Baš kao i kod DSLR asortimana kompanije Canon, asortiman EOS R fotoaparata bez ogledala sada obuhvata APS-C i fotoaparate punog formata, uz APS-C modele EOS R7, EOS R10, EOS R50 i EOS R100, kao i modele punog formata, uključujući EOS R8, EOS R6 Mark II, EOS R5 i EOS R3.
TEHNOLOGIJA
APS-C u odnosu na pun format – objašnjenja razlika
Koje su razlike između APS-C i punog formata?
Glavna razlika između APS-C i punog formata je u fizičkoj veličini senzora slike – senzori punog formata su veći od APS-C senzora – a druge razlike između dva tipa fotoaparata proističu iz toga. Međutim, kao i kod većine stvari, veće ne mora obavezno da bude bolje, a svaki format ima svoje ključne prednosti.
Šta je APS-C?
Aktivna oblast senzora slike formata APS-C kompanije Canon ima dimenzije 22,2 x 14,8 mm, što je približno kadru fotografskog filma u formatu APS-C.
Format APS (Advanced Photo System) originalno je predstavljen 1996. kao novi tip kartridža sa fotografskim filmom. Na većini fotoaparata sa filmom iz tog doba takođe ste mogli da birate različite razmere tokom snimanja, uključujući C (klasično) sa istom razmerom od 3:2 kao kod standardnih filmskih fotoaparata od 35 mm, H (visoka rezolucija) sa širokom razmerom od 16:9 i P (panoramski) 3:1.
APS-C takođe odgovara Super 35 video formatu i postao je popularan izbor veličine senzora slike za Canon EOS digitalne SLR (DSLR) fotoaparate, kao i za fotoaparate bez ogledala iz serije EOS M.
Šta je puni format?
Canon senzori slike punog formata imaju aktivnu površinu od 36 x 24 mm, istu veličinu kao kadar filma od 35 mm.
Formata filma od 35 mm datira iz 1889, kada je predstavljen kao standardna širina filma. Uskoro je postao standard za fotografisanje i prenesen je na digitalne fotoaparate punog formata, uključujući EOS DSLR fotoaparate punog formata i EOS R fotoaparate bez ogledala kompanije Canon.
APS-C i senzori punog formata daju fotografije sa standardnom razmerom 3:2, a APS-C senzori mogu da imaju isti broj megapiksela kao senzori punog formata. Međutim, senzor slike punog formata je fizički oko 63% ili 1,6x veći od senzora slike formata APS-C.
Objašnjenje faktora isecanja
Ova fizička razlika u veličini između dva tipa senzora određuje šta fotoaparat „vidi“. Svi objektivi daju kružnu sliku, što znači da objektiv kompatibilan sa punim formatom mora da ima dovoljno veliki obim da slika preklapa uglove pravougaonog senzora slike punog formata. Ako koristite isti objektiv na fotoaparatu formata APS-C, manji senzor slike će koristiti samo manju oblast u centru iste kružne slike. Stoga je slika isečena u poređenju sa slikom na senzoru punog formata.
Pošto su APS-C senzori u Canon fotoaparatima 1,6x manji od senzora u Canon fotoaparatima punog formata, „faktor isecanja“ je 1,6x. To znači da snimanje pomoću standardnog objektiva od 50 mm na APS-C fotoaparatu daje isto vidno polje kao snimanje pomoću telefoto objektiva od 80 mm na fotoaparatu punog formata (50 x 1,6 = 80). Na isti način, kada koristite objektiv punog formata od 100 mm na APS-C fotoaparatu, dobijate isto vidno polje kao sa objektivom od 160 mm na fotoaparatu punog formata. Iz tog razloga, faktor isecanja je poznat i kao „množilac žižne daljine“ jer vam omogućava da izračunate efektivnu žižnu daljinu objektiva koji koristite.
Ako ovo želite da iskoristite prilikom korišćenja RF, EF, RF-S, EF-S ili EF-M objektiva na APS-C fotoaparatu, možete da koristite kalkulator efektivne žižne daljine u besplatnoj aplikaciji Canon Photo Companion.
