FOTOGRAFISANJE PRIRODE

Eksperimentisanje sa svetlom i senkama: crno-belo fotografisanje prirode

Canon ambasador Helen Bartlet objašnjava kako je snimala upečatljive crno-bele slike sveta prirode fotoaparatom PowerShot G7 X Mark III.
Kapljice vode hvataju svetlo na paukovoj mreži.

Da li ste se ikada zapitali kako izgleda da svet vidite crno-belo? Za londonskog fotografa porodičnih portreta i Canon ambasadora Helen Bartlet, to je njen izabrani stil. Monohromatsko je Helenin zaštitni znak od početka profesionalne karijere 2003. godine, radeći sa dubinama svetlosti i senki dok padaju na lica i scene ispred nje.

Međutim, tokom perioda bez posla, dok su u Engleskoj bili aktuelni karantini u vezi sa kovidom-19, Helen je zamenila porodične portrete eksperimentisanjem sa crno-belim fotografisanjem prirode tokom šetnji u blizini svog doma u severnom Londonu. Deli slike koje je snimila, a predstavljaju spoj skrivenih tekstura, lišća sa pozadinskim osvetljenjem, orošenih paučina i dramatičnih šumskih silueta, na istaknutim pričama na Instagramu pod nazivom „Neformalno“. Većina njih je snimljena pomoću modela Canon PowerShot G7 X Mark III.

Snimanje pomoću kompaktnog fotoaparata pomoglo je Helen da razvije svoj stil, a takođe ju je podstaklo da eksperimentiše sa novim tehnikama. Ovde objašnjava kako je proces evoluirao i daje savete o tome kako da sami napravite zadivljujuće snimke prirode u crno-beloj tehnici.

1. Pronađite svežu perspektivu

Crno-beli krupni plan sa siluetama pet identičnih cvetova nasuprot suncu.

Canon ambasador Helen Bartlet koristila je kompaktni Canon PowerShot G7 X Mark III za snimanje crno-belih fotografija prirode tokom karantina u Londonu i na taj način je otkrila potpuno novi svet. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/800 s, f/10 i ISO 320. © Helen Bartlett

Prednosti kompaktnog fotoaparata za fotografe su veličina, svestranost i mogućnost jednostavnog i brzog deljenja slika – ali može da donese i opuštenije iskustvo, sa manje pritiska za kreiranje savršene slike.

„Uvek sam tražila nešto između telefona i profesionalnog fotoaparata, pošto ne mogu da ubacim Canon EOS-1D X Mark III u džep“, kaže Helen. „Obično je moj radni fotoaparat jednostavno preveliki za šetnju po parku. Bila sam zaista frustrirana slikama snimljenim telefonom jer kada bih ih otvorila na računaru ili želela da napravim otisak, kvalitet jednostavno nije bio prisutan.

„Kupila sam Canon PowerShot G7 X Mark III tokom karantina i počela da ga nosim sa sobom tokom svakodnevnih šetnji, gde sam ga zaista upoznala.

„Zbog toga snimam više slika, posmatram stvari na drugačiji način i primećujem više stvari. Naučila sam da se malo opustim i da ne brinem – te slike su za mene, a ne za klijente, pa zaista nije važno ako stvari ne ispadnu onako kako želite. Sada ne mogu da zamislim da nemam kompaktni fotoaparat.“

Canon PowerShot G7 X Mark III ima veliki senzor od 1", koji ga čini bližim DSLR fotoaparatu ili fotoaparatu bez ogledala nego smartfonu.

2. Naučite što više o svetlu

Crno-bela slika stabljika livadske krbuljice nasuprot tamne pozadine.

Canon PowerShot G7 X Mark III se pokazao kao ključni dodatak Heleninoj opremi. „Kompaktni fotoaparat nije isti kao vrhunski DSLR ili fotoaparat bez ogledala, ali za mene je to savršena sredina između toga i telefona“, kaže ona. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/500 s, f/3,2 i ISO 160. © Helen Bartlett

Crno-beli krupni plan sunčeve svetlosti koja stvara istaknute delove i senke na vlatima trave.

