FOTOGRAFISANJE VENČANJA

Zabeležite scenu: saveti profesionalca za snimanje venčanja na otvorenom

Stef Zakas, fotograf venčanja sa Islanda, objašnjava kako da savladate izazove snimanja venčanja ako to radite prvi put.
Tek venčani par se grli na plaži dok sunce zalazi i pravi siluetu.

Organizovanje venčanja nije lako u najboljim okolnostima, a protekla godina je donela dodatne komplikacije parovima koji žele da se venčaju. Da li je čudo što tako mnogo mladih i mladoženja zamenjuju velika, tradicionalna venčanja za značajno manje proslave? Trend intimnih ceremonija je u porastu, naročito na lokacijama na otvorenom, sa pozadinama pogodnim za postavljanje na Instagram. Kada je broj osoba ograničen, verovatnije je da će se parovi osloniti na prijatelje i članove porodice za fotografisanje, umesto da profesionalnog fotografa venčanja dodaju na listu gostiju.

Sa tim na umu, obratili smo se fotografu i planeru venčanja Stef Zakas za savete u vezi sa tim kako ambiciozni fotografi mogu da zabeleže lepotu i intimnost venčanja. Stef, koja je specijalizovana za pomaganje parovima da planiraju venčanja, započela je fotografisanjem malih venčanja u Njujorku u SAD, pre nego što je posao preselila 4.500 km preko sveta, na Island.

Iako ogoljeni pejzaži ovog sićušnog evropskog ostrva svakako ne škode njenim fotografijama, snimanje venčanja na otvorenom u jednom od najekstremnijih okruženja na svetu svakako može da predstavlja izazov. „Bilo je dosta prilika kada smo morali da se sakrijemo u pećini dok ne prođe nezgodna oluja sa gradom“, kroz smeh kaže ona. „U pitanju je situacija u kojoj morate da se snalazite!“

Stef ovde deli najbolje savete za beleženje jednog od najvažnijih događaja u životu vaših prijatelja. Čak i ako nemate prednost iskustva sticanog tokom čitave karijere, trebalo bi da Stefini saveti unaprede vaše fotografije, bez obzira na to da li sija sunce ili ste usred snežne oluje.

Izaberite pravu opremu

Mladoženja nosi buket cveća uz golo brdo dok mlada stoji na vrhu, a njena haljina se vijori na povetarcu.

Za odličan snimak nije potrebna samo zadivljujuća pozadina, već i oprema na koju možete da se oslonite. Stef koristi profesionalni fotoaparat iz serije Canon EOS 5D, ali je sličan izgled moguće postići pomoću pristupačnijih modela, kao što je Canon EOS 250D ili Canon EOS M6 Mark II. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV pri 85 mm, 1/4.000 s, f/1,2 i ISO 100. © Zakas Photography

Kao prvo, Stef naglašava da ne bi trebalo da se oslanjate na smartfon za fotografisanje venčanja prijatelja. „Profesionalni fotoaparat vam omogućava da kontrolišete svaki aspekt slike. Čak i umetničke stvari – ne uređujem ih tokom postprodukcije, sve obavljam u fotoaparatu“, objašnjava ona.

Stef opisuje glavne fotoaparate koje koristi, Canon EOS 5D Mark IV i njegovog prethodnika, Canon EOS 5D Mark III, kao „sjajne“, zbog toga što im robustna konstrukcija omogućava da izdrže čak i najekstremnija snimanja venčanja. Ako tražite pristupačniji model, Canon EOS 250D ima senzor od 24,1 MP za oštrije slike prepune boja. Takođe je neverovatno lagan – savršen za snimanje venčanja na otvorenom – i ima ekran koji se pomera, pa možete da pokažete kreativnost sa uglovima.

Pored toga, izuzetno prenosivi i svestrani Canon EOS M6 Mark II može da snima izvanredne slike od 32,5 MP prepune detalja i atmosfere, bez obzira na vremenske uslove. Takođe možete da probate da doterate slike pomoću režima Creative Assist na fotoaparatu, koji vam omogućava da pravite male izmene na slikama i da kreirate više verzija iste slike, od kojih svaka ima drugačiji izgled i doživljaj.

