OSNOVE FOTOGRAFISANJA

Pokažite kreativnost pomoću „bokeh“ fotografije

Ništa ne može da se poredi sa prirodnim „bokeh“ efektom! Pratite sledeće savete i trikove da biste kreirali prelepo zamućenje pozadine, uz naše najbolje savete za objektive, postavke i tehnike koje možete da isprobate.
Portret žene sa slabim osvetljenjem u odnosu na upečatljivu belu pozadinu sa svetloplavim kružnim „bokeh“ efektom.

Termin „bokeh“ predstavlja japansku reč koja znači „zamućenje“ i koristi se za opisivanje delova na fotografiji koji su izvan fokusa. „Bokeh“, koji se najčešće izgovara tako da se rimuje sa „OK“, najočigledniji je na fotografijama sa puno malih, svetlih istaknutih delova, kao što su ulična svetla noću. Međutim, ne odnosi se samo na upečatljive kružne istaknute delove, već na kvalitet svih zamućenih delova slike.

Šta je to „bokeh“ fotografija? Snimanje sa uključivanjem tih zamućenih oblasti jedan je od najprimamljivijih efekata koje je moguće postići u fotografiji. Omogućava vam da uklonite nagomilavanje koje odvraća pažnju, pažnju usmerava na važne delove slike i nepotrebne detalje pretvara u prelepo glatke boje i nijanse.

Žena prelazi put noću, sa automobilima i saobraćajnim znakovima zamućenim u pozadini, snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Kada su izvan fokusa, svetle tačke pretvaraju se u prelepi kružni „bokeh“. Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 85 mm, 1/125 s, f/2,2 i ISO 8.000.

Krupni kadar paučine, sa detaljima naglašenim zamućenim zelenilom u pozadini.

Jednostavno zamućivanje pozadine nije dovoljno – potrebno je da izaberete pozadinu koja će izgledati zanimljivo i idealno upečatljivije kada se zamuti. Zelenilo često predstavlja dobar izbor. Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/256 s, f/3,2 i ISO 100.

Iz tih razloga, „bokeh“ već dugo predstavlja jedan od najupečatljivijih vizuelnih trikova u arsenalu fotografa. U današnje vreme, smartfoni sa dva sočiva mogu da oponašaju „bokeh“, ali samo pomoću softvera. Sićušni objektivi i senzori u smartfonima čine nemogućim postizanje male dubine polja koja je potrebna za prirodni „bokeh“. U pitanju je optički efekat koji prirodno može da se javi samo sa bržim objektivima i većim senzorima na namenskim fotoaparatima, a ništa ne može da se poredi sa izgledom prave stvari.

Fotoaparati punog formata, kao što su Canon EOS R8 i EOS R6 Mark II idealni su za „bokeh“ fotografiju, ali tela sa senzorom APS-C formata, kao što su Canon EOS R100, EOS R50, EOS R10 i EOS R7 takođe mogu da budu izuzetno efektivna.

Ovde ćemo razmotriti neke od ključnih tehnika, veština sa fotoaparatom i opreme koja vam je potrebna da biste fotografije učinili još upečatljivijim pomoću primamljivog „bokeh“ efekta.

Najbolji objektivi za „bokeh“

Fotoaparat Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Objektiv sa širokim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM, može da transformiše pozadine u prelepo glatki „bokeh“. Takođe obratite pažnju na to kako krilca vidljiva na objektivu na ovoj slici daju kružni otvor – ovo uglavnom određuje oblik „bokeh“ efekta.

Da biste snimili primamljiv „bokeh“, potreban vam je „brz“ objektiv, tj. onaj sa širokim maksimalnim otvorom blende, idealno f/2,8 ili širim (manji f-broj). To je jedan od glavnih razloga zašto bi u opremu trebalo da dodate brz objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, čak i ako tu žižnu daljinu pokriva zum objektiv koji koristite.

Brzi objektivi sa žižnom daljinom od 50 mm ili većom obično su najbolji za „bokeh“ fotografiju, pošto zamućivanje pozadine može da bude zahtevnije sa širokougaonim objektivima. To je zbog toga što manje žižne daljine daju veću dubinu polja na bilo kojoj razdaljini fokusa i otvoru blende, što znači da će više scene od prednjeg plana do pozadine biti oštro prikazano, pa ćete dobiti manje „bokeh“ efekta.

Među najbolje opcije za ekonomične „bokeh“ objektive spadaju Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM. Ali nemojte da otpišete širokougaone objektive. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM zaista dobro funkcionišu za kreiranje „bokeh“ pozadine pri fotografisanju izbliza, pošto se dubina polja smanjuje sa manjim razdaljinama za fokusiranje.