„Kada ljudi počinju da se bave fotografijom, učenje posmatranja svetla je jedna od najtežih stvari“, kaže Helen. „U stvari, ako počnete da posmatrate svetlo i odvojite trenutak da ga snimite, počećete više da ga primećujete.“ Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/2.000 s, f/2,8 i ISO 320. © Helen Bartlett

Ako želite da fotografišete prirodu crno-belo, Helen savetuje da učite o svetlu. „Probajte da fotografišete svaki dan, bez obzira na to da li ste napolju sa fotoaparatom ili kod kuće“, kaže ona. „Možda će samo pokazati kako svetlo pada na čašu vode u kuhinji, ali ćete svaki put detaljnije posmatrati.“

Igranje sa svetlom stvara dubinu i interesovanje prilikom snimanja crno-belo i postoji mnogo načina za eksperimentisanje. „Potražite pozadinsko osvetljenje koje odlično funkcioniše u crno-beloj tehnici i ne plašite se da eksperimentišete sa kontrastom i ekspozicijom“, kaže Helen. „Možete da podesite ekspoziciju da biste snimili nešto prilično intenzivno, pa da je zatim smanjite kako biste dobili samo istaknute delove za grafičke, dinamičke slike.“

3. Fokusirajte se na ono što se nalazi u kadru

Crno-beli krupni plan stabljike šaše, sa nekoliko sličnih stabljika zamućenih u pozadini.

„Uvek me je privlačila crno-bela fotografija, zato što mi se sviđa njena jednostavnost“, kaže Helen. „Sviđa mi se činjenica da je apstraktna i da vas navede da stanete i detaljnije pogledate oblike i teksture.“ Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/400 s, f/2,8 i ISO 640. © Helen Bartlett

Crno-bela slika tri visoka olistala stabla u šumi.

Jedna od Helenininh omiljenih stvari u vezi sa Canon PowerShot G7 X Mark III je njegova kompaktna veličina. „Važno je da mogu da ga ubacim u džep“, objašnjava ona. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/800 s, f/2,8 i ISO 400. © Helen Bartlett

Crno-bela tehnika pomaže Helen da se usredsredi na subjekat u kadru i eliminiše sve ometajuće boje ili elemente, što predstavlja još jedan odličan razlog za snimanje prirode u urbanoj sredini bez boje.

„Fotoaparat ima veliki maksimalni otvor blende f/1,8 i Wi-Fi vezu, pa mogu samo da pošaljem sliku koja mi se sviđa na telefon i da je obrađujem“, nastavlja ona. „Ne moram da se približavam računaru ako imam slobodan dan.“

Svestran objektiv, makro režim i Wi-Fi mogućnosti samo su neke od funkcija koje Helen ceni kod modela Canon PowerShot G7 X Mark III. „Fantastične stvari su veličina i težina, kao i činjenica da je zaista fleksibilan“, kaže Helen koja snima u fotoaparatu u crno-belom režimu, pa može da „vidi“ svetlo crno-belo. „Makro funkcija je takođe odlična ako snimate slike drveća, cveća i divljih životinja.

„Moj ceo svet je monohromatski i obožavam to“, kaže Helen. „Fokus slike u boji često je na samoj boji, dok je na crno-beloj slici subjekat u fokusu, bez obzira na to da li je u pitanju osoba, zgrada ili drvo. Kada ste u parku, takođe uklanja sve jarke smetnje u pozadini. Uvek me privlači crno-belo, inače u prirodi ima toliko zelene!“

4. Eksperimentišite sa različitim tehnikama

Staza kroz šumu uokvirena je snegom prekrivenim drvećem na ovoj crno-beloj slici.

„Eksperimentišite sa svim postavkama na fotoaparatu PowerShot G7 X Mark III, čak i sa stvarima za koje ne mislite da ćete ih koristiti“, savetuje Helen. „Pokušajte da fotografišete pomoću ugrađenog blica, iz različitih uglova, ili pomoću makro mogućnosti. Eksperimentišite i posmatrajte kako svetlo pada.“ Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/500 s, f/2,8 i ISO 400. © Helen Bartlett

Crno-beli krupni plan paukove mreže koja svetluca na jutarnjoj rosi.

„Fotoaparat sa ugrađenom Wi-Fi vezom zaista je važan ako planirate da postavljate slike na društvene mreže“, kaže Helen. „Slike možete da šaljete na telefon veoma brzo, bez dodatnog napora.“ Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/2.000 s, f/3,5 i ISO 800. © Helen Bartlett

Upotreba kompaktnog fotoaparata je podstakla Helen da isproba različite tehnike i da fotografisanju pristupi svežim očima. „Bio je to odličan način za eksperimentisanje“, kaže ona. „Na primer, fotografisanje sa blicem nije deo mog repertoara, ali kada je za Božić padao sneg, snimila sam gomilu slika pomoću ugrađenog blica na fotoaparatu Canon PowerShot G7 X Mark III.

„Bilo je zabavno koristiti ga za isprobavanje različitih uglova, spustiti se nisko i snimati kroz travu, što je veoma lako uraditi zahvaljujući ekranu sa mogućnošću naginjanja za 180 stepeni. Pored toga, Canon PowerShot G7 X Mark III ima režime Automatski (A), Prioritet blende (AV) ili Potpuno ručni (M), što znači da početnici mogu fleksibilno da uče i napreduju, pomoću komandi koje su jednostavne za korišćenje. Ima i režim P (Programirani automatski) – režim za snimanje koji je na polovini između automatskog i ručnog režima – i Inteligentni automatski režim, kao i mnoštvo kreativnih scenskih režima scene koji omogućavaju početnicima da snimaju odlične slike bez potrebe za tehničkim znanjem.“

Da biste saznali više o funkcijama fotoaparata i kako da ih koristite, preuzmite aplikaciju Canon Photo Companion.

