Markus Varesvuo uses the Canon EOS 90D in the woods.

FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

Markus Varesvuo govori o tome zašto je Canon EOS 90D idealan fotoaparat za fotografisanje divljih životinja

Nagrađivani fotograf divljih životinja Markus Varesvuo živi u Helsinkiju u Finskoj, pa nikada nije daleko od divljine, koja ga čini srećnim.

Markusova posvećenost divljim životinjama započela je u tinejdžerskim godinama, uz strast prema posmatranju ptica i fotografiji. 2005. godine je odlučio da hobije pretvori u karijeru, pa je napustio posao u oblasti poslovnog menadžmenta kako bi postao profesionalni fotograf divljih životinja.

Markus je korisnik Canon proizvoda od početka avantura sa fotografijom, a počeo je sa filmskim fotoaparatima. Sada, kao uspešan fotograf i autor nekoliko knjiga sa fotografijama ptica, obično koristi profesionalni, brzi Canon EOS-1D X Mark II i supertelefoto objektive.

Markus je postao prvi fotograf u Evropi koji dobio priliku da testira napredni DSLR Canon EOS 90D. Ovde objašnjava kako mu je taj fotoaparat pomogao da pravi snimke koje obožava, a otkriva i kako ambiciozni fotografi divljih životinja i entuzijasti za prirodu mogu na najbolji način da iskoriste njegove funkcije.

Uz APS-C CMOS senzor od 32,5 MP i snažni procesor u kompaktnom DSLR telu, Canon EOS 90D je veoma brz fotoaparat koji je Markusu omogućio da beleži izvanredne detalje. APS-C senzor vas približava tako što povećava efektivni telefoto doseg, dok je za automatsko fokusiranje zadužen sistem sa 45 tačaka krstastog tipa, koji je fleksibilan i brz. Zajednička oblast za fokusiranje podeljena je na zone, odnosno na pojedinačne tačke, koje možete direktno da birate pomoću džojstika.

Brzo uzastopno snimanje do 10 kadrova u sekundi, uz Intelligent Tracking and Recognition (iTR) fokusiranje sa praćenjem čine Canon EOS 90D idealnim za fotografe divljih životinja, kao što je Markus, za koje je brzina ključna.

Bez obzira na to da li je u pitanju lasta koja poleće, medved koji lovi ili ptica koja ponirući proleće pored vas, čim Markus spazi priliku za odličnu fotografiju, mora da je iskoristi. „Canon EOS 90D je brz fotoaparat“, kaže on. „Uglavnom za snimanje koristim profesionalni Canon EOS-1D X Mark II i brzina fokusiranja je uporediva.“

Srodni članci
A fox seen through a bush.

FOTOGRAFISANJE PRIRODE

Priča Osija Sarinena o fotografisanju urbane prirode

Samo tri godine nakon što je uzeo fotoaparat u ruke, Osijeve fotografije životinja pune karaktera postale su hit na društvenim mrežama. Govori o tome kako je njegov hobi postao ozbiljan.

A squirrel in a field of daisies.

FOTOGRAFISANJE PRIRODE

Kako da snimate prirodu u gradu

Osi Sarinen deli najbolje postavke fotoaparata i kreativne tehnike za fotografisanje urbane prirode.

A lion cub playing with a male lion.

FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

6 saveta za snimanje odličnih slika divljih životinja

Divlje životinje nemaju običaj da sednu i poziraju, pa fotografisanje može da bude nezgodno. Sledite ove savete profesionalaca da biste dobili savršene fotografije divljih životinja.

Kada je u pitanju pronalaženje subjekata, u Finskoj lako možete da pronađete divlje oblasti sa odličnim subjektima, kaže Markus. Odmah pruža ohrabrenje ambicioznim fotografima divljih životinja: „Gde god da se nalazite, imate priliku da pronađete dobra mesta. Naročito ptice možete da pronađete bilo gde – u gradu, možda u parku ili na obali. Ne morate da putujete stotinama kilometara, bliže su nego što mislite.“

Poznavanje lokalne oblasti je ključno, a vraćanje na isto mesto može da vam uštedi vreme i pomogne vam da oplemenite ideje korišćenjem drugačijeg osvetljenja i uglova. „Najvažnija stvar za fotografisanje ptica je poznavanje vrsta. Koliko blizu mogu da priđem? Da li treba da se sakrijem? Ako uznemirite ptice, nećete napraviti snimke“, kaže on.

