KUĆNI PROJEKTI

Kako da napravite kućni studio

Pokažite kreativnost pri fotografisanju sa blicem i saznajte kako da snimate zadivljujuće portrete uz mali budžet.
Portret žene sa velikom zelenom ogrlicom i plavom beretkom ispred ljubičaste pozadine.

Nije obavezno da imate namenski studio niti komplet skupih bliceva da biste pravili uglađene studijske snimke profesionalnog izgleda. Uz nekoliko jednostavnih komada opreme i prostor za snimanje, svako može da napravi osnovni studio u domu. Ovde objašnjavamo kako da uradite baš to, uz minimalnu količinu opreme i uz minimalne troškove. Usput ćemo istražiti neke od osnova studijske fotografije, kao što je korišćenje modifikatora svetla i podešavanje ekspozicije blica. Uz jednostavne veštine i pravu opremu možete da kreirate razne zadivljujuće slike, od vrhunskih portreta do prefinjenih snimaka proizvoda, mrtve prirode itd.

1. Lista osnovne opreme

Canon EOS RP, sa dva Canon Speedlite blica, stativom i belim kišobranom na drvenom stolu.

Ulazak u svet fotografisanja u kućnom studiju zahteva nekoliko jednostavnih komada opreme – ovde imamo dva Canon Speedlite blica – 470EX-AI i 600EX II-RT, fotoaparat Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM, postolje za svetlo, beli prozirni kišobran i držač kišobrana.

Muškarac gleda kroz tražilo fotoaparata Canon EOS RP sa montiranim Speedlite blicem.

Da biste aktivirali udaljeni blic, upotrebite drugi Canon Speedlite blic, bežični okidač ili (ako je kompatibilno) iskačući blic na fotoapratu.

Jednostavna konfiguracija kućnog studija poput ove ne košta puno, a može i da se zapakuje radi uštede prostora. U suštini, pored fotoaparata potrebni su vam jedan ili dva Speedlite blica, koja možete da postavite i okidate nezavisno od fotoaparata. Postolje za svetlo je idealno, ali za držanje blica možete da upotrebite i rezervni stativ (plastično postolje koje se isporučuje sa većinom Speedlite bliceva može da se uvije u navoj na stativu). Jednostavni beli kišobran je još jedan pristupačan, ali efikasan komad opreme za dobijanje laskavog svetla. Potreban vam je način da postavite kišobran na postolje, kao što je držač kišobrana. Na kraju vam je potrebna mogućnost okidanja udaljenog blica pomoću bežičnog okidača. Osim toga, ako imate dva kompatibilna Speedlite blica, jedan možete da postavite na priključak za spoljni blic na fotoaparatu i da ga koristite za okidanje drugog. Time dobijate dodatnu pogodnost daljinskog upravljanja snagom blica odvojenog od fotoaparata. Ako vaš Canon fotoaparat ima kompatibilni iskačući blic, njega takođe možete da koristite za okidanje i upravljanje udaljenim Canon Speedlite blicevima.

2. Izbor prostora

Muškarac snima portrete u kućnom studiju, sa sivom pozadinom i belim kišobranom za ublažavanje blica.

Izaberite prostor sa velikim svetlim zidom ili upotrebite priručno rešenje, za jednostavnu, svedenu pozadinu.

Prostorija sa običnim belim ili bež zidom idealna je za kućni studio. Ako zidovi nisu obični, uvek možete da zakačite beli čaršav ili, još bolje, da uložite u iskačuću pozadinu poput ove. Kada birate prostoriju u kojoj ćete snimati, visoki plafon je koristan pošto vam omogućava da izdignete svetlo tako da osvetljava lice subjekta odozgo – što obično daje rezultate koji su prijatniji za gledanje. Imajte na umu da svetlost preuzima malo boje od svake površine od koje se odbija, pa ako su zidovi intenzivne boje, mogu da oboje svetlo koje pada na subjekat.

Ipak, nemojte da se ograničavate na jedan tip prostorije. Ako imate fotogenične stepenice, one mogu da budu odlično mesto za grupne snimke, dok snimanje subjekta odozgo može da pruži zaista lepe i opuštene portrete.

3. Izaberite objektiv za portrete

Canon EOS RP sa montiranim objektivom od 85 mm.

Objektiv od 85 mm, kao što je RF 85mm F2 Macro IS STM koji se ovde koristi idealan je za portrete, zato što njegova žižna daljina pruža prijatnu perspektivu za lica.

