Kada razmišljate o makro fotografiji, hrana često može da bude izostavljena iz razgovora u korist tradicionalnijih subjekata, kao što su insekti i cveće. Međutim, fotografisanje hrane je neverovatno pristupačno, sa nizom potencijalnih subjekata koji su lako dostupni u vašem domu. Pored toga, da biste dobili odlične rezultate ne morate da se oslanjate na dobre vremenske prilike niti na to da će subjekat ostati miran.
Međutim, to ne znači uvek da lako možete da dobijete nešto što će vašu fotografiju podići na viši nivo snimajući ručak. Jedan način da drugačije pristupite fotografisanju hrane je korišćenjem makro objektiva kako biste se veoma približili, čime nastaju zadivljujuće apstraktne fotografije koje imaju moć da fasciniraju gledaoca. Takođe možete da isprobate tehnike poput slaganja fokusa – sada lakše nego ikada pre zahvaljujući inovativnim funkcijama koje su dostupne u nekim od najnovijih fotoaparata kompanije Canon, kao što je Canon EOS R10.
Izazvali smo makro fotografa Meta Dugija da se oproba u fotografisanju hrane. Navikao je da snima makro na terenu, a specijalizovan je za insekte, biljke i gljive, pa se ostajanje u zatvorenom prostoru i snimanje subjekata u kuhinji pokazalo kao uzbudljivo iskustvo koje ga je navelo da makro fotografiju posmatra na potpuno drugačiji način.
Ovde deli neke stvari koje je otkrio.
Približite se prilikom fotografisanja hrane
1. Tražite teksture, oblike, boje i šablone
Zahvaljujući fotografisanju hrane izbliza, Met je mogao da zabeleži sve detalje vena lista žalfije. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/6,3 i ISO 400. © Matt Doogue
Met nije prethodno razmatrao fotografisanje hrane izbliza. „Uvek tražim novi izazov koji će inspirisati moju fotografiju“, kaže on. „Pronalazim mnogo inspiracije u snimanju drugih makro subjekata, pa sam pomislio: „Zašto ne bih probao sa hranom?“
Hrana koja naročito pogodna za izuzetno krupne makro snimke je sve sa zanimljivom teksturom, šablonom, bojom ili oblikom. „Sve što je presvučeno šećerom izgleda neverovatno, jer kristali šećera izgledaju kao dijamanti kada ih fotografišete izbliza“, kaže Met. „Većina slatkiša će imati teksture, izbočine i oblike koji dobro funkcionišu, a otkrićete i da slatkiši često imaju žive boje – crvene, žute, ružičaste i zelene.
„Pored toga, povrće kao što je karfiol, kupus, pa čak i crni luk, ima zanimljivu strukturu. Što je proizvod prirodniji, bolja je simetrija, dok proizvedene stvari kao što su slatkiši mogu da daju bolje apstraktne rezultate.“
2. Uzmite u obzir osvetljenje
Za Meta, osvetljenje često igra veliku ulogu u makro snimanju, ali se hrana veoma razlikuje od njegovih uobičajenih subjekata. „Nije bilo potrebe da raspršujem svetlo ni blizu koliko bi bilo za nešto sjajno, kao što je buba“, kaže on.
Za ovaj projekat, Met je kupio jeftin mali studio sa navlakom za umekšavanje osvetljenja, iako uvek možete da probate da ga napravite sami. Takođe je koristio LED svetla kako bi istakao elemente subjekta.
„Možete da kreirate i seriju, gde svaka fotografija izgleda potpuno drugačije“, dodaje Met. „Na primer, sa fotografijama sa šećernom lutkom, to je krug sa crnim otvorom, ali ako ga svaki put osvetlim iz različitih uglova može da izgleda potpuno drugačije, iako su fotoaparat i objektiv isti.“
Ako nemate dostupno osvetljenje, možete da radite i sa prirodnim svetlom, naročito ako možete da snimate hranu u blizini prozora i da radite po danu. Korišćenje reflektora, čak i ručno napravljenog od kuhinjske folije, takođe može da vam pomogne da bacite svetlo na subjekat.