Za izuzetno krupne planove, zaista mala žižna daljina daje minimalnu dubinu polja, čime se maksimalno povećava potencijal za „bokeh“, pa makro mogućnosti od 0,5x kod objektiva RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM dolaze do izražaja. Objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM takođe je dobra opcija za približavanje glavnom objektu u sceni i izolovanje u odnosu na zamućenu, ali prostranu pozadinu, zahvaljujući izuzetno širokom vidnom polju. To može da doda još jedan kreativni element kao opciju.

Uopšteno gledano, objektiv sa više krilaca blende daje primamljiviji kružni „bokeh“, pošto svaka tačka defokusiranog svetla odražava oblik blende. To nije problem ako snimate sa širom otvorenim objektivom, tj. sa maksimalnim otvorom blende (najmanji f-broj), koji će svakako biti kružni – ali to neće uvek biti slučaj. Možete da saznate koliko krilaca vaš objektiv ima u specifikacijama na Canon veb stranici. Sedam krilaca je odlično za primamljiv „bokeh“, ali je devet krilaca još bolje. Oba gore navedena makro objektiva imaju devet krilaca otvora blende, dok drugi imaju sedam.

Praktična alatka za biranje objektiva kompanije Canon omogućava vam da prilagodite preporuke za objektive na osnovu fotoaparata i žanra u kojem želite da snimate.

Najbolje postavke fotoaparata za „bokeh“

LCD ekran fotoaparata Canon EOS R6 na kojem su prikazane postavke režima prioriteta blende.

Režim prioriteta blende omogućava vam da podesite širok otvor blende za malu dubinu polja, što je potrebno za upečatljiv „bokeh“ efekat u pozadini.

Portret erdelskog terijera izbliza, savršeno u fokusu sa zamućenom pozadinom.

Snimanje sa širom otvorenom blendom na f/1,8 znači da će dubina polja biti veoma mala, pa je potrebno da fokusiranje bude savršeno. Fotoaparat kao što je EOS R10 zaista pomaže ovde, zato što njegov AF može da prepozna ljude, vozila i životinje – kao što su mačke, psi i ptice. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/1,8 i ISO 100.

Izbor otvora blende ima veliki uticaj na izgled „bokeh“ efekta na fotografijama. Što je širi otvor blende (tj. što je manji f-broj), manja je dubina polja, što znači da će pozadina biti više zamućena. Probajte da snimate u režimu prioriteta blende (Av) ili u ručnom režimu i izaberite širok otvor blende (mali f-broj).

U režimu Prioritet blende (Av) takođe možete da podesite ISO na automatski, pa je to dobar način da na početku utvrdite da li je brzina zatvarača dovoljno velika za vaše potrebe. Osim toga, u ručnom režimu (M) sa automatskom ISO osetljivošću možete da podesite otvor blende i brzinu zatvarača, a da fotoaparatu ostavite da odredi odgovarajuću ISO osetljivost. Ključno je da odaberete širok otvor blende i brzinu zatvarača koja je dovoljno velika kako biste bili sigurni da će oblasti slike u fokusu biti oštre prilikom snimanja iz ruke (probajte vrednost oko 1/200 s).

Prilagodite razdaljinu za bolji „bokeh“

Krupni plan velikog strelca koji stoji na vlati trave snimljen pomoću objektiva Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Isplativi objektivi RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM imaju mogućnost makro snimanja od 0,5x, pa će mali objekti biti reprodukovani upola prirodne veličine na senzoru fotoaparata prilikom snimanja sa najkraćom dostupnom žižnom daljinom. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/250 s, f/3,5 i ISO 100.

Džek Rasel terijer gleda udesno, sa zamućenim stablom trešnje u cvatu u pozadini, snimljeno pomoću objektiva Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Svi ovi objektivi takođe pružaju izuzetno malu dubinu polja, što daje gladak i raskošan „bokeh“ oblasti van fokusa, dok njihovi optički stabilizatori slike doprinose uklanjanju zamućivanja pokreta tako što poništavaju podrhtavanje fotoaparata prilikom snimanja iz ruke. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/85 s, f/2 i ISO 400.

Povećavanjem razdaljine između subjekta i pozadine više ćete zamutiti pozadinu. Još jedan faktor je razdaljina između subjekta i fotoaparata. Što je objektiv bliže subjektu, manja je dubina polja. To znači da će oblasti u pozadini brže ispasti iz fokusa. Da biste zamutili veći deo slike, pomerite subjekat bliže fotoaparatu i dalje od pozadine.

Podešavanje najbolje žižne daljine za „bokeh“

Portret žene sa jarkoružičastim karminom i kosom skupljenom u pletenicu nasuprot zamućenoj pozadini.