Objektivi sa različitim žižnim daljinama mogu da imaju znatan uticaj na izgled subjekta. Širokougaoni objektiv može da prenaglasi karakteristike lica osobe neprirodnim izduživanjem nosa i čela – naročito ako se koristi za krupne planove. Prenaglašene perspektive ponekad mogu da se iskoriste na dobar način, ali veće žižne daljine obično daju laskavije rezultate. Stoga, ako koristite zum objektiv koji se dobija sa fotoaparatom, udaljite se i zumirajte u telefoto opseg objektiva. Ako planirate da snimate mnoštvo portreta, razmislite o korišćenju namenskog objektiva za portrete. Žižna daljina od 85 mm (ili 50 mm na fotoaparatu sa senzorom sa isecanjem) smatra se savršenom za portrete zbog načina na koji beleži lice u najlaskavijim proporcijama.

4. Povećajte izvor svetla

Muškarac u zelenom džemperu drži Canon blic na stativu uperen ka belom kišobranu.

Beli prozirni kišobran je pristupačan, svestran i idealan za početnike koji žele da ublaže svetlo pri snimanju portreta.

Poput sijalice, Speedlite blic je relativno mali izvor svetla. Stoga je svetlo koje daje grubo, što kao rezultat ima oštre senke i izražen kontrast. Sa portretima ćete često želeti da prigušite svetlo kako bi blaže obasjavalo lice – modifikator će vam pomoći da to ostvarite. Slično velikom prozoru, jednostavan modifikator, kao što je kišobran ili navlaka za umekšavanje, uvećaće izvor svetla kako bi obuhvatio subjekat i nežno popunio senke.

Kišobran možete da okrenete prema subjektu ili od subjekta kako bi se svetlo odbijalo nazad ka subjektu. Za portrete je često najbolje da svetlo postavite prilično blizu lica, pošto se na taj način izvor svetla uvećava u poređenju sa subjektom.

Portret žene sa smeđom kosom i licem osvetljenim blicem.

Senke su oštrije na ovoj slici zato što je Speedlite blic upotrebljen bez prigušivača. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/11 i ISO 100.

Portret iz profila mlade žene u sivoj rolci koja gleda prema fotoaparatu.

Razmislite o izvoru svetla – na primer, po direktnom sunčevom svetlu, u hladu, u zatvorenom ili sa prozora. Postavite subjekat tako da na najbolji način iskoristite prirodno svetlo. Ako je svetlo previše snažno, jednostavno smanjite otvor blende ili povećajte brzinu zatvarača. Ako je vreme oblačno, zašto ne biste pokušali da koristite izvor veštačkog svetla u zatvorenom prostoru ili da saznate više o ruktvorinama za osvetljenje iz domaće radinosti. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 85mm F2 Macro IS STM pri 85 mm, 1/100 s, f/5,6 i ISO 100.

5. Podešavanje ekspozicije i snage blica

Ekran sa postavkama na fotoaparatu Canon EOS RP.

Prvo ručno podesite ekspoziciju, pa jačinu blica prilagodite u skladu sa tim.

Osoba podešava postavke sa zadnje strane Canon Speedlite blica za snimanje portreta.

Podesite Canon Speedlite blic na ručni režim (M) – možda će biti potrebno da eksperimentišete sa različitim jačinama, ali počnite sa ¼.

Korišćenje blica daje vam ogromnu slobodu kada je u pitanju ekspozicija. Blic možete da podesite tako da bude snažniji od ambijentalnog osvetljenja ili tako da budu u harmoniji. Evo jednostavne osnovne postavke za ekspoziciju blica: podesite blic na ručni režim (M) i odaberite snagu – ¼ snage je dobra početna tačka. Što se tiče postavki ekspozicije, prebacite fotoaparat na ručni režim ekspozicije i brzinu zatvarača podesite na 1/160 s, odnosno na maksimalnu brzinu sinhronizacije sa blicem.

ISO podesite na 100, a otvor blende na f/8. Napravite probni snimak, pa podešavajte snagu blica dok svetlo na licu ne bude izgledalo dobro. Snagu blica možete da promenite podešavanjem izlaza ili pomeranjem svetla bliže ili dalje od subjekta.

6. Pozicioniranje blica

Portret žene u sivoj rolci ispred sive pozadine, sa osvetljenjem sa strane.

Postavljanjem svetla sa strane dobija se „podeljeno“ osvetljenje, gde je druga strana u senci. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100.

Portret žene u sivoj rolci ispred sive pozadine, sa osvetljenjem iz gornjeg levog ugla radi kreiranja trougla svetla na desnom obrazu.

Usmeravanje blica nadole iz gornjeg levog ugla daje „Rembrantovo osvetljenje“, sa primamljivim trouglom svetla na desnom obrazu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100.

Portret žene u sivoj rolci ispred sive pozadine, sa osvetljenjem odozgo.

Okidanje blica direktno iznad lica daje „leptir“ osvetljenje i naglašava jagodične kosti. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100.

