Samo Vidic

Jahanje talasa sa Samom Vidicem

„Ovo je fotoaparat koji vam je potreban ako želite da snimate zadatak poput ovog.“

Jahanje talasa

Skoro je 2:00 ujutru i prošlo je 6 sati od kada je počelo snimanje fotografija. Krupni slovenački pomoćnik fotografa Bor dotrčava do ostatka ekipe i kaže: „Samo se sprema da zajaše talas!“

Tome ćemo se posvetiti kasnije, ali hajde da se prvo vratimo malo unazad. Koji talas? April je, a mi stojimo na obali reke Ajsbah u Minhenu i radimo na priči City Surfers kompanije Canon. Ideja iza kampanje koju je osmislila marketinška agencija J. Walter Thompson se zalaže da se ljudi podstaknu da istražuju zanimljive stvari u svojoj okolini. Ovde Samo snima tri najzanimljivija rečna surfera na svetu, usred grada, na veštačkom talasu pomoću fotoaparata Canon EOS-1D X Mark II.

Snimanje na reci Ajsbah u Minhenu

Na pitanje šta misli o reci Ajsbah, Samo je odgovorio:

„Sviđa mi se ovo mesto. Kul je biti usred grada. Mora da je sjajno u proleće i na leto. Možete da surfujete, družite ili da izvedete decu u park na piknik i da gledate surfere“.

On čini da sve zvuči idilično, a možda i jeste tokom opuštenog nedeljnog popodneva. Ali noću, na profesionalnom snimanju dok sat otkucava, ovo uopšte nije piknik. U pitanju je haos. Međutim, Samo je u elementu. Ajsbah je javna lokacija. Drugi surferi i ljudi kreću se svuda unaokolo; u toku je i snimanje digitalnog filmskog doživljaja za kampanju. Da bi postigao da snimi sve, mora da snima i izvan standardnog radnog vremena; to je kao trgovina konjima na pijaci. On objašnjava:

„Ja sam fotograf akcionih sportova, ali takođe snimam portrete i fotografije koje se odnose na način života. Nije me brinuo akcioni deo. Više su me brinule fotografije u vezi sa načinom života, koje smo morali da snimimo zato što drugim ljudima nije bio blokiran pristup lokaciji. Znao sam da ću, ako očistimo prostor na 20 sekundi, morati da napravim snimak tokom tih 20 sekundi“.

Korišćenje spontanih prilika

U ovoj fazi Samo je svuda, u jednom trenutku pravi snimke koji su mu na listi, a već u sledećem prepoznaje potpuno nove prilike. Lako možete da ga prepoznate po belim gumenim čizmama, kada nisu potopljene u ledenu reku. Samo je pragmatičan. Ako nešto funkcioniše, on se toga drži, a ako ne funkcioniše, pokušava da pronađe nešto potpuno novo. On kaže:

„Odlučio sam da napravim dva-tri snimka koji su malo drugačiji…fotografije koje nisu na listi snimaka. Zaista volim da sâm isprobam stvari i kada vidim prave uglove ili pokrete, to obično odlično ispadne. Ponekad je pomalo teško snimiti ono što je kreativna ekipa osmislila. Potrebno je da razgovarate sa njima i ako se slažu, oni se opuste. Kada imam tu slobodu, mogu da postignem odlične stvari.“

Ovaj pristup se potpuno isplatio, i on objašnjava:

„Plan je bio da se prvo snima pomoću objektiva EF 300mm f/2.8L IS II USM sa desne obale reke. Međutim, ja sam odlučio da odem na levu obalu i da napravim nekoliko probnih snimaka. Odlučio sam da ostanem zato što Tao, jedan od surfera, pravi odlične skokove sa leve strane.“

Samo je na kraju tu napravio najbolji snimak. Njegova predusretljivost odnosi se i na način na koji radi sa subjektima, uvek zadržavajući jasnu ideju o široj priči koju želi da zabeleži:

„Razgovarao sam sa surferima na početku snimanja. Pokazali su mi neke slike koje su ranije snimili. Rekao sam im da je svakako u pitanju surfovanje sa dobrim potezima, ali da ne snimamo za časopis za strastvene surfere, pa ćemo malo promeniti pristup. Najvažnija stvar za mene bila je da prikažem da se surfovanje odvija u gradu, a ne usred okeana.“