3. Odaberite odgovarajući makro objektiv za fotografisanje hrane
Krupni kadar sveže maline snimljen pri punom uvećanju, osvetljen sa gornje desne strane i malo iza radi dodavanja senke i oblika. Ovo je prvi put da je Met za snimanje koristio Canon EOS R10 i bio je zaista impresioniran njegovim mogućnostima. „Kvalitet slike je izvanredan za fotoaparat koji je dostupan po tako niskoj ceni“, kaže Met. „Neverovatno je.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 1.250. © Matt Doogue
Iako možete da snimate hranu sa mnogo različitih tipova objektiva, za najbolje i najdetaljnije rezultate potrebno je da potražite objektiv koji nosi oznaku „makro“.
Dostupne su opcije u skladu sa opsegom budžeta i stilova snimanja. Objektiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM predstavlja fantastičnu opciju pošto je lagan i ima malu razdaljinu za fokusiranje. Odnos uvećanja je 0,5x, ali svakako možete da pravite detaljne snimke, kao i da se malo udaljite da biste prikazali više konteksta ako želite. Za one sa većim budžetom, koji žele da se maksimalno približe, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM predstavlja izvanredan izbor, uz uvećanje od 1,4x za apstraktne snimke sa drugog sveta.
Dodatne savete potražite u našim vodičima za najbolji početnički komplet za makro fotografiju i najbolje Canon objektive za fotografisanje hrane. Takođe možete da koristite praktičnu alatku za traženje objektiva kompanije Canon, koja vam daje preporuke u skladu sa vašim fotoaparatom, žanrom koji želite da snimate i funkcijama koje najviše cenite.
4. Isprobajte slaganje fokusa
Parče saćaste čokoladice snimljeno pri punom uvećanju, osvetljeno gore desno i malo iza radi dodavanja senke i kontrasta, a snimljeno pomoću stativa i slaganja fokusa u fotoaparatu da bi se obezbedilo da svaki deo slike bude u fokusu. „Hrana je odlična za vežbanje slaganja fokusa“, kaže Met. „Kod kuće možete da eksperimentišete da biste videli koliko vam je slojeva (slika) potrebno za željenu dubinu polja.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 1.250. © Matt Doogue
Još jedan deo saća, ovog puta osvetljen sa zadnje strane da bi se stvorio utisak rasplamsale vatre, ponovo pomoću slaganja u fokusu u fotoaparatu. „Slaganje fokusa pomoću fotoaparata EOS R10 znatno je olakšalo stvari“, kaže Met sa entuzijazmom. „Obično slažem ručno, ali uz EOS R10 sve je bilo izuzetno jednostavno. Za minut mogu da uradim nešto za šta bi mi inače trebali sati.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/50 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue
Slaganje fokusa je tehnika u kojoj se fotografije snimljene sa različitim tačkama fokusa spajaju. To možete da uradite ručno pomoću alatki kao što je ona za pravljenje kompozicija sa dubinom u softveru Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon, ali modeli kao što su Canon EOS R10 i EOS R7 omogućavaju vam da sve to obavite u fotoaparatu.
„To će mi uštedeti mnogo vremena“, kaže Met. „Sa fotoaparatom EOS R10 sam uspeo da snimim fotografiju sa slaganjem fokusa od 100 kadrova za jedan minut, a zatim je fotografija brzo obrađena u fotoaparatu. Kada sam prethodno isprobao ovu tehniku, morao sam da kupim potpuno novi vrhunski računar da bih obradio datoteke slika i spojio ih u softveru za uređivanje slika. Sada mogu da upotrebim EOS R10 za pravljenje objedinjene fotografije i da brzo radim sa jednom datotekom; zaista me je inspirisao da češće isprobavam ovu tehniku.
„Ne samo to, fotoaparat vam takođe daje pojedinačne fotografije. To je odlično u slučaju da kasnije odlučite da ne želite „punu kombinaciju“ – na primer, ako želite veću mekoću u prednjem planu. Dajući vam sve datoteke, imate slobodu ili kreativnost da prilagodite stvari baš onako kako želite.“
Svi EOS R fotoaparati takođe imaju opciju isticanja ručnog fokusa, koja koristi jarke boje za isticanje oblasti slike koje su u fokusu.
