. Zbog toga je važno dodavanje funkcija poput onih na modelu EOS-1D X Mark II.

„Imamo mogućnost da zabeležimo još neuhvatljivije trenutke i da pomerimo granicu kreativnosti za fotografisanje sporta, reportaža i divljine. Možemo da pravimo slike boljeg kvaliteta direktno na fotoaparatu, kao i da lakše nego ikada pre snimamo neverovatni 4K materijal pri 60 kadrova u sekundi, što otvara najrazličitije prilike. Najbolji savet koji mogu da vam dam je da ga isprobate: iznajmite ga na vikend i pogledajte šta možete da uradite. U pitanju je kompletan paket i na taj način morate da ga posmatrate.“

Više o fotografu

Prikaži kompletan profil