MAKRO FOTOGRAFIJA

Kako da pravite neverovatne makro fotografije pčela

Tri profesionalna fotografa insekata dele savete za podsticanje pčela da dođu u baštu, kako biste ih snimili u krupnom planu.
Krupni plan pčele dok se hrani na cvetovima ljubičastog zumbula, kojeg je snimio fotoreporter za divlje životinje Kristijan Zigler pomoću fotoaparata Canon EOS-1D X Mark III.

Pčele su neverovatna stvorenja. Pored toga što su slatke i prelepe, takođe su ključne za biodiverzitet naše planete. Pčele oprašuju biljke i useve radi održavanja ljudi i divljih životinja, ali nažalost, one su ugrožene.

„Tokom proteklih 20 godina, mnogo više vrsta pčela suočava se sa izumiranjem“, kaže fotoreporter za divlje životinje i Canon ambasador Kristijan Zigler, koji veruje da je veoma važno za sebe i druge da fotografišu pčele kako bi istakli njihovu lepotu i značaj i podigli svest o njihovim nedaćama.

Ali kako možete sami da fotografišete pčele? Nije lako, ali uz pravu pomoć je izvodljivo – čak i za početnike. Kristijan i makro fotografi za divlje životinje Met Dugi i Ingo Arnt daju savete za stvaranje okruženja pogodnog za insekte, za fotografisanje pčela u zadivljujućim krupnim planovima.

1. Kreirajte baštu pogodnu za pčele

Krupni plan pčele na cvetu gloga koji je snimio foto-reporter za divlje životinje Kristijan Zigler pomoću fotoaparata Canon EOS-1D X Mark III.

Izaberite lokalne biljke za saksije i ivice, jer će vam pružiti najbolje dugoročne šanse za privlačenje pčela. „Lokalne biljke se šire i rastu na pravim mestima, a jače su od biljaka koje nisu lokalne“, kaže fotograf divljih životinja Ingo Arnt. Snimljeno pomoću Canon EOS-1D X Mark III sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/200 s, f/22 i ISO 1.250. © Christian Ziegler

Hotel za pčele napravljen bušenjem rupa u štapićima i u drvetu, kojeg je snimio fotoreporter za divlje životinje Kristijan Zigler pomoću objektiva Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM.

Da biste privukli usamljene pčele koje ne žive u rojevima, možete da postavite „hotel za pčele“ – u suštini, drvenu kutiju sa rupama koje oponašaju gnezda koja pčele prave za sebe. © Christian Ziegler

Ne morate da odete daleko da biste fotografisali pčele. Ako učinite baštu što pogodnijom za pčele, one će doći do vas i pružiti vam mnogo prilika za snimanje neverovatnih fotografija. Što je još bolje, koraci koje preduzimate za privlačenje pčela takođe će im pomoći da napreduju.

„Moj savet za kreiranje bašte prilagođene pčelama je da uzgajate lokalne biljke sa dosta polena i nektara“, kaže Kristijan. „Biljke kao što su lavanda i žalfija privlače pčele, pošto duže cvetaju. I ne kosite travnjak – čak i mala, obrasla oblast pruža odlično stanište za pčele.“

Met kaže da se pčele godinama hrane lokalnim cvećem. „Istražite“, nastavlja on. „Saznaj šta subjekat voli da jede, gde voli da boravi, na kojim biljkama se pari.“

„Hoteli za pčele su sjajni“, dodaje on. „Možete da ih kupite u prodavnicama ili da ih sami napravite bušenjem rupa u nekom drvetu.“

2. Održavajte razdaljinu

Ne zaboravite da se čuvate. Važno je da poštujete pčele i da održavate razdaljinu dok ih fotografišete u prirodnom staništu, pošto mogu da vas ubodu. „Pčele odlete kada se previše približite, ali može da bude opasno da fotografišete blizu košnice“, objašnjava Ingo.

Najlakši način za održavanje razdaljine je korišćenje telefoto objektiva. Objektivi sa većom žižnom daljinom, kao što je Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM ili zum objektivi sa telefoto dosegom, kao što je Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ili Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, omogućavaju vam da fotografišete pčele bez potrebe da se previše približite.