„Bokeh“ je često ključni sastojak efektnih portreta. Obično ćete želeti da vizuelno skrenete svu pažnju na subjekat koji fotografišete. Kreiranje zamućene pozadine predstavlja savršen način da izolujete subjekat u sceni uklanjanjem ometajućeg nereda u pozadini i zamenom za prelepi „bokeh“. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/2500 s, f/1,8 i ISO 100.

Veća žižna daljina daje manju dubinu polja, što za rezultat može da ima izraženije zamućenje pozadine. Zbog toga telefoto zum objektivi mogu odlično da posluže za izolovanje subjekta i transformisanje pozadine u zamućenje bez detalja. Na primer, objektiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM može da pruži odličnu „bokeh“ pozadinu ako ga koristite prema dugačkom kraju opsega zuma, čak i ako je otvor blende manji na toj dužini. Ako želite da dobijete intenzivnije zamućenje i da unapredite „bokeh“, malo se udaljite i zumirajte (ili promenite objektiv) na veću žižnu daljinu.

Kako da kreirate „bokeh“ u prednjem planu

Dečačić u bež kabanici stoji pored zida prekrivenog puzavicom i drži otvorenu kutiju za prsten.

Snimanje blizu ograde sa puzavicom omogućava nam da zabeležimo zamućeno lišće sa leve strane kadra i unapređuje doživljaj dubine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/160 s, f/1,8 i ISO 100.

Mali dečak u bež kabanici i jarkoplavim gumenim čizmama trči preko proplanka u šumi.

Nizak ugao fotoaparata poput ovog ne samo da nam omogućava da zamutimo tlo ispred subjekta, već i „gura“ pozadinu dalje, za izraženiji „bokeh“ pozadine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/500 s, f/1,8 i ISO 100.

Najčešće o „bokeh“ efektu primarno razmišljamo kao o nečemu što se primenjuje na pozadinu, ali podjednako dobro može da se primeni na prednji plan kadra. Ako kadrirate tako da detalji izvan fokusa budu u prednjem planu, možete da usmerite pogled prema oštro fokusiranom subjektu. To može da podrazumeva približavanje fotoaparata zelenilu ili tlu kako biste kadrirali zamućeni prednji plan. Umekšani detalji poput ovih doprinose doživljaju dubine u sceni i predstavljaju odličan način za uvođenje smelih, zamućenih boja u kompoziciju.

Kako da kreirate „bokeh“ efekat u videu

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.

Dubina je od ključne važnosti i u kompoziciji video zapisa, pošto gledaocu pomaže da se orijentiše u sceni. Uključivanje detalja izvan fokusa u prednjem planu i pozadini scene predstavlja odličan način da unapredite doživljaj dubine i da privučete pogled na kadar. Pored toga, istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom podjednako prelepo izgledaju u videu i na fotografijama, uz dodatni bonus u vidu pomeranja. Farovi automobila, praznična svetla i druge svetle tačke izgledaju naročito prelepo kada se pretvore u blistave tačke upečatljivog „bokeh“ efekta.

Kako da dodate upečatljive „bokeh“ istaknute delove

Muškarac fotografiše riđu tigrastu mačku kroz niz prozirnih božićnih svetala.

Ovu jednostavnu tehniku takođe je moguće izvesti sa svetlima u boji, pa čak i sa božićnim ukrasima.

Portret mačke sa svetlima u boji izvan fokusa u pozadini.

Probajte da dodate praznična svetla u pozadinu fotografija, za prelepe istaknute delove sa „bokeh“ efektom.

Jedan od najupečatljivijih načina za primenu „bokeh“ efekta u fotografiji je da dodate male svetle tačke nasuprot tamne pozadine ili pri slabom osvetljenju. U pitanju je upečatljiv efekat koji možete da pronađete u raznim okolnostima, kao što je sunce koje sija kroz drvo, užurbana ulica po mraku, raznobojna vožnja u zabavnom parku ili sveće na torti. Ako sami želite da isprobate ovaj efekat, učinite to pomoću kompleta prazničnog osvetljenja. Postavite ih u pozadinu snimka, u prednji plan ili u oba istovremeno. Kada su izvan fokusa, praznična svetla se pretvaraju u primamljive „bokeh“ krugove.

Kako da kreirate prilagođene „bokeh“ oblike

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.

Kada snimate sa širom otvorenim objektivom (na maksimalnom otvoru blende), trebalo bi da na slikama dobijete zaobljen „bokeh“, zato što je otvor blende okrugao. Oblik „bokeh“ efekta inače određuje broj krilaca blende na objektivu – uopšteno gledano, što je broj krilaca veći, blenda ostaje više kružna kako se otvara, pa je stoga i „bokeh“ zaobljeniji. U praksi to obično znači da su istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom kružni ili šestougaoni – ako želite da vidite kojeg oblika će biti „bokeh“, skinite objektiv sa fotoaparata, okrenite ga prema svetlu i pogledajte kroz njega.

