Tulips in a garden framed by trails of light.

FOTOGRAFISANJE U BAŠTI

Razvijte kreativnost: tri projekta koja možete da isprobate u bašti

Za srećnike koji je imaju, bašta predstavlja blagoslov. Ne samo da prostor na otvorenom pruža priliku za udisanje svežeg vazduha, uživanje na suncu i posmatranje obnavljanja života, već pruža i mnoštvo odličnih prilika za fotografisanje. Ovde istražujemo tri tehnike koje će vam pomoći da probudite kreativnost, od crtanja svetlom sa lalama i snimanja zvezda do fotografisanja prelepih ptica u bašti...

Noćni vid – crtanje svetlom

Ako se budete pridržavali nekih osnovnih koraka, lako možete da kreirate sopstveno remek-delo sa crtanjem svetlom.

1. Pripremite opremu

A torch with different coloured cups taped to the end.
Svetlosni štap možete da napravite pomoću predmeta iz domaćinstva, kao što su plastične čaše u boji.

Potrebno vam je:

  • Fotoaparat
  • Stativ
  • Smartfon
  • Baklja
  • Plastične čaše u boji (ili slični raznobojni kontejneri, kao što su male kutije za hranu, maramice ili raznobojna svetla za božićnu jelku)
Crtanje svetlom je jednostavna tehnika koju možete da isprobate u bašti po mraku i da kreirate živopisne, duhovne slike. Počnite tako što ćete napraviti svetlosni štap – mi smo naslagali tri plastične čaše u boji i zalepili ih na baklju. Kada mašete priručnim svetlosnim štapom tokom dugačke ekspozicije, on će kreirati zamućene tragove u boji.

2. Pozicionirajte fotoaparat

A photographer taps a finger on a screen to focus a shot of a tulip.
Postavite fotoaparat tako da subjekat bude u kadru. To može da bude cvet, drvo, list – ili bilo šta drugo u bašti.

Kadrirajte snimak sa cvećem, drvećem ili drugim pogodnim objektima u bašti. Možda će vam biti korisno da ovo prvo isprobate po danu, kako biste usavršili kompoziciju. Kada se smrači, stavite fotoaparat na stativ. Aktivirajte režim prikaza uživo da biste mogli da vidite šta snimate na zadnjem LCD ekranu, obasjajte subjekat bakljom i dodirnite ekran da biste ga fokusirali. Podesite objektiv na ručno fokusiranje da biste ga fiksirali. Potrebno je da ekspozicija traje 30 sekundi ili duže. Neki fotoaparati omogućavaju izbor namenskog režima B pomoću točkića, pa u tom slučaju izaberite B (što je skraćeno od „Bulb“) da biste omogućili za zatvarač ostane otvoren koliko god želite. U suprotnom, potrebno je da izaberete režim Tv (prioritet zatvarača) da biste na taj način podesili brzinu zatvarača. ISO podesite na 100 da biste smanjili osetljivost senzora i sveli količinu šuma na minimum, pa odaberite mali otvor blende, kao što je f/22 – možda će biti potrebno da eksperimentišete sa blendom u zavisnosti od jačine baklje. Za svetlije rezultate odaberite manji f-broj, a za tamnije rezultate izaberite veći f-broj.

3. Povežite telefon

A Canon EOS 90D connected to a smartphone with the Canon Camera Connect app.
Koristite prikaz uživo na smartfonu da biste videli kako će crtanje svetlom izgledati na finalnoj slici.

Možete da koristite aplikaciju Canon Camera Connect na telefonu da biste pokrenuli i zaustavili „Bulb“ ekspoziciju. Preuzmite aplikaciju na telefon i idite u postavke mreže u meniju fotoaparata da biste uspostavili vezu. Aplikacija vam omogućava da okinete zatvarač bez približavanja fotoaparatu, što vam ostavlja slobodu da se usredsredite na crtanje svetlom. Prikaz uživo na telefonu takođe vam pomaže da planirate gde da mašete bakljom, pošto možete da vidite kako će tačno uticati na snimak nakon što aktivirate zatvarač.

4. Crtajte bakljom

Srodni članci
A woman poses for a portrait, sitting next to a window, in-between a reflector and plant.

