CRNO-BELO FOTOGRAFISANJE

Savladavanje umetnosti dugačke ekspozicije u crno-beloj tehnici

Otkrijte gde, kada i kako fotograf Stiven MekNali, koji koristi dugačku ekspoziciju, snima svoje opčinjujuće monohromatske pejzaže.
Crno-bela slika ruševina zgrade, snimljena sa dugačkom ekspozicijom radi zamućivanja oblaka na nebu.

Stiven MekNali je savladao crno-belo fotografisanje sa dugačkom ekspozicijom, uz više uspešnih izložbi, a njegov apetit za ovim žanrom je samo porastao tokom godina. Pošto radi kao frizer, fotografisanje ga pobuđuje da izađe napolje, da traži nove lokacije, da posmatra poznata mesta iz sveže perspektive, i to mu pruža izuzetno zadovoljstvo.


Mnogi biraju crno-belu fotografiju zbog načina na koji može da istakne uzbuđenje kroz kontrast i ton. Odsustvo boja čini da drugačije posmatrate fotografiju i da se fokusirate na kompoziciju, subjekat i oblik. Uparite crno-belu tehniku sa dugačkom ekspozicijom da biste otkrili dodatni sloj intrige. Kao što Stiven kaže: „Fotografisanje sa dugačkom ekspozicijom kreira eterični svet koji oko ne može da vidi, ali fotoaparat može da zabeleži.

Ovde ćemo saznati kako se Stivenov rad razvio u pogledu procesa i opreme – i zašto je toliko entuzijastičan u vezi sa tom tehnikom.

Zašto crno-bela fotografija sa dugačkom ekspozicijom?

Panjevi i njihovo korenje vide se iznad vode u eteričnom pejzažu.

„Otišao sam u Blakemere Moss u Delamere u Engleskoj da bih snimio panjeve na jezeru, jer je komisija za šumarstvo posekla drveće kako bi vratila zemlju prirodnoj vodenoj površini“, kaže fotograf Stiven MekNali o ovoj fotografiji. „Panjevi posečenog drveća čine odličnu apstraktnu minimalističku sliku kada se snime tehnikom dugačke ekspozicije, koja izoluje subjekat. Dugačka ekspozicija čini vodu glatkom, tako da izgleda kao ledena ploča.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (sada ga je nasledio Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri 40 mm, 7,3 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Napuštena kuća za čamce zabeležena sa oblacima za koje se čini kao da se kovitlaju iznad nje.

Stiven je snimio ovu fotografiju davno zaboravljene kuće za čamce tokom posete Anglesiju u Velsu. „Kada sam video tu kuću za čamce, privukli su me tekstura i detalji na vratima, kao i kontrast sa veoma tamnom morskom travom na dnu. Prisutno je mnogo nijansi sive boje, pa mogu da zamislim nijanse bele koje se pojavljuju u oblacima iznad“, kaže on. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 4 s, f/7,1 i ISO 100. © Stephen McNally

Stiven je počeo tako što je snimao popularne subjekte, kao što su morski pejzaži tokom zalaska i izlaska sunca, ali je odlučio da pređe na nešto što mu je bilo izazovnije. „Jednostavno mi je dosadilo, svi su to radili. Želeo sam sebi da postavim veći izazov i da više uradim sa fotoaparatom“, objašnjava on.

Pored stvaranja nadrealnog elementa na fotografiji, ogroman deo primamljivosti dugačke ekspozicije predstavlja element iznenađenja – ne znate kako će slika izgledati dok se zatvarač ne zatvori i dok ne vidite ekran. Kada je zatvarač fotoaparata otvoren duže vreme, beleži se trag kretanja objekata koji se prirodno kreću, kao što su voda, oblaci, pa čak i ljudi. Ovaj deo slike pravi kontrast sa subjektima u sceni, koji miruju i ostaju izuzetno oštri.

Kao što Stiven kaže: „Eterična atmosfera fotografije me privlači. Fotografisanje sa dugačkom ekspozicijom čini more glatkim, iako oko može da vidi ogromne talase koji se valjaju. Sve to možete da pauzirate na fotografiji sa dugačkom ekspozicijom – u tome je magija.“

Idealne lokacije

Na fotografiji je prikazano usamljeno drvo u fokusu nasuprot svetlije pozadine, uz oblake uhvaćene u pokretu iznad.

