TEHNIKE OSVETLJENJA

8 saveta kako da maksimalno iskoristite dostupno svetlo

Svetlo je najvažniji element svake fotografije koju snimate. Saznajte kako da pronađete najbolje dostupno svetlo – prirodno ili veštačko – i koja konfiguracija vam je potrebna da ga zabeležite.
Fotoaparat Canon EOS R6 snima sliku deteta koje drži balone u ruci dok u pozadini zalazi sunce.

Kada uslovi osvetljenja funkcionišu u skladu sa scenom ili subjektom ispred vas, rezultati mogu da budu senzacionalni. Ako naučite kako da prepoznate najbolji dostupni izvor svetla, bez obzira na to da li je u pitanju prirodno ili veštačko svetlo, to može da donese ogromne prednosti. Najbolje od svega je što vam nije potreban skupi komplet za osvetljenje kako biste ga na najbolji način iskoristili. Sve što vam je potrebno je oko za dobro osvetljenje. Kada počnete da tražite, naći ćete ga svuda.

Evo osam saveta za ovladavanje snimanjem sa dostupnim svetlom.

1. Iskoristite doba dana u svoju korist

Čamac plovi u podne na reci Duoro u Portu u Portugaliji. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

U podne po vedrom danu sunčeva svetlost pada odozgo, hladna i stvara grube senke iznad rečne obale u Portu. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 44 mm, 1/125 s, f/10 i ISO 100.

Sunce zalazi iznad reke Duoro u Portu u Portugaliji. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Bliže sumraku, sunčeva svetlosti pod niskim uglom je toplija, mekša i ambijentalnija. Svetlo ističe detalje, naglašavajući okruženje privlačnim poigravanjem istaknutim delovima i senkama. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 24 mm, 1/100 s, f/10 i ISO 640.

Zemlja se uvek okreće, pa se ugao i kvalitet prirodnog svetla stalno menjaju. U podne, pod jakim suncem na vedrom nebu, svetlo će stizati direktno odozgo i biće intenzivno, čime se dobijaju slike sa snažnim kontrastom. Fotografi obično ne vole ovu vrstu svetla, ali može da se iskoristi ako je cilj da sunčevo svetlo bude deo scene.

Kada se sunce spusti niže na nebu, svetlo mora da prođe kroz veći deo zemljine atmosfere. Niže talasne dužine u spektru boja, poput plave i ljubičaste, raspršuju se česticama u atmosferi, pa boje postaju mekše i toplije. Zbog toga večernje svetlo i zalasci sunca sadrže živopisne nijanse crvene i žute, a vreme neposredno nakon izlaska sunca i neposredno pre zalaska se naziva „zlatni sat“.

2. Na najbolji način iskoristite vremenske uslove

Golo drveće prekriveno plavom izmaglicom. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Oblaci i izmaglica će umekšati i raspršiti prirodno svetlo za tmurne rezultate. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/160 s, f/7,1 i ISO 250.

Muškarac stoji u šumi po zimskom danu, sa Canon fotoaparatom postavljenim na stativ.

Maglovito svetlo zimskog jutra je idealno za pravljenje snimaka atmosfere scena iz prirode.

Vremenske prilike imaju veliki uticaj na kvalitet prirodnog svetla. Po tmurnom danu oblaci prelamaju sunčevu svetlost, a senke postaju manje intenzivne. Slično tome, izmaglica i kiša mogu dodatno da umekšaju i ohlade svetlo.

Doba godine takođe igra ulogu. To zavisi od toga gde se nalazite na svetu, ali uopšteno, naginjanje zemlje zimi znači da je sunce dalje, pa je ugao svetla veći. Stoga, iako su dani kraći, efektivno imamo usmerenije svetlo za rad. Sa druge strane, tokom leta sunce dostiže viši zenit na nebu, pa svetlo pada direktnije nadole i manje je povoljno za fotografisanje u satima oko podneva.

