see magic in the making

Hvatanje trenutka sa Gali Tibon

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Fotoreporter


Fotoreporter, dokumentarni fotograf i Canon istraživač Gali Tibon putovala je širom sveta i dokumentovala ljude i kulture. Najnovije putovanje odvelo ju je u malo banjsko letovalište Vrnjačku Banju u Srbiji. Sreli smo se sa njom kako bismo otkrili više o njenoj fotografskoj filozofiji – magični trenuci koje vidite na njenim upečatljivim slikama odražavaju njenu fotografsku filozofiju – uz magični EOS M5…

Praćenje magije

Tokom razgovora sa Gali Tibon o fotografiji često ćete je čuti kako izgovara reč „magija“. Njen opipljivi osećaj skoro mističnog čuđenja kada su u pitanju čuda fotografije nešto je što ima od kada je sa 14 godina naišla na fotografiju koja joj je promenila život u godišnjaku časopisa Life za 1956. godinu, koji je pronašla na dedinoj polici sa knjigama.

„Videla sam tu neverovatnu crno-belu zrnastu sliku pokreta – bila je zadivljujuća. Do tada nisam znala da fotografijom može da se postigne nešto drugačije od klasičnih porodičnih Kodak trenutaka ili pejzaža sa putovanja. Bila je živa! Vau! To me je inspirisalo da kupim prvi fotoaparat, filmski Canon AE1 od 2. ili možda 4. vlasnika, kao i da se prijavim na kurs fotografije u Muzeju Izraela u Jerusalimu, gde sam naučila kako da obrađujem i štampam filmove. Čak sam i potrošila sav džeparac na film i hemikalije za malu kućnu laboratoriju i nikada mi nije dosadilo da gledam kako se moje crno-bele slike magično razvijaju u posudama.“

"Fotoaparat me odvodi na razna mesta poput magičnog kompasa koji ide gde želi, a ja samo pratim!"

Praćenje magije odvelo je Gali na mnoga fotografska putovanja oko sveta, tokom kojih je dokumentovala različite ljude, kulture i sudbine. Ali, kako ona objašnjava, suština dokumentarne fotografije nije samo u „pravljenju lepih slika“.

„U svakoj dokumentarnoj priči teško je pretvoriti realnost u dvodimenzionalne fotografije. Suština je u svetlu, mirisu i zvukovima, u emocijama u očima ljudi. Sve te elemente moram da uklopim u odličnu sliku. Kada se desi, to je kao magija, ali je takođe naporan rad i mentalni izazov. Često postoji jezička barijera, ali mogu da osetim duh i energiju ljudi i neverovatno je kako možemo da komuniciramo pomoću osmeha, pokreta i iskvarenog engleskog.“

"Potrebno je da tu energiju pretočim u slike kako bi neko ko nije bio sa mnom mogao da deli doživljaj."

U trenutku

Ako pogledate slike koje je Gali napravila u Srbiji, videćete da ima magičnu moć da zauzda tu teško uhvatljivu energiju, čak i pomoću fotoaparata sa kojim nije upoznata. Delom ulična fotografija, delom portretna fotografija i delom umetnička fotografija, njen narativ pokazuje nam intimne neponovljive trenutke iz života stanovnika ovog grada. Prema Galinoj fotografskoj filozofiji, magija leži u tim neponovljivim trenucima, ali nije sve tako jednostavno, kako i sama objašnjava.

„Posao fotografa je da bude na licu mesta i da ljudi dele živote sa mnom nekoliko minuta, sati ili dana. Suština je u beleženju trenutaka u svetu koji se menja – snimanje nestajućih trenutaka pre nego što se izgube. Međutim, prvo morate da prođete Kodak trenutak. Prvi instinkt koji ljudi imaju kada vide fotoaparat je da zauzmu pozu – isprave se, isture grudi i naprave izraz lica za slikanje. U pitanju je nešto što su naučili u detinjstvu, kada snimci na filmu nisu smeli uzalud da se troše, a to je poslednja stvar koju ja želim; ali uvek napravim taj snimak zato što razbije napetost. Morate da prođete taj Kodak trenutak pre nego što stvarno počnete da fotografišete.“

"Ljudi takođe misle da znaju šta snimate, ali ne znaju šta se događa u glavi ili u oku fotografa iza fotoaparata; ne znaju koje detalje ili trenutak čekam."

„Srećom, što više vremena provedem u nekoj zajednici, ljudi postaju sve opušteniji, pa mogu da počnem da pravim snimke kakve želim. Svi koje sam upoznala u Vrnjačkoj Banji bili su srdačni, prijateljski nastrojeni i izuzetno dobro su reagovali na fotografisanje – čak i ovce. – mogla sam da zabeležim nešto jedinstveno.“

„Napravila sam sliku pastira – bivšeg fudbalera koji sada čitave dane provodi u polju, čitajući novine i razgovarajući sa ovcama – neposredno posle kiše. Svetlo je bilo neverovatno, ali su ovce stalno bežale, pa im je pastir rekao da stanu i one su se ukipile kako bih mogla da napravim snimak. Bilo je to kao da ima daljinski upravljač!“

Možda će vam se takođe svideti

„Pored reke sam pronašla živopisnu zajednicu sačinjenu uglavnom od muškaraca koji su bili potpuno nesputani i nisu se plašili da pokažu ono što zaista jesu. Imali su stav „živi i pusti druge da žive“. To mi je bilo neverovatno. Obučeni samo u kupaće gaće, pokazivali su tela, bez obzira na to u kakvoj su bili formi – igrali su domine, plivali i sunčali se od podneva do zalaska sunca. Imali su sjajan smisao za humor – opasni momci sa amaterskim tetovažama koji se međusobno zadirkuju.