Ali zašto ne biste pokazali kreativnost i promenili oblik „bokeh“ efekta? To možete da postignete tako što ćete iseći šablon bilo kojeg oblika i fiksirati ga sa prednje strane objektiva. U ovom videu, jednostavni komad kartona transformiše „bokeh“ u mnoštvo raznobojnih zvezda i pahuljica.

Isprobajte: snimite mrtvu prirodu sa „bokeh“ efektom

Ogledalo na stolu okruženo folijom, sa svetlosnom kutijom sa jedne strane i fotoaparatom Canon EOS R6 koji je postavljen za snimanje žute ruže.

Ovo je zaista jednostavan i efektivan način za eksperimentisanje sa „bokeh“ efektom kod kuće, pomoću svih saveta iz ovog članka.

Žuta ruža fotografisana na površini sa odrazom, uz istaknute delove izvan fokusa oko nje.

Zgužvana folija reflektuje svetlo lampe u vidu rasutih istaknutih tačaka koje kada se zamute daju prelep kružni „bokeh“. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/640 s, f/1,8 i ISO 100.

Videli samo kako te svetle tačke izvan fokusa kreiraju primamljiv „bokeh“ ako snimate sa odgovarajućim postavkama. Evo jednostavne konfiguracije koju možete da isprobate kod kuće da biste kreirali mrtvu prirodu sa izraženim „bokeh“ efektom. Stavite predmet na površinu koja daje odraz, pa u pozadinu stavite zgužvano parče folije (ne previše zgužvano – nekoliko pritiskanja bi trebalo da bude dovoljno, kako bi rasipalo svetlo umesto da ga samo reflektuje). Uperite kućnu lampu u foliju, a drugo svetlo upotrebite da biste osvetlili subjekat (mi smo upotrebili LED tablu, ali će obična lampa završiti posao). Fotoaparat postavite blizu subjekta, podesite ga na režim prioriteta blende (Av) i izaberite širok otvor blende – idealno oko f/1,8 – pa snimajte iz niskog ugla da biste zabeležili prelepi zamućeni „bokeh“.


Napisali Džejms Paterson i Metju Ričards

Srodni proizvodi

  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R7

    Istražite divljinu pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitet slike u prenosivom APS-C telu dizajniranom za budućnost.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R8

    Pređite na fotografiju i video u punom formatu i realizujte svoje kreativne ambicije.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R10

    Napravite sledeće korake na polju fotografije i video zapisa pomoću EOS R fotoaparata bez ogledala napravljenog oko senzora APS-C formata.
  • Širokougaoni objektiv

    RF 16mm F2.8 STM

    Kompaktan i pristupačan ultraširokougaoni objektiv od 16 mm punog formata za seriju EOS R, dizajniran za vlogere i kreativne kreatore sadržaja.
  • Širokougaoni objektiv sa fiksnom žižnom daljinom

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktan i lagan objektiv od 24 mm sa fiksnom žižnom daljinom idealan je za fotografisanje pejzaža, vlogovanje i enterijere – kao i za odlične makro slike.
  • CANON OBJEKTIVI

    RF 28mm F2.8 STM

    Tanki, lagani „pljosnati“ objektiv za fotografisanje na putovanjima i uličnu fotografiju sa svestranom žižnom daljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2,8.
  • Standardni objektivi

    RF 50mm F1.8 STM

    Kompaktni, tihi i lagani RF objektiv sa fiksnom žižnom daljinom od 50 mm i širokim otvorom blende f/1,8, savršen za realizovanje vaše kreativne vizije.
  • RF objektivi

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    RF 85mm F2 MACRO IS STM pruža svestranost izbliza, uz prefinjeno telefoto komprimovanje i stabilizaciju slike u 5 koraka u kompaktnom, laganom telu.
  • RF-S objektivi

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Širokougaoni do telefoto APS-C zum objektiv za seriju EOS R koji je savršen za putovanja, divlje životinje, sport i životni stil.
  • Srodni članci

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da upravljate ekspozicijom

    Savladajte otvor blende, brzinu zatvarača i ISO postavke.

  • TEHNIKE OSVETLJENJA

    Snimanje sa dostupnim svetlom

    Saznajte kako da pronađete i zabeležite najbolje svetlo kako biste poboljšali izgled fotografija.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da uđete u svet fotografije

    Želite da pređete sa smartfona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiju za početnike sadrži sve što vam je potrebno za početak.

  • KUĆNI PROJEKTI

    Kreirajte prilagođeni „bokeh“

    Jednostavan i lukav način za dodavanje prilagođenih „bokeh“ oblika, kao što su srca i zvezde, na slike.