FOTOGRAFISANJE U ZATVORENOM

Savršeni fotografski projekti: tri ideje za kreativna snimanja kod kuće

Pokažite kreativnost kod kuće. Saveti za snimanje kinematografskih portreta, apstraktnih makro slika i video zapisa sa ubrzanim protokom vremena.

A time stack of a tulip in bloom.

UBRZANI PROTOK VREMENA

Kreirajte i odštampajte vremenske naslage od fotografija za ubrzani protok vremena

Pretvorite snimanje za ubrzani protok vremena u jednu sliku pomoću ovog uputstva za kreiranje vremenskih naslaga od serije slika.

A water droplet on a flower stem, reflecting a flower head.

MAKRO FOTOGRAFIJA

Apstraktna makro fotografija: snimanje odraza na vodi

Pokažite kreativnost sa fotografisanjem cveća i otkrijte kako da snimate makro slike odraza cveća u kapljicama vode.

A hand waves a torch with colourful cups taped to the end, causing it to blur.
Crtanje svetlom predstavlja jednostavan i zabavan način za dodavanje još jednog sloja na slike radi kreiranja apstraktnih pozadina za oštre subjekte.

Pokrenite „Bulb“ ekspoziciju pomoću telefona i počnite da mašete svetlosnim štapom po sceni. Probajte da mašete bakljom iza objekata da bi izgledali kao siluete. Ako želite da dodate više svetla u određeni deo scene, samo uperite baklju ka njemu na nekoliko sekundi. Mi smo na nekoliko sekundi uperili baklju ka lali u prednjem planu da bismo istakli crvenu boju, pre nego što smo počeli da mašemo u cvetnoj leji iza radi kreiranja raznobojne pozadine.

Prepustite se divljini – fotografišite ptice u bašti

Dobro postavljena hranilica za ptice će redovno privlačiti posetioce i postaće savršeno okruženje za snimanje ptica u bašti.

1. Postavite hranilicu za ptice

James Paterson photographing a bird feeder in his garden.
Možda ćete se iznenaditi količinom divljih životinja koje možete da fotografišete u blizini doma.

Uspostavljena hranilica za ptice verovatno će imati više pernatih posetilaca, pa koristite postojeću hranilicu ili je postavite nekoliko dana unapred i napunite je koštunjavim plodovima i semenjem. Jutro je obično najbolje vreme za aktivnost ptica, pa se rano pozicionirajte. Sakrijte se, iza žbunja ili ograde ako je moguće, odnosno snimajte kroz prozor kuće. Planirajte položaj u odnosu na sunce. Za upečatljive boje, najbolje je da sunce bude iza vas, ali ako želite izgled sa atmosferom i pozadinskim svetlom, snimajte prema suncu. Šta god da izaberete, idealno je da pozadina bude obična, u boji koja je u kontrastu ili se uklapa sa pticom – poželjno je da ne bude crna. Ako možete, izbegavajte snimanje prema nečemu što je prenatrpano ili ometajuće.

2. Koristite dugački objektiv

Koristite režim tihog snimanja da biste izbegli plašenje subjekta i trebalo bi da uspete da napravite neverovatno detaljne snimke divljih životinja.

Sa subjektima koji su tako mali i stidljivi, potreban vam je dugačak objektiv da biste ispunili kadar. Ovde smo koristili dva zum objektiva, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM i Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Ako, poput ovih, vaš objektiv ima optički stabilizator slike, uključite ga da biste doprineli sprečavanju zamućenja usled podrhtavanja fotoaparata. Fotoaparat sa senzorom sa isecanjem (APS-C), kao što je Canon EOS 90D, može da bude koristan za udaljene subjekte. Zum faktor od 1,6 znači da žižna daljina od 135 mm efektivno postaje 216 mm, dok 400 mm postaje moćnih 640 mm. Rezolucija od 30 MP na ovom fotoaparatu takođe vam omogućava da naknadno digitalno isecate, pa je objektiv 70–300 mm dobar izbor za male ptice. Sa razdraganijim subjektima, kao što je ovaj prijateljski nastrojeni drozd, možda ćete moći sporo da se približavate da biste dobili još krupniji snimak.

