FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

Kako da snimate spektakularne fotografije divljih životinja pomoću Canon fotoaparata

Deset inovativnih saveta i tehnika koji će vam omogućiti da fotografisanje divljih životinja prenesete na novi nivo.
Canon Camera
Nepredvidljive životinje koje se kreću brzo, nečesto i nepredvidljivo mogu da budu neki od najizazovnijih subjekata za fotografisanje.

Međutim, odgovarajuće znanje će vam olakšati da dobijete slike na koje ste ponosni. Slično sportskoj fotografiji, efikasna priprema, pronalaženje pravog položaja, poznavanje opreme (i kako je koristiti) i očekivanje neočekivanog predstavljaju ključne faktore pri snimanju divljih životinja.

Evo naših 10 najboljih saveta za snimanje odličnih slika divljih životinja.

1. Upoznajte se sa subjektom

Smeđi medved stoji iza lisnatog grmlja, a vazduh oko njega je ispunjen muvama.

Može da bude korisno da naučite kako se kreću i ponašaju životinje u divljini, tako da možete da otkrijete najbolji način da ih fotografišete. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM pri 1/500 s, f/5,6 i ISO 2.500. © Markus Varesvuo

Posedovanje znanja o staništu i ponašanju životinje koju fotografišete veoma je važno i štedi sate na terenu. Kada znate u koje doba godine je neka vrsta aktivna, to će vam pomoći u planiranju snimanja. Odlične slike divljih životinja retko se snimaju bez znanja i organizacije.

2. Vežba dovodi do savršenstva

Labud se podiže iz vode sa raširenim krilima.

Fotografisanje divljih životinja zahteva strpljenje i vežbu – ali čekanje savršenog trenutka može da pruži neverovatne rezultate. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 600mm F4L IS USM pri 1/1.600 s, f/4 i ISO 800.

Nema mnogo smisla biti na pravom mestu u pravo vreme ako ne možete da zabeležite ono što se nalazi ispred vas. Snimanje trenutaka u deliću sekunde zahteva vežbu. Snimanje stidljivih životinja znači da ćete morati da prođete kroz isprobavanje i greške dok ne budete znali šta vama odgovara.

Razmislite o postavljanju hranilica za ptice u bašti i snimanju kroz prozor ili sa improvizovanog mesta za skrivanje, pomoću zum objektiva telefoto dosegom, kao što je Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM ili Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Zum objektiv će vam omogućiti da podesite žižnu daljinu, na primer, doseg od 400 mm objektiva RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, koji vam omogućava da zumirate čak i najmanja stvorenja bez uznemiravanja.

Pored toga, možete da provedete vreme u obližnjem parku ili azilu za životinje sa fotoaparatom da biste bolje razumeli ponašanje životinja. Što više budete trenirali oko i vreme reakcije, to ćete bolje rezultate postići kada snimate u divljini.

3. Približite se

Krupni plan crvenooke, raščerupane glave tropske ptice.

Uglavnom je najbolje fokusirati se na oči životinje, pošto je to tačka koja prirodno privlači pažnju gledaoca. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM pri 164 mm, 1/160 s, f/5,6 i ISO 400.

Najbolje slike divljih životinja prikazuju akciju izbliza. Fizičko približavanje divljim životinjama obično dovodi do promena ponašanja ili gorih situacija – do potpunog plašenja. Korišćenje dugačkog objektiva od suštinske je važnosti za pravljenje slika koje detaljno prikazuju akciju, a završnu sliku možete da isečete kako biste se još više približili.

AF sa praćenjem životinja na fotoaparatima Canon EOS R5 i EOS R6 može da prepozna pse, mačke i ptice, a detektuje telo, lice ili oko subjekta, što znači da možete da pravite izuzetno oštre slike životinja u pokretu.

4. Izaberite odgovarajući objektiv

Crvena veverica na visokoj grani na drvetu.

Dugački telefoto objektiv je od ključnog značaja za fotografisanje divljih životinja, kada je potrebno da održite primerenu razdaljinu. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM pri 200 mm, 1/320 s, f/4 i ISO 5.000. © Robert Marc Lehmann

Kada su u pitanju objektivi, isplati se mudro izabrati. Novi RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ima snažni opseg zuma koji omogućava odličnu svestranost. Za još veći supertelefoto doseg na fotoaparatu poput Canon EOS RP, tu su objektivi sa fiksnom žižnom daljinom Canon RF 600mm F11 IS STM i RF 800mm F11 IS STM.

Ako posedujete Canon fotoaparat APS-C formata i želite polako da započnete, kako sa dimenzijama, tako i sa budžetom, razmotrite objektiv EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM za DSLR fotoaparate ili EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM za fotoaparate bez ogledala iz serije M, poput Canon EOS M50 Mark II.