AplikacijaCanon Camera Connect takođe je korisna alatka, jer omogućava da upravljate fotoaparatom sa razdaljine.

Pročitajte naš vodič za kupovinu da biste saznali više o najboljem početnom kompletu za snimanje makro fotografija.

3. Snimajte u pravo vreme

Krupni plan pčele na žutom cvetu sa polenom koji joj prekriva glavu – snimio ga je makro fotograf Met Dugi pomoću fotoaparata Canon EOS 6D.

Imaćete manje sreće sa fotografisanjem pčela ako pokušavate da snimate dok je vruće i dok se kreću brže, što otežava fotografisanje. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D (sada ga je nasledio Canon EOS 6D Mark II) sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/125 s, f/9 i ISO 160. © Matt Doogue

Zlatni sat – neposredno nakon izlaska sunca i neposredno pre zalaska sunca, kada nisko sunce stvara prelepo toplo svetlo i dugačke senke – savršen je za fotografisanje pčela. Takođe predstavlja vreme kada su pčele sporije i mirnije, pa ih je stoga lakše fotografisati. „Pčele su najaktivnije kada je toplo“, objašnjava Ingo. „Sredinom dana takođe imate problem veoma oštrog svetla i kontrasta, što obično nije dobro za fotografisanje. Moje omiljeno vreme je sat nakon izlaska sunca i sat pre zalaska sunca.“

Ako izađete ranije, pčele će možda još uvek spavati. „Neke pčele spavaju na biljkama“, kaže Met. „Oni zagrizu kraj i neće da se pomere, pa je to odlično za vežbanje i slaganje fokusa [pogledajte ispod]. Na primer, bumbare često možete rano ujutru da zateknete na žabljoj travi. Samo se greju i ne pomeraju se mnogo, pa je to savršeno vreme da isprobate makro.“

4. Tražite boje i teksture

Krupni plan pčele uvijene oko prašnika crvenog cveta, kojeg je snimio makro fotograf Met Dugi pomoću fotoaparata Canon EOS 6D.

„Kada pravite šire snimke, pokušajte da uključite malo okruženja da biste gledaocu pružili doživljaj mesta na kojem je fotografija snimljena – u šumi ili u cvetnoj leji“, kaže Met. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/160 s, f/9 i ISO 320. © Matt Doogue

Krupni plan medonosne pčele dok umače glavu u saće, kojeg je snimio makro fotograf Met Dugi pomoću fotoaparata Canon EOS 6D.

Oblik i tekstura saća predstavljaju zanimljivu pozadinu za fotografisanje medonosnih pčela dok rade. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/40 s, f/10 i ISO 320. © Matt Doogue

Kao i sa svakim žanrom fotografije, želećete da tražite i razmotrite elemente koji čine da se vaše fotografije ističu. Teksture biljaka i geometrijski oblici očiju insekata su savršeni, a Met savetuje da potražite živopisne boje kao što su crvene, ljubičaste i plave. Razmislite o boji cvetova kada odlučujete koje biljke pogodne za pčele da gajite ili možda iskoristite pozadinu u boji u bašti ili na terasi kako biste lakše snimali insekte u akciji.

Kristijan, s druge strane, traži zanimljive šare, teksture i svetlo. „Ali vodim se ponašanjem insekata“, dodaje on.

„Ponašanje je odlično za snimanje“, slaže se Met. „To je ono što čini fotografiju. Možete da imate portret mrava, koji je odličan, ili možete da ga snimite kako nosi drugog mrtvog mrava ili kako donosi hranu na gomilu, što u potpunosti menja fotografiju. Menja način na koji to vidimo i povećava interesovanje.“

5. Snimajte pčele u letu

Krupni plan pčele orhideje dok leti ka žutom cvetu orhideje, kojeg je snimio fotoreporter za divlje životinje Kristijan Zigler pomoću objektiva Canon EF 16-35mm f/2.8L USM.

Objektivi sa stabilizacijom slike pomažu vam da održite snimke stabilnim dok pratite pčelu i snimate iz ruke. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (sada ga je nasledio Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri 1/80 s, f/16 i ISO 400. © Christian Ziegler

Neke od najupečatljivijih fotografija pčela prikazuju insekte u letu, ali to može da bude nezgodno za snimanje zbog brzine kojom se kreću. „Morate da budete brzi i da koristite veoma velike brzine zatvarača kako biste zamrznuli kretanje“, objašnjava Ingo.

