Priroda u jesen pokazuje lice koje ne može da se poredi ni sa jednim drugim godišnjim dobom. Česti pljuskovi daju zasićenije nijanse, a nežni vetrovi stvaraju ritmičnost, dok magla i izmaglica pružaju čistu belo-sivu pozadinu, kao kontrast istaknutim bojama lišća, koje se menjaju.
„Jesen je godišnje doba koje najviše stimuliše čula. Navodi vas da razmišljate o životu“, kaže Teo Bosbom, fotograf prirode i pejzaža iz Holandije. „Međutim, iako je u pitanju očaravajuće godišnje doba, veoma je teško kreirati nešto što već nije viđeno.“ Teo je pomoću serije Jesenje lišće želeo da pronađe novi način da istakne najbolje karakteristike ovog godišnjeg doba.
Teo redovno sarađuje sa časopisima National Geographic i BBC Wildlife i dva puta je osvojio godišnju nagradu za najboljeg evropskog fotografa prirode. Nakon što se svake godine vraćao u dolinu Hoëgne u Belgiji, stekao je utisak da je zabeležio sve što šuma ima da ponudi.
„Veoma je živopisno i čarobno u jesen, ali sam posle nekoliko godina shvatio da sam fotografisao iz svih uglova“, kaže on. „Počeo sam da se pitam, „Da li je to sve?“ Baš u tom trenutku nekoliko listova je upalo u potok i posmatrao sam kako ih voda odnosi, provlačeći ih kroz male vodopade, tako da su se zaglavljivali između grana i kamenja. Tada sam dobio ideju da lišće fotografišem ispod vode, na način na koji ribe možda vide jesen.“
Iako ideja za „Putovanje jesenjeg lišća“ izgleda prilično jednostavno, njena realizacija nije bila nimalo jednostavna. „U to vreme fotografija je za mene i dalje bila samo hobi“, objašnjava on, ali je nabavio vodootporno kućište Canon WP-DC28 za svoj kompaktni Canon PowerShot G10. Obukao je gumene čizme i nepromočivo odelo, zagazio je u hladni potok, držao je fotoaparat u vodootpornom kućištu ispod vode i uperio ga je nagore.
„Nisam mogao da vidim šta radim, ali bih pritisnuo okidač za svaki prolazeći list i nadao se najboljem“, nastavlja on. „Većina slika je bila prilično loša i snimio sam bezbroj slučajnih selfija, ali jedan zaista lep snimak se izdvojio [pogledajte ispod]. Shvatio sam da bi to moglo da preraste u projekat i tada sam odlučio da investiram u podvodno kućište za moj Canon EOS 5D Mark III [sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV].“
Tokom narednih jeseni, Teo je brzo prešao iz amatera u profesionalce, da bi na kraju napustio primarni posao advokata 2013. godine. Razvio je tehnike snimanja ispod vode, uz korišćenje prirodnog svetla kad god je to moguće, što je, za razliku od klasičnog fotografisanja pejzaža, značilo da sredina dana predstavlja najbolje vreme za snimanje.
„Kada je sunce u zenitu, reke dobijaju najveću količinu svetla, pa retko moram da se oslanjam na blic, osim kada je voda veoma mutna ili želim da osvetlim zanimljiv ugao“, kaže on. „Potrebno je da povećam ISO da bih snimio upečatljive slike u reci, zato što mi je ispod vode potrebno dodatno svetlo. Srećom, povećavanje ISO osetljivosti na fotoaparatu Canon EOS 5D Mark III ne utiče na kvalitet.“