„Izbor postavki može da bude složeniji tokom zime, kada snimate sneg ili oblačno nebo“, objašnjava Canon ambasador Sebastien Devaud. „Bolje je da malo povećate ekspoziciju u odnosu na automatsku postavku ekspozicije, tako da sneg ili nebo izgledaju više belo nego sivo. Snimanje u crno-beloj tehnici predstavlja dobar način za poboljšavanje uzbudljive strane ove sezone, a magla, izmaglica, niski oblaci ili voda takođe mogu da dodaju određeno raspoloženje zimskim snimcima.“

3. Upotrebite dostupno svetlo za portrete

Portret osvetljen sa strane i snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM, na kojem je osoba sa kovrdžavom plavom kosom koja gleda direktno u fotoaparat.

Pozicioniranje subjekta pored velikog prozora ili krovnog prozora predstavlja idealan način da iskoristite dostupno svetlo. Upušteni prozor sa leve strane fotoaparata ovde stvara primamljiv „džep“ mekog, prirodnog svetla. Možete da pokušate da eksperimentišete sa zavesama ili mrežom kako biste raspršili svetlo za željeni efekat. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2,8 i ISO 500.

Balerina balansira na jednoj nozi sa ispruženim rukama dok sunčeva svetlost prolazi kroz žaluzine ispred nje. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM.

Intenzivna sunčeva svetlost koja ovde prolazi kroz žaluzine upotrebljena je za dramatičniji efekat, čime se stvara ključni element slike. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/1.500 s, f/2 i ISO 200. © Javier Cortes – Canon ambasador

U većini okruženja u zatvorenom verovatno će biti „džepova“ sa divnim prirodnim svetlom koje možete da zabeležite. Prozor predstavlja izvor mekog osvetljenja sličnog onom koje daje studijska navlaka za umekšavanje osvetljenja. Stoga, ako snimate ljude u zatvorenom, zamolite ih da se približe prozoru i isključite bilo kakvo veštačko osvetljenje.

Takođe možete da koristite zilbericu za odbijanje spoljnog svetla nazad prema subjektu. Zilberica može da bude nešto jednostavno poput velikog parčeta belog kartona ili aluminijumske folije. Zilberica daje blago i prirodno svetlo koje možete da nagnete i usmerite kao da koristite blic.

Dete u polju koje je naslonilo ruku na drveni stub. Direktna sunčeva svetlost baca grube senke na njegovo lice. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Jednostavna zilberica može da bude korisna za portrete po sunčanim danima. Direktna sunčeva svetlost ovde stvara grube senke. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5,6 i ISO 100.

Dete u polju koje je naslonilo ruku na drveni stub. Za umekšavanje svetla korišćena je zilberica. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Na ovoj slici, zilberica se koristi za odbijanje svetla u senke i smanjenje kontrasta. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5,6 i ISO 100.

Kvalitet svetla veoma je važan za portrete na otvorenom. Jarka sunčeva svetlost može da bude prilično neugodna na licima jer stvara grube senke i izaziva da subjekat žmiri. Oblačno vreme je savršeno jer meko svetlo smanjuje senke.

Ako sunce sija i ne možete da čekate oblake, možete da pokušate da snimate portrete u hladu drveta ili zgrade, pošto je svetlo mekše i prijatnije na licima. Možete i da pokušate da kontrolišete svetlo zilbericom, bilo tako što ćete subjekat staviti u senku, odbijanjem svetla u senke ili korišćenjem table za difuziju. Efikasna i pristupačna zilberica 5-u-1 je idealna. Uzmite u obzir nijansu kože modela prilikom izbora boje zilberice.

Dete u polju koje je naslonilo ruku na drveni stub. Zilberica je korišćena za bacanje senke na lice. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Ovde je zilberica upotrebljena za zaštitu lica od sunca radi postizanja mekših rezultata. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5,6 i ISO 640.