Senzor u APS-C fotoaparatu manji je od senzora u fotoaparatu punog formata. APS-C fotoaparat ne beleži punu širinu slike koju bi isti objektiv dao na fotoaparatu punog formata – postoji „faktor isecanja“ od približno 1,6x, koji ima efekat zumiranja scene, pošto je subjekat toliko veći u kadru. To znači da korišćenje objektiva od 200 mm na APS-C fotoaparatu daje vidno polje ekvivalentno objektivu od 320 mm na fotoaparatu punog formata – drugim rečima, „efektivna žižna daljina“ je 1,6x veća.

5. Održavajte stabilnost

Mladunče lisice stoji na humci sa mahovinom.

U mnogim situacijama za snimanje divljih životinja nećete imati vremena da postavite stativ. Stabilizacija slike priskače u pomoć i garantuje postojano oštre snimke iz ruke, čak i sa dugačkim telefoto i makro objektivima.

Podrhtavanje fotoaparata je neprijatelj oštrih snimaka prilikom korišćenja telefoto objektiva.

Velika većina telefoto objektiva kompanije Canon ima veoma efikasnu optičku stabilizaciju slike za poništavanje ovoga, što obično znači približno 3 do 5 koraka vrednosti ekspozicije. To može da napravi ogromnu razliku pri fotografisanju divljih životinja iz ruke, gde velike brzine zatvarača mogu da budu nepraktične za sve osim za snimanje pod direktnom sunčevom svetlošću. Stabilizator slike sa 5 koraka na modelu Canon RF 600mm F11 IS STM trebalo bi da omogući postojano oštre snimke pri 1/20 s umesto 1/640 s.

Koristite stabilizator slike za telefoto i makro fotografiju, naročito kada radite sa fotoaparatom iz ruke. Međutim, ako je fotoaparat na stativu, često je bolje isključiti stabilizator slike.

6. Zadržite fokus

Ptica grabljivica jezdi nebom.

Ako ste pažljivi i ne plašite ptice i druga osetljiva stvorenja, možete da provedete vreme vežbajući različite tehnike snimanja kako biste usavršili veštine. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM pri 451 mm, 1/8.000 s, f/6,3 i ISO 4.000. © Robert Marc Lehmann

Važno je obezbediti da subjekat bude oštar na pravom mestu na slikama divljih životinja. Canon asortiman EOS M i EOS R fotoaparata bez ogledala obično ima veoma efikasan Dual Pixel AF sistem koji omogućava brzo automatsko fokusiranje sa faznom detekcijom direktno na samom senzoru slike, a takođe pokriva veći deo kadra slike. Dual Pixel AF takođe je prisutan u najnovijim EOS DSLR fotoaparatima i dostupan je prilikom snimanja u režimu prikaza uživo.

Pokušajte da se usredsredite na najvažniji deo subjekta, obično na oči. Fotoaparati Canon EOS R5 i EOS R6 imaju režim automatskog fokusa sa detekcijom oka životinja, koji automatski traži oči u sceni i fokusira ih. Režim automatskog fokusa AI Servo omogućava neprestano praćenje divljih životinja u pokretu, čak i ako se pomeraju veoma brzo, radi dobijanja oštrih snimaka. Pokušajte da napravite niz snimaka u najbržem režimu snimanja na fotoaparatu kako biste lakše zabeležili najupečatljiviji trenutak.

7. Brzina je važna

Zebra trči kroz polje.

Da biste saznali više o snimanju kretanja na slikama, pogledajte naše najbolje savete za fotografisanje pokreta.

Postizanje prave brzine zatvarača predstavlja ključni deo snimanja divljih životinja u najboljem izdanju. Logični korak prilikom snimanja brze akcije je povećavanje brzine zatvarača. Međutim, možda ćete poželeti da unesete malo zamućenja uz manju brzinu zatvarača, na primer, na vrhovima krila ptice, kako biste dodali osećaj kretanja.

Kako budete veštiji sa opremom, možda ćete želeti da još više smanjite brzinu zatvarača, moguće čak do 1/10 s, pa čak i da uvedete tehniku švenkovanja da biste dodatno poboljšali doživljaj kretanja.

Pravilo je da vam je potrebna brzina zatvarača koja je bar jednako brza kao i recipročna žižna daljina sa punim formatom. Ako koristite objektiv od 600 mm, kao što je Canon RF 600mm F11 IS STM, biće vam potrebna brzina zatvarača od najmanje 1/600 s kada je stabilizacija slike isključena – na većini fotoaparata ovo će biti 1/640.

8. Razmislite o svetlu: na najbolji način iskoristite pozadinsko osvetljenje

Jelen koji stoji u visokoj travi.