Eksperimentišite sa postavkama pre glavnog događaja

Tek venčani par stoji u divljem, netaknutom pejzažu, dok nisko sunce baca dugačke senke na tlu.

Stef preporučuje da eksperimentišete sa postavkama i da pravite probne snimke da biste stekli osećaj sa fotoaparatom i različite efekte koje je moguće postići. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom Canon EF 17-40mm f/4L USM pri 17 mm, 1/800 s, f/4,5 i ISO 100. © Zakas Photography

Stef preporučuje da bi potpuni početnici trebalo da odvoje određeno vreme za upoznavanje sa opremom pre velikog dana. Ona kaže da je fotoaparat alatka, pa je potrebno da naučite kako da ga koristite. Aplikacija Canon Photo Companion sadrži vežbe, uputstva i savete prilagođene za konkretne modele fotoaparata, nivoe veštine i interesovanja. „Postoji mnogo različitih promenljivih i načina da postignete željene efekte, pa unapred eksperimentišite sa funkcijama fotoaparata. Naučite pravila, pa ih prekršite i saznajte šta vam se sviđa“, savetuje Stef.

Dobra stvar za početak je eksperimentisanje sa podešavanjem f-broja, odnosno otvora blende, i opažanje kako količina svetla koje ulazi menja senke i čitav izgled i doživljaj slike. „Mnogo fotografa voli da snima sa najmanjim dostupnim f-brojem“, objašnjava Stef. „Međutim, snimanje sa većim f-brojem znači da dobijate više detalja. Više detalja znači da možete da vidite kako se senke menjaju na slici, kao i verniji prikaz pejzaža i prizora.“

Zamenite uputstva blagim navođenjem

Dve tek venčane žene ljube se na stenovitoj obali. Šlep haljine jedne od žena vijori se na povetarcu.

Umesto zadavanja poza, što može da izgleda čudno, Stef preporučuje korišćenje blagog navođenja kako bi se podstaklo dobijanje prirodnijih snimaka. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III sa objektivom Canon EF 17-40mm f/4L USM pri 40 mm, 1/320 s, f/4,5 i ISO 100. © Zakas Photography

Mnogi parovi sada više vole prirodne, spontane snimke venčanja, umesto tradicionalnijih fotografija. To su dobre vesti za ambiciozne fotografe koji možda nemaju dovoljno pouzdanja da upravljaju snimanjem, ali čak i početnici mogu da unaprede snimke uz malu pomoć. Stef objašnjava, „Ne tražim od para da poziraju – koristim nešto što se zove blago navođenje. Blago navodim njihovo kretanje, pa fotografišem.“

Ljudi mogu da počnu da obraćaju pažnju kada fotografi snimaju intimni trenutak izbliza, pa se Stef trudi da bude što manje vidljiva korišćenjem jezika koji nije previše navodeći. Ona će paru reći da se „malo više priljube jedno uz drugo“ ili će od njih tražiti da se „međusobno greju pošto je prilično hladno“, umesto da od njih traži da zauzmu određenu pozu.

Canon EOS M6 Mark II predstavlja savršenu alatku za snimanje spontanih trenutaka. Kompaktan je i lagan, pa vas neće sputavati niti će odvraćati pažnju subjektima. U stvari, ljudi možda neće ni primetiti da držite fotoaparat, što može da doprinese autentičnim pokretima i izrazima. Pored toga, Canon EOS M6 Mark II može da snima slike od 32,5 MP brzinom do 14 kadrova u sekundi, sa uzastopnim automatskim fokusiranjem, što znači da možete da zabeležite pun opseg pokreta uz održavanje izuzetno oštrog prikaza subjekta.

Održite razdaljinu

Tri para stoje na razmaku od nekoliko metara u surovom pejzažu.