Faktor isecanja primenjuje se na sve objektive punog formata koji se koriste na fotoaparatima APS-C formata, uključujući EF i RF objektive. EF objektivi mogu da se koriste na svim APS-C R fotoaparatima pomoću bilo kojeg iz asortimana EF-EOS R adaptera za montiranje.
Prednosti APS-C formata u poređenju sa punim formatom
Zahvaljujući tome što su APS-C senzori manji, fotoaparati mogu da budu kompaktniji i lakši, što je idealno za ulično fotografisanje i na putovanjima. Pošto je za korišćenje objektiva dizajniranog za APS-C fotoaparate potreban manji krug slike, objektiv može da bude manji i lakši, a stoga i pristupačniji.
Faktor isecanja APS-C senzora čini manje ili udaljenije subjekte većim u kadru, što praktično povećava efektivnu žižnu daljinu svakog objektiva za 1,6x. To može da bude velika prednost u žanrovima poput fotografisanja divljih životinja, akcije i sporta. Korišćenje pristupačnog objektiva visokih performansi, kao što je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, na APS-C fotoaparatu daje efektivni opseg zuma od 112–480 mm, što ga prebacuje na supertelefoto teritoriju. Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM slične cene ima efektivnu žižnu daljinu od 160–640 mm na APS-C fotoaparatu. Potreban vam je veći, teži i skuplji objektiv kako biste dobili isti doseg na fotoaparatu punog formata.
Možete da isecate slike sa fotoaparata punog formata kako biste kreirali isti efekat, ali će broj megapiksela biti smanjen, pa će rezultujuće slike biti manje, a stoga i manje oštre kada se ponovo uvećaju. Snimanjem pomoću fotoaparata formata APS-C takođe se štede vreme i trud potrebni za ručno isecanja fotografija u fazi uređivanja.
Prednosti punog formata u poređenju APS-C formatom
Zahvaljujući tome što senzor punog formata ima šire vidno polje, fotoaparat punog formata idealan je za prostrane pejzaže, ultraširoke arhitektonske enterijere i astrofotografiju, kao i za kreativne efekte kada želite da uvećate perspektivu između prednjeg plana i pozadine.
Kao opšte pravilo, naročito pri širim otvorima blende (manji f-brojevi), fotoaparati punog formata mogu da daju užu dubinu polja od APS-C fotoaparata, što znači da je manji deo slike u oštrom fokusu i da je više pozadine zamućeno. Ovo je često idealno za mrtvu prirodu i fotografisanje portreta, kao i za svaki drugi scenario snimanja u kojem želite da izolujete glavni subjekat tako što ćete pozadinu staviti izvan fokusa.
Jedna dodatna prednost senzora punog formata odnosi se direktno na njegove veće dimenzije. Kada su druge stvari jednake, pojedinačne zone osetljive na svetlo ili receptori svetla na senzoru slike punog formata biće fizički veći od onih na APS-C senzoru sa istim brojem megapiksela. Stoga imaju veći potencijal za prikupljanje svetla i mogu da zabeleže više informacija uz manje šuma ili zrna na fotografiji, a naročito pri visokim ISO postavkama u uslovima slabog osvetljenja. Ovo je odlična opcija pri fotografisanju portreta i venčanja u zatvorenom, kao i prilikom snimanja iz ruke u sumrak, za noćne gradske pejzaže i kad god je potrebno da se brzina zatvarača održava dovoljno velikom da bi se zamrzlo kretanje u scenama sa slabim osvetljenjem.
Razlike između APS-C i punog formata
Za fotoaparate punog formata ponekad se kaže da su „profesionalniji“ od APS-C fotoaparata, a svakako su obično veći, što ih čini pogodnijim za korišćenje sa velikim telefoto objektivima. Međutim, zahvaljujući povećanom dosegu koji dobijate pomoću APS-C fotoaparata, možda vam uopšte neće biti potreban tako veliki telefoto objektiv. APS-C može da ostane najbolji izbor za putne fotografe, kao za fotografe koji snimaju sport i divlje životinje i potreban im je snažan telefoto doseg u kombinaciji sa slobodom kretanja.