„Zlatni sat“ ima simboličan naziv. Sunce je nisko na nebu tokom prvog sata od izlaska sunca i poslednjeg sata pre zalaska sunca, čime svetlo dobija zlatnu toplotu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM pri 373 mm, 1/1250 s, f/8 i ISO 1.250. © Ben Hall

Možete da poboljšate slike tako što ćete izabrati odgovarajuće uslove osvetljenja za fotografisanje subjekata. Uzimajući u obzir šablone ponašanja životinja, pokušajte da koristite rano jutarnje ili kasno večernje sunce za toplo, blago osvetljenje, što daje bogate boje i duboke senke.

9. Kontrolisanje dubine polja

Glava jelena viri iznad tepiha od paprati koji izgleda zamućeno.

Iako telefoto objektiv možda nema veliki otvor blende, svakako možete da ga koristite da biste zamutili pozadinu snimaka, pošto duga žižna daljina može da pruži utisak prilično male dubine polja, čak i pri relativno uskom otvoru blende. To je izvodljivo zahvaljujući mogućnosti telefoto objektiva da komprimuju razdaljinu i da približe zamućene pozadine izvan fokusa subjektu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM pri 400 mm, 1/60 s, f/8 i ISO 1.250. © Ben Hall

Ovaj savet je zaista važan. Kod standardne fotografije uobičajeno se koristi režim za snimanje sa prioritetom otvora blende (Av na točkiću na fotoaparatu). Za makro objektive, otvor blende je zatvoren do f/16, f/22 ili više da bi se maksimalno uvećala dubina polja i da bi cela fotografija bila u fokusu.

Možete da unapredite fotografisanje divljih životinja pomoću „bokeh“ efekta koji subjekat čini fokusnom tačkom na slici. Međutim, možda ćete želeti da izbegavate zamućivanje pozadine ako želite da snimite divlje životinje u prirodnom okruženju.

Veća žižna daljina može da pruži izraženije zamućenje pozadine. Zbog toga telefoto zum objektivi mogu odlično da posluže za izolovanje subjekta i transformisanje pozadine u zamućenje bez detalja. Ako želite da unapredite „bokeh“, malo se udaljite i zumirajte na veću žižnu daljinu.

10. Ekstremni krupni planovi

Braon pauk skakač sedi na grani.

Makro fotografija subjekata u realnom vremenu može da predstavlja izazov, pa će vam biti potrebna odgovarajuća oprema i mnogo strpljenja za snimanje zaista izvanrednih slika. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri 1/250 s, f/8 i ISO 500. © Pierre Anquet

Uspostavljanje scene i postavljanje subjekta u prirodni kontekst može da pruži upečatljivu sliku divljih životinja. Za to vam je potreban širokougaoni objektiv. Za manje subjekte, kao što su ptice, pa čak i insekti, snimanje u izuzetno krupnom planu biće efikasnije kao konačna slika, kako se subjekat ne bi izgubio na širokom snimku. Za to je potreban namenski makro objektiv. Iako nije makro objektiv, možete čak da koristite Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM koji ima uvećanje od 0,41x i mogućnosti fokusiranja sa male razdaljine koje mogu da daju slike veoma slične makro snimcima.

Aktuelni makro objektivi kompanije Canon obično imaju „hibridnu stabilizaciju slike“ koja popravlja efekte pomeranja po x i y osi, kao i uobičajene ugaone vibracije. To ih čini odličnim za snimanje izuzetno krupnih planova iz ruke. Objektivi Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM i RF 85mm F2 Macro IS STM predstavljaju odlične primere, sa faktorom uvećanja od 0,5x za makro snimke pri najmanjoj razdaljini za fokusiranje.

Lepota makro objektiva je u tome što vam omogućava da kreirate fotografije koje prikazuju nešto veće od onoga što obično vidimo na ekranu ili u štampi. Možete da prikažete sićušne insekte kao spektakularna čudovišta sa strašnim očima ili složene detalje koji obično nisu vidljivi ljudskom oku.

Ako tražite odgovarajući objektiv za fotografisanje divljih životinja, zašto ne biste pogledali naš kompletni vodič.


Napisao Metju Ričards

Slični proizvodi

Srodni članci

  • Najbolji objektivi za divlje životinje

    FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Najbolji objektivi za divlje životinje

    Pravite zadivljujuće slike divljih životinja i ptica pomoću ovih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva.

  • Leopard odmara u hladu.

    FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Od dobitnika nagrada do profesionalaca

    Dva dobitnika godišnje nagrade za mlade fotografe divljih životinja o tome šta je za njih značio rani uspeh.

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Fotografije divljih životinja snimljene pomoću fotoaparata Canon EOS 90D

    Pogledajte neverovatne rezultate snimanja divljih životinja za koje je Markus Varesvuo koristio Canon EOS 90D.

  • Krupni plan smeđeg pauka-skakača.

    MAKRO FOTOGRAFIJA

    Otkrijte svet insekata

    Otkrijte tajne živote sićušnih stvorenja uz savete Pjera Ankea.