Pravila društvenog distanciranja naterala su mnoge parove da broj gostiju na venčanju svedu na minimum – i donela su izazove fotografima. Čak i u normalnim uslovima, Stef voli parovima da ostavi malo prostora. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III pri 40 mm, 1/1.250 s, f/4,5 i ISO 100. © Zakas Photography

Stvaranje opuštene i neobavezujuće atmosfere, u kojoj se parovi ne osećaju neprijatno ili napeto dok ih neko fotografiše, pomaže Stef da zabeleži nešto što ona zove „pravom hemijom“ između mlade i mladoženje. „Mnogi fotografi se zaista približavaju sa objektivom od 35 mm i snimaju sa visine dok su lica mlade i mladoženje jedno uz drugo“, kaže Stef. „Međutim, iz iskustva sam naučila da većina parova to ne voli.“

Stef se trudi da subjektima pruži što više prostora tokom celog dana. Njen izbor objektiva za portrete je Canon EF 85mm f/1.2L II USM zbog odličnog opsega za snimanje izbliza i činjenice da ne izobličuje lica ljudi. „Omogućava mi da se dovoljno odmaknem kako ne bih čula ako par razmenjuje nežne reči“, kaže ona. „To znači da nisam nametljiva i da oni nemaju osećaj da im narušavam prostor. Ne želim da narušavam njihov prostor, zato što je to njihov trenutak.“ Pristupačniji objektiv Canon EF 85mm f/1.8 USM kombinuje kratku telefoto žižnu daljinu sa velikim maksimalnim otvorom blende i brzim automatskim fokusom radi dobijanja laskavih portreta koji su oštri i jasni.

Iako Stef koristi minimalnu količinu opreme kada snima venčanja, uvek nosi duži telefoto objektiv kako bi istakla spektakularne prizore. Koristi objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM kako bi napravila upečatljiv kontrast između para i velikih orijentira. Ovo ima efekat komprimovanja perspektive, pa ogromne islandske planine i glečeri u pozadini izgledaju bliže subjektu u prednjem planu, kako Stef objašnjava, a to sliku čini impresivnijom.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM je lagani i kompaktni telefoto objektiv koji se savršeno uklapa sa fotoaparatima sa senzorom sa isecanjem, kao što je Canon EOS 250D. Njegove snažne telefoto performanse omogućavaju vam da se približite udaljenim subjektima, dok tehnologija stabilizacije slike doprinosi smanjivanju zamućenja usled podrhtavanja fotoaparata.

Iskoristite svetlo na najbolji način

Tek venčani par u zagrljaju dok stoje na maloj steni. Snimak je napravljen iz daljine, a oni su uokvireni procepom u kamenoj formaciji.

Za upečatljive snimke, eksperimentišite sa različitim osvetljenjem i probajte da snimate pri intenzivnom dnevnom svetlu ili u sumrak. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III pri 17 mm, 1/160 s, f/4,5 i ISO 100. © Zakas Photography

Stef obožava da eksperimentiše sa neuobičajenim islandskim prirodnim svetlom na fotografijama. Sunce na ovom ostrvu zalazi na samo tri sata dnevno od sredine maja do sredine avgusta, a zimi dan traje samo pet sati. „Ako je sunce nisko, naročito tokom meseci posle leta, možete da dobijete zaista kul odbleske pomoću širokougaonog objektiva, pa volim da eksperimentišem sa tim“, kaže Stef.

Sićušni objektiv Canon EF-M 22mm f/2 STM za fotoaparate kompanije Canon sa EF-M bajonetom, uključujući Canon EOS M6 Mark II, savršen je za portrete na venčanjima. Široki ugao vam omogućava da smestite više prelepog pejzaža u kadar, dok široki maksimalni otvor blende znači da možete da snimate pri većim brzinama zatvarača, što olakšava snimanje oštrih slika iz ruke.

Ako snimate po jarkom suncu u podne, možda ćete morati da kompenzujete senke na konturama lica subjekata. Ugrađeni blic na fotoaparatu može da pomogne sa tim ili možete da razmotrite nošenje reflektora. Držanjem reflektora u nivou struka i usmeravanjem prema subjektima, određena količina prirodnog svetla će se odbiti ka njihovim licima i popuniti senke.