Ingo i Met predlažu da fokus zaključate na oblast kroz koju će pčela verovatno proći, kao što je cvet. „Prethodno fokusirajte područje pomoću ručnog fokusa (MF) i sačekajte“, kaže Met.

Da biste snimili pčele u letu bez blica, Kristijan predlaže korišćenje režima prioriteta zatvarača (Tv) i podešavanje brzine ne manje od 1/500 s. Takođe savetuje podešavanje velike brzine zatvarača prilikom snimanja u ručnom režimu (M), kao i prilagođavanje ISO osetljivosti radi balansiranja ekspozicije. „Kada ne koristite blic, ISO predstavlja rešenje“, kaže on. „Bez blica možete da idete do ISO 8.000. Koristio sam čak i ISO 25.600 i dobro funkcioniše.“

6. Eksperimentišite sa ručnim fokusiranjem

Krupni plan pčele u letu nasuprot žute pozadine, kojeg je snimio fotoreporter za divlje životinje Kristijan Zigler.

Ingo predlaže eksperimentisanje sa ciljem kreiranja vizuelnog interesovanja. „Eksperimentišite, naročito kada učite – ponekad ćete dobiti dobre rezultate“, kaže on. „Možete da probate sa dugačkom ekspozicijom umesto da zamrznete sve, ili da pokušate da pratite letećeg insekta sa većom brzinom zatvarača.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R3 sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/200 s, f/16 i ISO 1.000. © Christian Ziegler

Krupni plan desetina pčela između zidova košnice, koji je snimio makro fotograf Ingo Arnt pomoću objektiva Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM ima pravi makro odnos uvećanja od 1:1, što znači da je objekat koji fotografišete u stvarnosti iste veličine kao na senzoru fotoaparata. Njegov RF ekvivalent, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, ide sve do uvećanja od 1,4x. Snimljeno pomoću Canon EOS 5DS R (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/200 s, f/16 i ISO 250. © Ingo Arndt

Met, Kristijan i Ingo predlažu da eksperimentišete sa ručnim fokusiranjem. „Bolje je da odredite gde se tačno nalazi fokus na insektu“ savetuje Ingo, koji preporučuje korišćenje podešenog ručnog fokusa kako biste brže mogli da reagujete na pokrete insekta. „U većini slučajeva morate da budete veoma brzi“, nastavlja on. „Unapred podesim fokus, nađem pravu razdaljinu, a zatim odem do pčela i pomeram glavu napred-nazad da bih postigao fokus. Uvek se pomeram ja ili fotoaparat, umesto da prilagođavam fokus na objektivu. Mnogo je brže.“

Da biste lakše proverili fokus, možete da koristite funkciju isticanja fokusa, koja ističe ravan fokusa. Možete da koristite i prikaz uživo za zumiranje kadra i proveru fokusa tokom kadriranja. „To je sjajna stvar, koja vam omogućava da se uverite da ste fokusirali subjekat“, kaže Met. „Uvek dva puta proverite, naročito prilikom snimanja sa ručnim fokusiranjem.“

Pomoću aplikacije Canon Camera Connect možete da podesite ručni fokus na objektivu sa smartfona.

7. Koristite prigušeni blic za osvetljenje

Krupni plan pčele na drvenom stolu sa odrazom u vodi, kojeg je snimio fotoreporter za divlje životinje Kristijan Zigler pomoću objektiva Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

Ingo preporučuje korišćenje tradicionalnih Speedlite bliceva prigušenih pomoću navlake, da biste dobili odsjaj u očima insekta. „Možete da koristite prstenasti blic, ali velike oči insekta sa odrazom prstena izgledaju neprirodno“, objašnjava on. „Refleksija sunca bi bila samo mala tačka.“ Kristijan koristi ovu taktiku i za fotografisanje. Snimljeno pomoću Canon EOS R3 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/320 s, f/14 i ISO 320. © Christian Ziegler

Pri velikom uvećanju teško je postići dovoljno veliku dubinu polja da bi celo oko insekta bilo u potpunom fokusu. Najbolje rešenje je veštačko osvetljenje poput blica, koje omogućava dovoljnu ekspoziciju uz korišćenje uskog otvora blende za široku dubinu polja, dovoljno velike brzine zatvarača da biste izbegli zamućenje i male ISO osetljivosti za najčistiju sliku.