Portret žene u sivoj rolci, sa osvetljenjem odozdo.

Osvetljenje odozdo izgleda neprirodno, pošto smo navikli da dnevno svetlo dolazi odozgo. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100.

Jedna od najboljih stvari u vezi sa korišćenjem blica odvojenog od fotoaparata za portrete je stepen kontrole koji ta konfiguracija pruža. Mesto na koje ga postavite ima upečatljiv efekat na izgled lica.

7. Eksperimentišite sa odnosima

Portret žene iz profila ispred sive pozadine.

Osvetljavanje subjekta otpozadi omogućava vam da kreirate intiman portret sa atmosferom. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100.

Portret žene sa velikom zelenom ogrlicom ispred sive pozadine, sa belim usmerenim svetlom na pozadini.

Pomoću drugog blica postavljenog iza subjekta možete da kreirate usmereno svetlo na pozadini. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/5 i ISO 100.

Ako želite da prenesete fotografisanje sa blicem na novi nivo, dodajte drugi blic i eksperimentišite sa odnosima. Probajte jedan blic da uperite ka pozadini, a drugi prema subjektu. Kada je podešen na malu snagu, zadnji blic će kreirati suptilno usmereno svetlo na pozadini. Suprotno od toga, ako pozadinsko svetlo podesite na veliku snagu, to može jarko da osvetli pozadinu i da stvori prenaglašen izgled. Naravno, takođe možete da upotrebite drugi blic da biste istakli delove subjekta. Na primer, ako ga uperite ka subjektu dok stoji iza vas, možete da kreirate primamljivo ivično svetlo po obrisima figure.

Portret žene sa velikom zelenom ogrlicom i belim gornjim delom, ispred bele pozadine.

Drugi blic postavljen iza subjekta može da pojača svetlo radi postizanja prenaglašenog izgleda. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/5 i ISO 100.

Portret žene sa velikom zelenom ogrlicom i belim gornjim delom, ispred tamnosive pozadine.

Korišćenjem drugog blica postavljenog iza subjekta takođe možete da usmerite blic nazad prema subjektu radi osvetljenja kose ili osvetljenja po ivicama. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/4,5 i ISO 100.

8. Koristite gelove

Canon Speedlite blic sa postavljenim roze gelom.

Speedlite blic sa postavljenim roze gelom na postolju direktno iza subjekta, nagnut prema pozadini.

Portret žene sa plavom beretkom, sa ljubičastom pozadinom.

Korišćenje gela u boji predstavlja jednostavan i efektivan način za unošenje živopisnosti na snimak. Takođe može da doda kontrast na sliku ako koristite boje koji nisu usklađene sa subjektom. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 85mm F2 Macro IS STM pri 1/100 s, f/5 i ISO 100.

Ako želite upečatljive boje, probajte da dodajete gelove na blic. Te jeftine delove acetata u boji možete da postavite ispred blica i da ih koristite za nijansiranje svetla koje pada na subjekat ili da kreirate upečatljive pozadine za studijske snimke. Kada eksperimentišete sa bojama, razmislite o tome kako možete da koristite rekvizite i odevne kombinacije da biste upotpunili šemu boja, a krug boja upotrebite da biste odredili šta će najbolje izgledati. Ovde, upečatljiva plava beretka unosi sekundarni talas boje na snimak. Po kući ćete sigurno pronaći mnoštvo rekvizita i dodataka koje možete da koristite da biste povećali upečatljivost i dodali karakter portretima, a možete i sami da pravite modifikatore svetla. Naš članak sa dodacima za fotografisanje iz domaće radinosti sadrži uputstva za pravljenje navlake za umekšavanje i folijom obložene tube od čipsa. Još jednostavnije, sami možete da napravite reflektor od kartona i aluminijumske folije koji možete da koristite za odbijanje svetla Speedlite blica i uklanjanje senki sa subjekte.



Napisao Džejms Paterson

Slični proizvodi

Srodni članci

  • KUĆNI PROJEKTI

    3 dodatka za fotografisanje iz domaće radinosti

    Sami napravite navlaku za umekšavanje, cev za usmeravanje svetla i mekanu podlogu za stabilizovanje fotoaparata.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Snimajte apstraktne portrete

    Eksperimentišite sa višestrukim ekspozicijama, crtanjem pomoću svetla, igrom senki i drugim stvarima.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Kako da zabeležite savršene nijanse kože na portretima

    Savladajte nezgodnu umetnost beleženja prirodnih nijansi kože uz profesionalnog modnog fotografa Džejd Kešiu Gordon.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Jako i slabo svetlo za portrete

    Kreirajte klasične konfiguracije osvetljenja za ćudljive portrete visokog kvaliteta.