3. Postavke ekspozicije

The back of a Canon EOS 90D showing the shutter speed settings.
Potrebna vam je velika brzina zatvarača da biste snimili pticu u letu.

Točkić za režim na fotoaparatu okrenite na M za ručni režim, pa pritisnite dugme Q i podesite otvor blende na f/5,6 ili nižu radi dobijanja male dubine polja i zamućivanja pozadine. Brzinu zatvarača podesite na 1/1.250 s ili veću, a ISO osetljivost podesite na Automatski da bi se prilagođavala uslovima. Po danu, ISO može da se poveća do 1.600 ili više, što neizbežno dovodi do povećanja količine šuma, ali ISO performanse modela Canon EOS 90D daju prihvatljivu količinu šuma, čak i pri višim ISO osetljivostima. Za subjekte koji se brzo kreću, poput ptica u letu, potrebne su vam veće brzine zatvarača da biste zabeležili dobar nivo detalja. Zašto ne biste podesili Prilagođeni režim 1 na te postavke za ptice na hranilici, a Prilagođeni režim 2 na brže postavke za ptice u letu, da biste brzo mogli da ih promenite kada se javi prilika?

4. Izaberite režim brzog fotografisanja

The back of a Canon EOS 90D showing high speed continuous shooting settings.
Rafalni režim je verovatno najbolji izbor za snimanje subjekata koji se brzo kreću.

Kada se pojavi ptica, najbolje je da napravite niz snimaka da biste povećali šanse da napravite savršenu sliku. Pritisnite dugme Q i režim fotografisanja podesite na brzo uzastopno. Canon EOS 90D snima 10 kadrova u sekundi uz automatsko fokusiranje sa praćenjem, odnosno 11 kadrova u sekundi uz prikaz uživo. Režim automatskog fokusa podesite na AI Servo i on će se uzastopno aktivirati, uz predviđanje kretanja subjekta. Zatim tačku fokusa podesite na Jedna. Pomerite tačku na pticu i pritisnite dugme okidača do pola da biste fiksirali, pa pritisnite okidač do kraja da biste započeli snimanje.

5. Izbacite hranu iz kadra

Da biste napravili prirodniji snimak, kadrirajte snimak tako da hranilica za ptice bude neposredno izvan vidokruga i fokusirajte subjekat.

Fotografije ptica najprirodnijeg izgleda su one na kojima nema hranilice ili drugih znakova ljudi, pa tražite prilike da ih izbacite iz kadra. Ptice često skakuću po granama u blizini hranilice pre nego što dođu do hrane, pa je to dobar trenutak da započnete snimanje. Ako utvrdite da zvuk fotoaparata plaši ptice, isključite zvučni signal potvrde postizanja fokusa (u meniju Zvučni signal na Canon EOS 90D i drugim fotoaparatima) a režim fotografisanja podesite na tiho snimanje da bi klik bio tiši.

Stremite zvezdama – astrofotografija

Fotografišite zvezde sa subjektom u prednjem planu, za zanimljiviju finalnu sliku.

1. Podesite stativ

A photographer sets up a tripod in his garden to take a photo of the night sky.
Korišćenjem stativa ćete dobiti oštre slike pri dugačkim ekspozicijama.

Zvezde je najbolje fotografisati po vedroj noći, kada je mesec mlad i nebo veoma tamno. Neželjeno svetlo može da bude teško izbeći, ali svakako možete da napravite jasne snimke zvezda u urbanom okruženju. Za početak, postavite fotoaparat na stativ. Probajte da kadrirate tako da uključite i neke detalje u prednjem planu, kao što je drveće ovde, za astro-pejzažnu fotografiju. Prilikom izbora gde da uperite fotoaparat, aplikacija za telefon za noćno nebo može da vam pomogne da pronađete sazvežđa ili centar Mlečnog puta.

2. Fokusirajte na udaljenu zvezdu

A photographer’s hands holding a Canon EOS 90D with a zoom lens attached.
Foksuirajte jednu zvezdu ili sazvežđe prilikom kadriranja snimka. Setite se da koristite zum prilikom kadriranja.