Blic takođe utiče na boje i upečatljivost fotografija. „Mnogo je bolje imati veštačko svetlo umesto prirodnog za prikazivanje očiju insekta“, objašnjava Ingo. „Ponekad su sjajna ili imaju dugine boje. Kada koristite blic, možete da zabeležite više boja.“

Kompanija takođe savetuje da koristite svetlo blica odozgo radi oponašanja svetla koja dopire od sunca. „Ako snimate položeno, ostavite blic na fotoaparatu. U uspravnom položaju, držite blic u ruci, postavljen iznad“, kaže on.

Takođe možete da postavite blic sa strane, tako da baca bočne senke na subjekte radi postizanja kreativnog izgleda. Bez obzira na konfiguraciju, Met preporučuje da prigušite blic. „Ako to ne uradite, dobijate oštro svetlo“, kaže on. „Želimo dobar kvalitet svetla. Prigušivanje uklanja nagli prelaz između svetla i senki.“

Mnogi Speedlite blicevi kompanije Canon isporučuju se sa difuzorima za umekšavanje svetla, ali možete da kreirate sopstveni jednostavnim postavljanjem lista belog papira ispred blica.

8. Isprobajte slaganje fokusa

Krupni plan pčele dok stoji na ružičastom cvetu i gleda pravo u fotoaparat, koji demonstrira malu dubinu polja. Snimio ga je makro fotograf Met Dugi.

Dubina polja vam omogućava da kontrolišete koliko je slika oštro fokusirana i koliko je zamućena, što je čini jednom od najvažnijih kreativnih alatki za fotografe, naročito prilikom pravljenja makro snimaka. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/180 s, f/4 i ISO 100. © Matt Doogue

Dubinom polja takođe možete da upravljate pomoću slaganja fokusa, iako to funkcioniše samo za nepomične subjekte, kao što su pčele koje spavaju.

„Možete da izađete na kraj sa nedostatkom svetla otvaranjem blende i slaganjem fotografija“, objašnjava Met. Slaganje fokusa je kada fotoaparat snimi seriju fotografija, uz pomeranje tačke fokusa za svaku, kako biste mogli slojevito da uklopite delove u fokusu. To vam omogućava da koristite veliku brzinu zatvarača, kao i širok otvor blende, ali i dalje uz široku ravan fokusa, bez potrebe za blicem ili velikom ISO osetljivošću.

Canon EOS R10, EOS R8 i EOS R7 omogućavaju slaganje fokusa i pravljenje kompozicija sa dubinom, čime se fotografije sa slaganjem fokusa objedinjuju i finalna fotografija se kreira u potpunosti u fotoaparatu.

Krupni plan pčele na saću, kojeg je snimio makro fotograf Met Dugi pomoću fotoaparata Canon EOS 6D.

Potrebne su godine vežbanja, veština i posvećenost da biste snimali vrhunske makro fotografije. Met, na primer, ima više od decenije iskustva na tom polju, a sada koristi svoju platformu za podizanje svesti i skupljanje podrške za probleme u vezi sa životnom sredinom. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D sa objektivom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri 1/40 s, f/11 i ISO 320. © Matt Doogue

Nemojte da budete previše strogi prema sebi ako vaše fotografije odmah ne izgledaju podjednako impresivno kao slike u ovom članku. Zapamtite: Potrebno je vreme da biste savladali svaku vrstu fotografisanja. Važno je da budete kreativni, da unapređujete veštine i da pravite fotografije kojima ste zadovoljni.

„Teško je, naročito sa društvenim mrežama, da ne poredite svoje fotografije sa neverovatnim snimcima drugih ljudi“, priznaje Met. „Ali ako nastavite da probavate, da vežbate i da postavljate izazove sebi, dobićete neverovatne fotografije.“



Napisao: Petar Volinski

Srodni proizvodi

Srodni članci