Dete u polju koje je naslonilo ruku na drveni stub. Tabla za difuziju je korišćena za umekšavanje sunčeve svetlosti. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

U poređenju sa tim, tabla za difuziju sa zilberice 5-u-1 umekšava sunčevu svetlost i daje balansiraniji portret. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5,6 i ISO 100.

4. Iskoristite slabo osvetljenje u svoju korist

Usamljeno drvo na brdu kao silueta nasuprot plavom nebu u sumrak. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Stabilizacija slike u telu (IBIS) kod EOS R fotoaparata, kao što je EOS R6, omogućava vam da snimate slike iz ruke pri slabom osvetljenju uz brzinu zatvarača do čak nekoliko sekundi. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 27 mm, 2 s, f/11 i ISO 100.

Dok sunce zalazi za horizont, preostalo prirodno svetlo prima hladne plave nijanse sumraka. Ovo može da bude dobro vreme za izlazak sa fotoaparatom. Međutim, pošto su nivoi osvetljenja tako niski, potreban vam je fotoaparat sa dobrim performansama pri slabom osvetljenju. Fotoaparati sa većim senzorima mogu da prikupe više nestajućeg prirodnog svetla, naročito kada se koriste u kombinaciji sa objektivom koji ima veliki maksimalni otvor blende.

U sumrak ćete možda morati da smanjite brzinu zatvarača kako biste propustili više svetla do senzora fotoaparata. Canon EOS R sistem fotoaparata bez ogledala pruža revolucionarni IBIS, pa možete da držite fotoaparat u ruci za ekspozicije od jedne sekunde ili više, bez brige o tome da će podrhtavanje fotoaparata upropastiti snimak.

5. Odaberite najbolje postavke za okruženje

Krupni plan Canon objektiva od 50 mm koji je montiran na Canon EOS R6.

Objektivi sa širim ili „bržim“ otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM ili RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, idealni su za fotografisanje pri slabom osvetljenju.

Ekran fotoaparata Canon EOS R6 osetljiv na dodir na kojem se prikazuju postavke ručnog režima.

Isprobajte režim Ručno (M) sa automatskom ISO osetljivošću za slike sa prirodnim svetlom kako biste imali kontrolu nad brzinom zatvarača i otvorom blende.

Ako ste vični podešavanju otvora blende i brzine zatvarača, onda je jedan od najboljih režima ekspozicije za snimanje pri prirodnom osvetljenju ručni režim (M) sa automatskom ISO osetljivošću. Na taj način fotoaparat koristi najbolju ISO osetljivost za dostupno svetlo. Dobra opšta postavka ekspozicije pri dnevnom svetlu je brzina zatvarača 1/200 s, otvor blende f/8 i automatska ISO osetljivost. Uveče, kada su nivoi svetla niži, otvorite blendu na f/2,8 ili na najširu dostupnu postavku da biste smanjili nivo ISO osetljivosti za oštrije snimke sa manje šuma. Ovo je situacija u kojoj će se objektiv sa velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM, pokazati dragocenim.

Slabo osvetljenje često znači snimanje sa visokom ISO osetljivošću, što može da dovede do povećanja šuma na slici. Automatsko fokusiranje takođe može da bude izazovnije. Ali kada koristite fotoaparat sa dobrim performansama pri slabom osvetljenju, kao što je Canon EOS R6 ili EOS R7, svakako možete da dobijete jasne rezultate sa visokim ISO vrednostima, kao što su 3.200 ili veće. Pored toga, vodeći sistem automatskog fokusa u klasi radi u skoro potpunom mraku.

6. Uskladite balans bele sa temperaturnim uslovima

Ekran osetljiv na dodir na poleđini Canon fotoaparata na kojem se prikazuje ružičasto cveće i režim fotoaparata podešen na „Cloudy“.

Uklopite postavke balansa bele sa uslovima kako biste dobili precizne boje.