Markusovi saveti za fotografisanje divljih životinja

1. Koristite sve tačke za fokusiranje

Markus mora da čeka satima ili čak danima na savršen trenutak, ali strpljenje je samo jedna od mnogih neophodnih vrlina fotografa divljih životinja. Takođe morate brzo da reagujete, zato što akcija može da se završi za nekoliko sekundi. „Ja veoma brzo reagujem“, objašnjava on. „Takođe mnogo zavisi od foto-opreme i od optike. Što više kadrova u sekundi fotoaparat može da snimi, to bolje, a [isto važi] i za automatsko fokusiranje.“

Kao što će vam svaki ambiciozni fotograf reći, snimanje oštrih slika, naročito ptica u letu, jedna je od najzahtevnijih stvari za AF sistem bilo kojeg fotoaparata.

„Obično kada snimam ptice u letu koristim sve tačke za fokusiranje fotoaparata – to je 45 na modelu Canon EOS 90D. Automatski fokus je toliko dobar i svestran da lako možete da održavate pticu u oblasti za fokusiranje. Jedina stvar koju menjam je osetljivost praćenja. Ako je pozadina natrpana, smanjim osetljivost“, kaže on.

2. Pratite kretanje u režimu AI Servo

Jedna od Markusovih omiljenih ptica za fotografisanje je crnogrli gnjurac. Dok ove ptice elegantno plivaju na površini vode, nema mnogo kontrasta između tamnosivog perja na glavi gnjurca i tamnih pozadina koje Markus voli.

Ipak, Canon EOS 90D lako prati vatreno crveno oko ptice i održava ga u fokusu. „Gnjurci se prilično sporo kreću po vodi, pa koristim devet tačaka za fokusiranje“, kaže Markus. „Koristim AI Servo da bih pratio pticu i održavao je u fokusu, a pomoću džojstika biram različite tačke za fokusiranje. Situacije pri fotografisanju ptica menjaju se veoma brzo, pa džojstik olakšava stvari“, dodaje on.

3. Zamrznite akciju pomoću velike brzine zatvarača

Velike brzine uzastopnog snimanja ključne su za snimanje teško uhvatljivih trenutaka kada se ptice pokažu, na primer, dok love ili tokom karakterističnih rituala parenja. „Da biste napravili savršen snimak, ptice moraju da budu u odgovarajućem položaju, a 10 kadrova u sekundi mi pomaže da na najbolji način iskoristim situaciju“, kaže Markus.

Ptice ne izlaze uvek iz skrovišta kada je osvetljenje savršeno, pa Markus često radi pri slabom osvetljenju, čak i tokom izvanredno dugačkih letnjih dana u Finskoj. „Da biste u tim uslovima zamrzli akciju, potrebno je da koristite visoku ISO postavku. Ja svakodnevno koristim osetljivost ISO 6.400, pa čak i višu“, kaže Markus. Canon EOS 90D pruža maksimalnu ISO osetljivost od 25.600, što omogućava snimanje pri slabom osvetljenju bez problema.

Takođe vam je potrebna velika brzina zatvarača, ali i to zavisi od ptice. „Za laste mi je potrebno 1/3200 s; velike sive sove nisu baš brze, pa 1/2.000 s, čak i 1/1.000 s može da bude dovoljno. Čak i pri dobrom osvetljenju, potrebna je prilično visoka ISO postavka za korišćenje ovako velike brzine zatvarača“, dodaje on.

4. Zabeležite više uz dugotrajnu bateriju

Bez obzira na to da li Markus fotografiše vodene ptice na površini jezera ili sove pod gustim pokrovom finske šume, obično je kilometrima udaljen od bilo kakvog naselja, pa je ključno da ima snažno napajanje pomoću baterija. Iako je prilično lako da na put krenete sa nekoliko potpuno napunjenih baterija, veoma je važno da one dugo traju kada počnete da ih koristite.

Trajanje baterije kod modela Canon EOS 90D je 1.300 snimaka, a Markus kaže da tokom toplih letnjih meseci jedna baterija može da mu potraje ceo dan.

The back of a Canon EOS 90D, showing an owl on the screen.

5. Snimajte u visokoj rezoluciji

Markus slike šalje izdavačima časopisa i knjiga, pa potrebna veličina slike može značajno da se razlikuje, ali kvalitet uvek mora da bude po najvišim standardima. „Moje slike završavaju na mnogim mestima i koriste se na mnoštvo načina. Otisci za izložbe moraju da budu širine do jednog metra ili veće“, kaže on.

Senzor od 32,5 MP na modelu Canon EOS 90D Markusu ne omogućava samo da šalje datoteke slika za velike otiske, već i ostavlja sasvim dovoljnu rezoluciju nakon isecanja. „To mi daje veliku slobodu na računaru, ma mogu da kadriram baš kako želim.“

Napisao Kevin Karter

Slični proizvodi

Srodni članci



Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve priče