Uspeh crno-bele fotografije, prema Stivenu, u potpunosti leži u raznovrsnosti nijansi. „Radim po principu da na crno-beloj fotografiji imam čistu belu i čistu crnu, pa različite nijanse i vrste zrna. U softveru za uređivanje, brojevi pri dnu od 1 do 12 prikazuju sve nijanse, a ako imam svih 12, onda je to savršen crno-beli snimak.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 20 mm, 30 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Ruševine stare seoske kuće, sa drvećem i poljem u pozadini i oblacima uhvaćenim u pokretu iznad.

„Uvek napravite probni snimak da biste videli šta kaže histogram, pa ćete znati kako da podesite brzinu zatvarača“, predlaže Stiven. „Uključena su mi upozorenja za preeksponiranje / podeksponiranje, pa mogu da vidim kada će istaknuti delovi biti preeskponirani. Ako fotografiju izložite što je više moguće, znate da ste snimili maksimalnu količinu podataka. Ako su istaknuti delovi previše eksponirani, neće biti podataka za oporavak.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 38 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Stiven se iznova vraća na ista mesta na severozapadu Engleske. On ima omiljeno drveće i voli da posmatra kako se menja tokom godišnjih doba. Kada je na nekom novom mestu, prvo izviđa pejzaž i pravi mentalne beleške za mesta na koja planira da se vrati.

Ako snimate morske pejzaže, „morate da istražite plimu i oseku“, naglašava on. „Obično fotografišem oseku. Ako fotografišete plimu, otkrićete da morate da pomerate fotoaparat tokom ekspozicije, pa fotografije neće biti oštre. Mnogo je stacionarniji sa osekom.

Stiven obično snima u jesen, jer je bolje imati tmuran ili čak oblačan dan za beleženje dugačke ekspozicije neba, pošto prirodno propuštate više svetlosti u fotoaparat. „Ne snimam sredinom leta pošto bih morao da krenem u 2 ujutru, pa obično počnem u septembru, pošto je zora oko 6 ujutru. Istražujem lokacije, kada sunce izlazi i gde će padati svetlo. Ako je tmurno i delimično oblačno, znam da imam sa čim da radim“, objašnjava on. Počinje posmatranjem histograma na fotoaparatu da bi odredio dostupno svetlo i koliko će vremena imati.

Atmosfera na Stivenovim fotografijama je melanholična, što je delimično posledica onoga što snima. Obično se fokusira na industrijske znamenitosti ili napuštene zgrade – sada zanemarena mesta koja su nekada bila puna života. „Privlače me stare zgrade“, kaže on. „Kada sam nedavno bio u Anglesiju u Velsu, naišao sam na jednu staru seosku kuću (pogledajte desnu sliku iznad) i pomislio sam, koliko dugo je ova farma u ruševinama? Zašto su morali da odustanu od njenog održavanja? Gde su ljudi koji su živeli i radili na njoj?“

Ti podsetnici na prošlost takođe su izuzetno pogodni za monohromatsku tehniku. „Sa crno-belom fotografijom, kompozicija postaje fokus, mora da bude jaka“, dodaje on.

Omiljena oprema

Ruševine zgrade ističu se u odnosu na svetlo nebo, a oblaci su zamućeni u pokretu.

Prilikom snimanja ruševina ove viktorijanske radionice za porcelan, Stiven potvrđuje da su „radnici morali da pešače kilometrima, jer nema ničeg drugog u blizini. Oni su napravili predmete od porcelana i keramike, a onda bi brodovi dolazili i to odvozili.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 86 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Humka zemlje na ivici litice, sa mirnim morem u pozadini i oblacima zamrznutim u pokretu iznad.

Dok su vremenski uslovi i uslovi osvetljenja odgovarajući, najbolje je da napravite što je više moguće snimaka. „Kretanje oblaka ili vode nije uvek predvidljivo, a to može da učini snimak dobrim ili da ga upropasti. Snimio sam preko 100 fotografija u Anglesiju, ali sam obradio samo 20, a ostale sam odbacio“, kaže Stiven. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 55 s, f/11 i ISO 160. © Stephen McNally

Nadogradnja fotoaparata omogućila je Stivenu da prilagodi svoj proces. Počeo je sa fotoaparatom Canon EOS 450D (sada ga je nasledio Canon EOS 850D), pre nego što je prešao na Canon EOS 60D (sada ga je nasledio Canon EOS 90D), a nedavno i na Canon EOS R6. Uprkos prelasku na fotoaparat bez ogledala, Stiven i dalje može da koristi omiljene EF objektive bez uticaja na kvalitet, uz Canon adapter za montiranje EF-EOS R.