Potrebno je da koristite ručni fokus da biste fiksirali udaljenu zvezdu. Uključite prikaz uživo i potražite veoma sjajnu zvezdu na nebu. Dvaput pritisnite dugme za zumiranje na fotoaparatu da biste zumirali tu zvezdu na ekranu. Podesite objektiv na ručno fokusiranje, pa okrećite prsten za fokusiranje (onaj pri kraju objektiva) dok ne izoštrite zvezdu. Kada završite, možete da smanjite zum i da ponovo kadrirate po potrebi.

3. Odaberite brzinu zatvarača

The screen of a Canon EOS 90D showing the Long exposure noise reduction setting.
Odaberite odgovarajuću brzinu zatvarača za efekat koji želite da postignete – koristite malu brzinu zatvarača da biste zamutili kretanje i veću brzinu zatvarača da biste zamrzli kretanje.

Obrtanje Zemlje čini da zvezde nikada ne budu statične, pa će se zvezde pretvoriti u svetlosne tragove ako je brzina zatvarača prevelika. Ovde može da bude korisno „pravilo 500“ – u pitanju je metod za merenje maksimalnog vremena ekspozicije koje možete da koristite da se zvezde ne bi zamutile ili pretvorile u tragove. Brzina zatvarača ne bi trebalo da bude sporija od 500 podeljeno sa žižnom daljinom objektiva. Stoga, kada je objektiv podešen na 25 mm, možete da snimate sa brzinom zatvarača od najviše 20 sekundi (500 podeljeno sa 25). Dugačke ekspozicije poput ove mogu da dovedu do povećanja količine šuma na slici, pošto se senzor zagreva tokom ekspozicije. Da biste doprineli smanjenju šuma, aktivirajte postavku za smanjenje šuma pri dugačkim ekspozicijama.

4. Koristite ekspoziciju za noćno nebo

The screen of a Canon EOS 90D showing settings for night shooting.
Proverite da li je fotoaparat podešen za noćno snimanje, uz visoku ISO osetljivost koja sprečava dobijanje tamnih i tmurnih slika – i, iako zvuči nelogično, balans bele podesite na Dnevno svetlo.

Točkić za režim podesite na M za ručni režim, pa pritisnite dugme Q da biste podesili ekspoziciju. Odaberite veliki otvor blende, kao što je f/5,6, a brzinu zatvarača podesite na 20 sekundi – ili upotrebite „pravilo 500“ – i odaberite visoku ISO osetljivost, kao što je 3.200. Režim fotografisanja podesite na tajmer od 2 sekunde ili koristite aplikaciju Canon Camera Connect, da biste sprečili podrhtavanje fotoaparata prilikom pritiskanja okidača. Zatim napravite snimak. Procenite sliku i povećajte ISO ako je potrebno da bude svetlija, odnosno smanjite ISO ako želite tamniju sliku.

5. Snimajte za tragove zvezda

Snimanje tragova zvezda daje zadivljujuće snimke koji su veoma upečatljivi.

Umesto da pokušavate da se suprotstavite činjenici da se zvezde pomeraju na nebu, zašto ne biste probali da ih zabeležite u vidu kružnih tragova? Potrebno je da snimite seriju ekspozicija od 30 sekundi tokom nekoliko sati ili duže. Ako vaš fotoaparat ima režim intervalnog snimanja (kao što su Canon EOS 90D, EOS 6D Mark II, EOS RP i profesionalni fotoaparati uključujući EOS 5D Mark IV), omogućite ga, podesite interval na 1 sekund, a broj snimaka na 00 – neograničeno. Podesite brzinu zatvarača na 30 sekundi i počnite da snimate. Ako vaš fotoaparat ne omogućava intervalno snimanje, možda ima režim za ubrzani protok vremena, koji možete da isprobate sa dugačkim vremenom ekspozicije. Nakon što snimite niz fotografija na neki od načina, možete da ih spojite pomoću softvera za obradu slike Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon. Koristite alatku za pravljenje kompozicija i svaku sliku podesite na spajanje posvetljavanjem.


Napisao Džejms Paterson

Slični proizvodi

Srodni članci



Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve savete i tehnike