Izdržljivost i stav

Kada su u pitanju sportisti, svi su bili zadivljeni njihovom izdržljivošću i stavom. Samo smatra da se Tao posebno istakao:

„Bio je neverovatan. Voleo bih da imam sportiste kao što je on na svakom snimanju. Jednostavno nije postojalo ništa što ne može da uradi. Bio je spreman na sve. Mislim da smo se zaista dobro složili. Nakon kratkog ćaskanja tačno je znao šta želim; on je baš kul momak.“
Još jedan surfer, Karina, takođe je ostavila odličan utisak na našeg fotografa:

„Imala je neverovatne poteze, trikove i hvatanja. Izgledalo je tako lako sa mosta. Dok sam snimao i čekao pravi potez, sve je izgledalo tako glatko. Imao sam osećaj da bi mogla to da radi satima.“

Uskakanje

Hajde da se vratimo Boru, Samovom pomoćniku koji kaže „Samo se sprema da zajaše talas!“

Kako bi održao duh zajedništva, naš fotograf nije hteo od subjekata da traži da rade bilo šta što nije i sam spreman da proba. Samo kroz smeh kaže:

„Bilo je to više da bih motivisao druge članove tima. Znamo se godinama i pokušavao sam da ih motivišem nekoliko dana pre snimanja. Znao sam da će u pitanju biti težak zadatak, zato što treba mnogo toga obaviti u tih pet ili šest sati, pa sam im rekao da ću surfovati u farmerkama i gumenim čizmama ako zaista dobro obavimo posao.“

On nastavlja sa objašnjenjem: „Baš mi je laknulo što je sve prošlo tako dobro. Na licu možete da mi vidite da sam bio zadovoljan kako je sve prošlo.“

Kao što možete da vidite u videu, Samo je održao reč. Uz osmeh, on kaže: „Bilo je smešno. Tao je samo rekao „stani ovde“, a zatim je počeo da me gura. Rekao sam mu da sačeka, pošto momci moraju da budu spremni da snime video, i da mi da još minut. Ali u stvari ovo je najbolji način ako želite da isprobate nešto ovako, potrebno je da to samo uradite.“

Snimanje akcije pomoću fotoaparata EOS-1D X Mark II

Međutim, kada je u pitanju akcija, nije sve u Samovim vratolomijama na dasci za surfovanje. Kako bi izašao na kraj sa promenljivim uslovima osvetljenja od sumraka do mraka, Samu je bila potrebna ozbiljna oprema da bi napravio snimke kakve je želeo. Tu stupa na scenu Canon EOS-1D X Mark II. Samo objašnjava:

„Ovo je fotoaparat koji vam je potreban ako želite da snimate zadatak kao što je ovaj. Ima brzinu uzastopnog snimanja od 14 kadrova u sekundi, neverovatno brzi automatski fokus koji funkcioniše uvek, i datoteke su izvanredne. Ovo je jedini fotoaparat koji bih izabrao.“

Za pravljenje snimaka Samo je koristio objektiv od 35 mm pri f/1,4. Zahvaljujući tako širokom otvoru blende, mogao je da dobije zaista zamućenu pozadinu uz zadržavanje savršenog fokusa na subjektu, čime je postigao skoro 3D efekat. U njegovoj torbi sa opremom takođe je bio objektiv 70-200mm f/2.8, koji mu je omogućio da sa velike razdaljine pravi kristalno jasne krupne planove subjekta. Imao je i pouzdani zum objektiv 24-70mm f/2.8, koji pruža neverovatnu fleksibilnost u okruženjima kao što je ono na reci Ajsbah, koja se teško kontrolišu.

Kada smo ga pitali za omiljeni snimak, tačno je znao.

„Snimak na kojem je Tao, napravljen pomoću objektiva EF 300mm f/2.8L IS II USM, i na kojem je samo most u pozadini. Voda prska i potpuno je zamrznuta dok je on u skoku i drži dasku. Kada sam ga video, znao sam da mi je savršeno uspelo.“

Istražite naš interaktivni doživljaj Gradski surferi ovde.

Više o fotografu

Prikaži kompletan profil