Crno-bela slika prstena malih talasa na jezercetu, sa raspršenim kapljicama vode koje su zamrznute u vazduhu oko njega.

„Ako izađete i počnete da fotografišete a ne brinete o tome šta snimate, posle nekoliko nedelja ćete otkriti da su vam pažnju privlačile slične stvari“, kaže Helen. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/1.600 s, f/2,8 i ISO 3200. © Helen Bartlett

Na ovom crno-belom krupnom planu detaljno se vide tanki listovi biljke nalik paprati.

Helen opisuje lično fotografisanje prirode pomoću kompaktnog fotoaparata kao „fotografsko skiciranje“ – usavršava profesionalne veštine uz dozu zabave. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/640 s, f/2,8 i ISO 200. © Helen Bartlett

Aktivnost inspirisana umetnicima, „fotografsko skiciranje“ je još jedna eksperimentalna tehnika koja je pomogla Helen da posmatra prirodu. Napravila je YouTube video o ovoj temi, u kojem se ističe moć ove zabavne metode snimanja, koja je brža, ali bez pritiska.

„Ideja za „fotografsko skiciranje“ delimično je potekla od mog rođaka koji je umetnik“, objašnjava Helen. „Ako umetnik radi na delu, verovatno će skicirati mnogo ideja ili detalja koje bi želeli da uključe u njega. Moj rođak to opisuje kao vođenje olovke u šetnju. Pomislila sam da bi to bilo zaista dobro izvesti iz perspektive fotografije.

„Na primer, možda ću pronaći neke sjajne nove aspekte u parku koje mogu da uključim u snimanje portreta. Ili bih mogla da eksperimentišem sa tehnikom koju sam videla na Instagramu, kao što šabloni sa talasićima, da bih videla kako se to radi i šta daje najbolje rezultate.“

Crno-bela slika senke drveta na kamenom zidu.

„Moj neformalni projekat predstavlja bukvalno to, slike koje snimam kada nisam na poslu“, kaže Helen. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/125 s, f/5 i ISO 125. © Helen Bartlett

Na nebu delimično prekrivenom oblacima, sunce sija na veliko drveće sa siluetama na ovoj crno-beloj pejzažnoj slici.

„Nisam razmišljala o „neformalnom“ kao o ličnom projektu, ali izgleda da jeste“, kaže Helen. „To je samo mesto na koje mogu da postavim zapažanja snimljena pomoću fotoaparata.“ Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/2.000 s, f/10 i ISO 125. © Helen Bartlett

„Ako fotografišete u prilično tmurnom parku, biće vam potrebno svetlo da biste sliku učinili svetlijom“, nastavlja Helen. „Potražite mesta gde svetlost pada na bočne strane stvari i daje oblik i dramatičnost. Pokušajte da snimate na početku ili na kraju dana kada imate slabo osvetljenje. Što više to radite, to ćete više primećivati i postajaće sve uzbudljivije.“

Kako vreme prolazi, vaš stil će se razvijati i mogao bi čak da dovede do ličnog projekta, kao što je Helenina serija „Neformalno“. „Vaša interesovanja će diktirati teme za fotografisanje i što više slika napravite, više počinjete da vidite teme“, kaže ona. „Ne razmišljajte previše, samo izađite i zabavite se.“


Napisala Lorna Dokeril

Slični proizvodi

Srodni članci

  • Crno-belo fotografisanje

    Saveti za crno-belo fotografisanje

    Od venčanja i pejzaža do sportskih događaja i portreta, otkrijte kako da snimate zadivljujuće crno-bele slike.

  • NA OTVORENOM

    Kako Munro Munvoker fotografiše planine

    Od živopisnih makro fotki do maglovitih planinskih vrhova, evo kako Alen Rouen koristi Canon PowerShot SX740 HS da napravi savršenu fotografiju prirode.

  • CRNO-BELO FOTOGRAFISANJE

    Snimajte crno-bele dugačke ekspozicije

    Otkrijte kako Stiven MekNali snima mistične crno-bele fotografije sa dugačkom ekspozicijom.

  • CRNO-BELO FOTOGRAFISANJE

    Snimanje sveta u monohromatskoj tehnici

    Fotograf koji ne razlikuje boje Kris Vord objašnjava kako da kreirate slike koje se usredsređuju na fine detalje.