„Obožavam ekran osetljiv na dodir na modelu Canon EOS R6, tako je intuitivan. Možete samo da dodirnete ekran da biste promenili f-korak ili ISO“, kaže on.

Stiven često snima u režimu otvorene blende, što mu omogućava da zatvarač drži otvoren dok god mu je prst na dugmetu okidača. Korišćenjem okidača na kablu možete da izbegnete podrhtavanje fotoaparata do kojeg dolazi ako držite okidač. „Režim otvorene blende od suštinske je važnosti za dugo održavanje otvorene blende tokom snimanja u mraku ili pomoću ND [neutralna gustina] filtera od 10 ili 16 koraka“, kaže on.

Stiven često sa sobom nosi više fotoaparata na snimanje, kao način da prekrati vreme. Kada Canon EOS R6 koristi za ekspoziciju od 20 minuta, može da postavi drugi fotoaparat iz drugačijeg ugla, a to ga okupira dok čeka.

Poslednja alatka u Stivenovom kompletu opreme je softver za uređivanje. On snima u RAW formatu i u boji, što mu pruža više informacija sa kojima može da radi prilikom uređivanja. Zatim konvertuje fotografiju u crno-belu pre uređivanja u softveru kao što je Adobe Photoshop ili besplatni Canon Digital Photo Professional (DPP). „Podesim nivoe i krive i dodam gradijente. Ako radim na datoteci duže od 10 minuta, ona će biti izbrisana. Želim da izbegnem previše uređivanja, pa pokušavam da dobijem željeni rezultat na fotoaparatu“, objašnjava on.

Pravljenje savršenog snimka

Zamka za jastoge u prvom planu pejzaža, dok su u pozadini voda koja izgleda mirno i oblaci uhvaćeni u pokretu.

Priroda ne pruža uvek savršenu kompoziciju, pa Stiven preporučuje da blago intervenišete kako biste stvorili balans na slici. „Zamka za jastoge bila je postavljena sa strane kadra, ali sam je pomerio bliže sredini. Uvek pokušavam da imam istaknute stvari u prednjem planu – prethodno sam koristio komad drveta, a volim da kreiram prilično apstraktne scene.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 71 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Panjevi vire iz mirne, svetle vode, pružajući slici doživljaj skulpture.

Stiven pronalazi mir dok snima dugačke ekspozicije pri slabom osvetljenju. „Dok čekate da se svetlo pojavi, imaćete osećaj da svet miruje. Nema nikoga. Izgleda kao da imate ceo svet za sebe“, kaže on sa oduševljenjem. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM pri 80 mm, 36 s, f/11 i ISO 100. © Stephen McNally

Potraga za fotografijama pri slabom osvetljenju i odličnim fotografijama sa dugačkom ekspozicijom predstavlja priličan izazov. „9 od 10 puta ne postignem uspeh“, objašnjava Stiven. „Najbolja stvar za one koji žele da istražuju ovaj žanr je da eksperimentišu i da izlaze sa prvim svetlom“, dodaje on.

„Korisno je ako imate ND filter sa 10 koraka ili više. Druga mogućnost je da snimate pri slabom osvetljenju, neposredno pred zoru. Dobićete ekspozicije do 50 sekundi pred zoru, što bi trebalo da pruži odlične rezultate. Takođe koristim obrnuto graduisane ND filtere kada je tamnije na horizontu, pošto će to biti najsvetlija tačka kada sunce izađe.“

Pronađite mesto, istražite lokaciju, iskoristite rano jutro i isprobajte Stivenovu tehniku snimanja crno-belih fotografija sa dugačkom ekspozicijom. Stivenov poslednji savet: „Saznajte što više informacija, a zatim ih isprobajte u praksi. Nikada nećete dobiti ono što želite ako ne uložite trud.“



Napisala Natalija Pol

Srodni proizvodi

  • Canon Camera

    FOTOAPARATI BEZ OGLEDALA

    Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući.
  • Canon Camera

    UNAPREDITE OBJEKTIV

    Možete da koristite svoje EF i EF-S objektive na novom EOS R fotoaparatu i da otkrijete nove nivoe kreativnosti.
  • Canon Camera

    FOTOAPARATI BEZ OGLEDALA

    Lagani 24–105 mm f/4 zum objektiv iz serije L koji pruža širok opseg zuma i impresivnu svestranost.

Srodni članci