Pored kvaliteta prirodnog svetla, takođe treba da razmislimo o boji. Ona može da se menja tokom dana. Ujutru je prilično topla. Sredinom dana je hladnija, a uveče ponovo postaje topla. Merimo je u stepenima Kelvina, a može da se promeni sa 2.000 K u zoru na 7.000 K pri dnevnom svetlu.

Boje takođe mogu da postanu hladnije ako ste u senci ili je oblačno. Prema tome, podesite balans bele tako da odgovara uslovima pomoću jednog od unapred podešenih režima. Ako ste u nedoumici, snimajte u RAW formatu pošto možete da izaberete bilo koji balans bele prilikom obrade slika u softveru za obradu RAW datoteka i fotografija, kao što je besplatni Digital Photo Professional kompanije Canon.

7. Snimajte duge ekspozicije po mraku

Visoko drvo stoji samo u sumrak, a iza njega je prostrano plavo nebo. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Dugačka ekspozicija ovde zamućuje oblake koji se sporo kreću. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 29 mm, 137 s, f/22 i ISO 100.

Canon fotoaparat uperen ka usamljenom drvetu uz smartfon na kojem se prikazuje aplikacija Canon Camera Connect.

Aplikaciju Canon Camera Connect možete da koristite za pokretanje i zaustavljanje „Bulb“ ekspozicija pomoću telefona; toliko je jednostavno.

Postavljanje fotoaparata na stabilnu površinu ili na stativ omogućava vam da snimate scene u sumrak ili na mesečini, pošto to omogućava snimanje sa veoma malim brzinama zatvarača koje mogu da idu do nekoliko sekundi ili duže. Ako uparite fotoaparat sa aplikacijom Camera Connect, možete da koristite telefon za okidanje zatvarača, pokretanje/zaustavljanje „Bulb“ ekspozicija i daljinsko snimanje. Ovo je korisno ako se fotoaparat nalazi u položaju u kojem je teško da vidite LCD ekran, odnosno za snimke kod kojih bi najmanje pomeranje fotoaparata dovelo do zamućenja ili upropastilo efekat.

8. Vodite računa o subjektu i okruženju

Dete koje sedi na ogradi i drži svežanj balona kao silueta nasuprot zalazećem suncu. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Koristite negativnu kompenzaciju ekspozicije da biste podeksponirali prednji plan za smele siluete nasuprot zalazećem suncu. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 24 mm, 1/250 s, f/16 i ISO 100.

Slika snimljena pri slabom osvetljenju na kojoj je model sa karnerima ispred zamućenih uličnih svetala. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Zamućena ulična svetla daju ambijentalnu pozadinu za ovaj portret pri slabom osvetljenju. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM DS pri 1/160 s, f/1,2 i ISO 800.

Različiti kvaliteti prirodnog svetla mogu da odgovaraju određenim subjektima. Na primer, suptilno svetlo sa prozora može da bude idealno za tmurne, jednostavne portrete. Nasuprot tome, direktna sunčeva svetlost je sjajna za prikazivanje živopisnih boja i tekstura poput krzna ili perja kod fotografisanja divljih životinja. Duge senke mogu da budu sjajne za arhitektonske i ulične scene, dok je pozadinsko osvetljenje od zalaska sunca idealno za snimanje silueta nasuprot živopisnog neba.

Takođe možete na najbolji način da iskoristite bilo koje dostupno veštačko svetlo, kao što su ulična svetla, stone lampe ili sjaj logorske vatre ili ložišta.

Postoji sjajan opseg dostupnih izvora svetla, pa se zapitajte sledeće svaki put kada ste u pokretu sa fotoaparatom: da li je svetlo oštro ili meko, jako ili slabo, toplo ili hladno, odozgo ili sa strane? Dobro se upoznajte sa ovim osnovama osvetljenja i možete da budete sigurni da će vam fotografije biti odlične, bez obzira na uslove.



Napisao Džejms Paterson

Slični proizvodi

Srodni članci