„Diskretna veličina modela EOS M5 bila je odlična za te snimke, zato što nisam morala da izgledam kao vojnik sa gomilom opreme. Nije privlačio toliko pažnje na mene kao fotografa i bio je manje zastrašujući za moje subjekte. Mogla sam samo da izađem i da budem još jedna osoba sa fotoaparatom, da se poigravam sa svetlom i da stvaram umetnost dok su se oni potpuno prirodno bavili svojim poslom.“

Za Gali, magija nastaje u tim trenucima kreativnosti...

„Kada se svi elementi uklope, kompozicija, karakteristike ljudi, zrak svetla koji u trenutku pada na lice, kada imam pravi objektiv i kada stojim na pravom mestu, jednim klikom mogu da zabeležim taj trenutak u 1/60 sekunde. Kada se te stvari uklope – to je magija.

"Možete to da osetite dok snimate – intuitivno je i emotivno. Primetite nešto, obigravate oko toga, kao pčela oko cveta – pokušavate da zabeležite pravu suštinu."

„Isprobavate različite snimke i tražite savršeni – digitalni fotoaparat vam to omogućava, kao i da vidite da li ste na pravom putu (za razliku od filmskog). Međutim, ne znam da li sam stvarno uspela dok sliku ne vidim na velikom ekranu računara. U suštini se sve svodi na proces koji dolazi na osnovu osećaja. Iako je sjajno što se moja dela izlažu u galerijama i muzejima i da postoje ljudi koji ih sakupljaju, kreativni proces u trenutku predstavlja magiju, a to je važnije od ishoda.

Fotoaparat – ljubav na prvi pogled?

Galina prva reakcija u vezi sa korišćenjem fotoaparata bez ogledala tokom snimanja u Vrnjačkoj Banji bila je sumnja, ali to se promenilo kada je uzela EOS M5 i počela da ga koristi.

„Kada sam ga prvi put videla, izgledao je stvarno kul – kao da je neko smanjio moj EOS 5D Mark III. Svideo mi se dizajn i pružao je osećaj čvrstine – prirodno mi je ležao u ruci, a sva dugmad i točkići bili su na pravom mestu. To definitivno nije nešto što sam zamišljala u vezi sa fotoaparatom bez ogledala, koji obično imaju ravno i tanko telo bez rukohvata ili tražila.

„Nije bio nezgodan za korišćenje. Mogla sam da podesim fotoaparat sa istim funkcijama kao kod mog 5D Mark III, pa sam ga brzo udobno koristila. Intuitivno sam mogla da se snađem bez potrebe za prekidanjem kreativnog procesa, srećna što se fotoaparat ponaša onako kako želim.

Kvalitet je odličan, sa odličnim bojama i finim nijansama kože. U pitanju je sićušni fotoaparat, ali od jpeg slika možete da pravite velike plakate, kao i da snimate u formatu RAW. Uzastopno snimanje takođe je prilično impresivno – stvarno može da postigne 7 kadrova u sekundi kao što je navedeno.

„Naročito mi se svideo dodatni točkić za kompenzaciju ekspozicije koji je idealno postavljen tako da tokom snimanja mogu da eksperimentišem sa podeksponiranjem i preeksponiranjem, bez potrebe za narušavanjem koncentracije ili sklanjanjem pogleda sa kadra. Elektronsko tražilo je naročito kul, zato što se svi podaci rotiraju sa fotoaparatom kada snimate vertikalno – nema potrebe za mojim uobičajenim čkiljenjem u pokušaju da bočno očitam ekspoziciju.

Pored toga, zaista su joj se svidele fleksibilne opcije za kadriranje i fokusiranje koje su dostupne u elektronskom tražilu i na ekranu osetljivom na dodir sa promenljivim uglom: „Nikada nisam mislila da ću za snimanje koristiti ekran, ali senzorski ekran sa mogućnošću naginjanja na modelu EOS M5 pruža mi mnoštvo dodatnih opcija za snimanje iz različitih uglova – takođe je izuzetno brz i praktičan za kretanje kroz menije. Sistem automatskog fokusiranja pomoću ekrana osetljivog na dodir zaista je izvanredan! „Mogu samo da kadriram, a zatim da palcem prevučem oblast fokusa tamo gde želim bez sklanjanja oka sa elektronskog tražila, kao i bez potrebe da ponovo kadriram sliku ili da zaključam fokus na jednom mestu, pa da pomeram kadar.“

Gali je bila naročito impresionirana kompaktnim dimenzijama ovog fotoaparata: „EOS M5 je možda mali, ali je „aždaja“! Pravo je osveženje imati nešto kompaktno bez žrtvovanja kvaliteta. Može da uradi praktično sve što i moj EOS 5D Mark III, mogu da koristim iste objektive, ali je veoma diskretan.

„Prisustvo Bluetooth veze takođe je pametan potez – fotoaparat može da ostane povezan sa smartfonom i nema potrebe za kablovima niti računarom na terenu. Mogu da izađem samo sa telefonom i fotoaparatom i da budem ekipa od jednog člana.

"Za portrete je takođe odlično prisustvo elektronskog tražila i ekrana, pošto mogu da upravljam fokusom pomoću palca bez prekidanja komunikacije sa subjektom."

„U današnje vreme nijedan fotoreporter ne želi da se zatekne bez fotoaparata i da potencijalno propusti važnu vest – ali EOS M5 je u stvari manji od mog blica, pa lako mogu da ga ponesem u bioskop ili na odmor, uz zadržavanje mogućnosti snimanja profesionalnih fotografija. U pitanju je prenosivi EOS fotoaparat koji sam čekala!“

"EOS M5 je tako mali, ali sposoban za velike stvari!"