5. Istražite različite subjekte
Posmatranje subjekta kroz makro objektiv omogućilo je Metu da ceni lepotu njegove strukture. Pri punom uvećanju, površina ove voćne pastile potpuno je neprepoznatljiva. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue
Ovaj snimak je napravljen pomoću tri voćne pastile, pri čemu dve na stranama preklapaju onu ispod, koja je osvetljena otpozadi. „Prvo isprobajte makro fotografiju na neživim objektima“, savetuje Met. „Naviknite se na osvetljenje i način rada fotoaparata. Isprobavanje fotografisanja hrane kod kuće je savršeno.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue
Ako ste novi u fotografisanju hrane, možda ćete otkriti da usporavanje i rad sa više razmatranja predstavljaju izazov. Međutim, to takođe može da vam otvori oči za nove načine posmatranja subjekta, delujući kao mogućnost da kreirate nove slike i da istražujete promišljeniju stranu fotografije.
„Doživljaj me oduševio, a naročito snimanje voćnih pastila“, kaže Met. „Izgubio sam se u svetu hrane. Sve te male stvari koje jednostavno uzimate u supermarketu – uzmete ih, stavite u korpu, pojedete ih; zapravo ih ne gledate i ne cenite složenost i dizajn, a to se naročito odnosi na prirodne proizvode. Mnogo umetnosti je inspirisano prirodom i možete da vidite zašto je tako kada fotografišete izbliza i kada vidite taj neverovatni dizajn i strukture koje je sama priroda kreirala.“
6. Kreirajte intrigantne fotografije
„Nikada nisam razmišljao o hrani kao subjektu za makro fotografiju, ali sada definitivno hoću“, kaže Met. „Potpuno me je oduševilo, neki od šablona, tekstura i apstraktne umetnosti koje možete da kreirate.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue
Kreiranje apstraktnih krupnih planova daje vam supermoć – mogućnost da očarate i intrigirate fotografijama. Možete čak i da kreirate igru „pogađanja o hrani“ sa prijateljima, članovima porodice ili pratiocima na društvenim mrežama.
„Poslao sam sliku voćne pastile [naslovna slika] dvojici geologa“, kaže Met. „Zamolio sam ih da mi kažu koja stena je u pitanju. Dobijao sam odgovore „ružičasti kvarc“, i druge. Čak su i započeli malu debatu o tome koja stena je u pitanju!
„Kada sam fotografisao kupus, neko iz moje porodice je rekao da nikada više ne želi da ga jede zbog detalja otkrivenih na krupnom planu.“
Kao i kod svih umetničkih dela, fotografija se svodi na to da gledalac nešto oseti, bez obzira da li je to iznenađenje, glad ili, u ovom slučaju, gađenje. Ako to u vama izaziva jaka osećanja, to znači da je poslužilo svrsi.
Fotografisanje hrane otvorilo je Metove oči za kreativne mogućnosti. „Definitivno želim da u svoju fotografiju uključim više prirodnih elemenata i više simetrije biljaka, listova i cveća“, kaže on. „Takođe ću izbliza pogledati gljive i lišaje, kao i šare na drveću i kori. Ako mogu da učinim da voćna pastila izgleda kao kristalna slika, siguran sam da mogu da uradim nešto izvanredno i sa svojim tipičnim subjektima.“
Met takođe organizuje radionice i predavanja, a savladavanje ovog izazova mu je dalo nove ideje. „Uvek sam savetovao kupovinu cveća za vežbanje kod kuće, ali sada ću definitivno preporučivati hranu zato što sam bio zapanjen stvarima koje mogu da vidim.“
Napisala Astrid Pitman
Srodni proizvodi
-
Fotoaparati bez ogledala
EOS R10
Napravite sledeće korake na polju fotografije i video zapisa pomoću EOS R fotoaparata bez ogledala napravljenog oko senzora APS-C formata. -
RF objektivi
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM pruža svestranost izbliza, uz prefinjeno telefoto komprimovanje i stabilizaciju slike u 5 koraka u kompaktnom, laganom telu. -
Makro objektiv
RF 100mm F2.8L Macro IS USM
Profesionalni RF makro objektiv RF 100mm F2.8L MACRO IS USM savršen je za slike u prirodnoj veličini sa uvećanjem od 1,4x i zadivljujuće portrete, uz kvalitet serije L.