Pored lica, kada snimate pri jarkom ili direktnom sunčevom svetlu imaćete veoma svetle delove u sceni, što može da oteža pravilno eksponiranje. U tim uslovima je najbolje da koristite režim za merenje u tački na fotoaparatu, koji omogućava merenje u jednoj tački u sceni. Kada obavite merenje u tački, fotoaparat će podesiti postavke ekspozicije tako da sve u toj oblasti bude u srednjim tonovima (sve između istaknutih delova i senki). Merenje u tački takođe možete da koristite u kombinaciji sa automatskim fiksiranjem ekspozicije. To vam omogućava da „tačku“ postavite preko oblasti u kojoj želite da merite, pa da „fiksirate“ ekspoziciju. Na taj način možete ponovo da kadrirate snimak.

Iskoristite vremenske prilike

Tek venčani par stoji na belim vratima male crne crkve. Duga se izvija na sivom nebu iza njih.

Vremenske prilike mogu da budu nepredvidive, pa Stef preporučuje da prihvatite uslove sa kojima ste suočeni i da pronađete način da im se prilagodite. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III pri 40 mm, 1/320 s, f/7,1 i ISO 100. © Zakas Photography

Iako se par koji snimate možda ne venčava na lokaciji sa tako ekstremnim vremenskim uslovima kao na Islandu, tog dana svakako može da bude hladno i vlažno. „Ovde vetar izbija prozore automobila“, kaže Stef.

Trik za snimanje u surovim uslovima je da iskoristite vremenske uslove u svoju korist, umesto da se borite protiv njih. Na primer, vetrovit dan može da bude koristan za isticanje detalja na velu ili haljine koja leprša. „Ako je prognoziran sneg ili dolazi oluja sa kišom, obožavam da koristim širokougaoni objektiv kako bih uhvatila deo te atmosfere“, kaže Stef. „Ako se pojave kapljice po ivicama na koje zatim padne svetlo, kreira se zaista kul efekat.“ Ne dozvolite da vas to što vremenske prilike nisu idealne odvrati od fotografisanja – taj dan bi trebalo zapamtiti kakav god da je bio.

Tokom pljuska ili snežne oluje, Stef obično snima brzo u nizu približno jedan minut, pa uvodi mladu i mladoženju unutra da se ugreju. „Suština je u tome da na najbolji način iskoristite vreme“, kaže ona. Kao početnik koji snima u hladnim uslovima, još je važnije da vežbate i eksperimentišete sa postavkama pre velikog dana, kako biste mogli brzo da obavite snimanje. Takođe može biti korisno da napravite nekoliko probnih snimaka pre nego što zamolite par da uđe u kadar.

Stef takođe savetuje da ponesete krpe koje se brzo suše za brisanje objektiva i grejače za ruke, kako biste bili sigurni da vam se prsti neće previše ohladiti za upravljanje komandama. Još jedan savet za snimanje na niskim temperaturama je da ponesete dodatne baterije, zato što se baterije brže troše na hladnoći.

Bez obzira na to da li snimate mikrovenčanje u spektakularnom okruženju ili intimno okupljanje samo sa nekoliko bliskih članova porodice i prijatelja, ovi saveti bi trebalo da vam pomognu da zabeležite delić radosti i emocija tokom tog čarobnog dana.

Napisala Loren Koter

Srodni članci

  • OSNOVE UREĐIVANJA

    Kako da uređujete specijalne fotografije

    Unapredite snimke specijalnih prilika pomoću ovih jednostavnih saveta za uređivanje fotografija.

  • FOTOGRAFISANJE VENČANJA

    Odštampajte materijal za venčanje

    Od personalizovane galanterije do rustičnih tabli sa znakovima, postoji mnoštvo kreativnih načina da personalizujete „veliki dan“.

  • FOTOGRAFISANJE VENČANJA

    Postarajte se da sve bude kako treba na „veliki dan“

    Postarajte se da vaše fotografije srećnog para budu nezaboravne iz svih pravih razloga: vodič za pravila ponašanja za fotografisanje na venčanju.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA / NA OTVORENOM

    Saveti za snimanje u ekstremnim vremenskim uslovima

    Od zaštite opreme do čuvanja sebe, evo naših najboljih saveta i trikova za savladavanje fotografije u ekstremnim vremenskim uslovima.