Kao fotograf divljih životinja, Dani Konor je komentarisala nakon prvog snimanja pomoću fotoaparata Canon EOS R7: „Omogućava mi da se više približim subjektu bez potrebe za korišćenjem velikog i teškog objektiva. U pitanju je savršen fotoaparat ako ste fotograf ptica, zato što su ptice često prilično male i dosta daleko.“
Fotoaparati punog formata možda su pogodni za snimanje ultraširokougaonih pejzaža, ali i obrnuto, zbog uže dubine polja punog formata, takođe može da budu lakše postići oštrinu od prednjeg do zadnjeg plana na pejzažu pomoću APS-C fotoaparata. Pored toga, iako fotoaparati punog formata obično daju manju dubinu polja i na taj način mogu da doprinesu isticanju subjekta portreta u odnosu na atraktivnu zamućenu pozadinu, ostali faktori, poput otvora blende, takođe imaju ulogu – APS-C fotoaparati EOS R10, EOS R7, EOS R50 i EOS R100 će biti pogodni za portrete sa objektivom kao što je kompaktni Canon RF 50mm F1.8 STM, koji ima idealnu efektivnu žižnu daljinu od 80 mm i veliki otvor blende f/1,8.
Razlike između RF i RF-S objektiva
Svi Canon EOS R fotoaparati, bez obzira na to da li su punog formata ili APS-C formata, predstavljaju fotoaparate bez ogledala sa potpuno istim naprednim RF sistemom za montažu objektiva. To znači da ako se odlučite za model EOS R7 ili EOS R10, pa čak i za EOS R50 ili EOS R100, možete u potpunosti da iskoristite sve prednosti celog asortimana izvanrednih RF objektiva. Pored objektiva sa vrhunskim tehnologijama za fokusiranje i optičkim kvalitetom, RF sistem za montažu pruža mnogo veću brzinu prenosa podataka i propusni opseg između objektiva i fotoaparata, što omogućava naprednu akviziciju automatskog fokusa uz veštačku inteligenciju i praćenje sa neverovatnom brzinom i preciznošću, nove nivoe stabilizacije slike, optimizovanjem objektiva u realnom vremenu i mnoga druga unapređenja.
Uz predstavljanje modela EOS R7 i EOS R10 došli su novi RF-S objektivi namenski napravljeni za RF fotoaparate sa APS-C senzorom. Standardni zum objektiv RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM sa 35 mm ekvivalentnim efektivnim opsegom žižne daljine 29–72 mm relativno je mali zahvaljujući dizajnu sa uvlačenjem i težini od samo 130 g, dok RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM daje još veći opseg zuma – 35 mm ekvivalentni efektivni opseg žižne daljine od 29–240 mm uz težinu od samo 310 g, što ga čini izuzetno svestranim, višenamenskim objektivom za svakodnevno snimanje i putnu fotografiju.
U druge kompaktne, lagane i pristupačne omiljene RF objektive punog formata spadaju Canon RF 16mm F2.8 STM, koji na fotoaparatima EOS R7 i EOS R10 pruža svakako izdašno široko vidno polje ekvivalentno objektivu od 25,6 mm na telu punog formata. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM odlično funkcioniše kao standardni objektiv sa efektivnom fiksnom žižnom daljinom od 56 mm na APS-C EOS R fotoaparatima, zajedno sa optičkom stabilizacijom slike i makro faktorom uvećanja od 0,5x. Canon RF 50mm F1.8 STM je odličan objektiv za portrete koji kombinuje efektivnu žižnu daljinu od 80 mm na APS-C fotoaparatu sa velikim otvorom blende od f/1,8 za preciznu dubinu polja. Za putovanja i uličnu fotografiju RF 28mm F2.8 STM pruža efektivnu žižnu daljinu od 45 mm kada je uparen sa fotoaparatom EOS R10, uz lagani, kompaktni „pljosnati“ dizajn.
Takođe možete da koristite širok asortiman EF i EF-S objektiva na APS-C R fotoaparatima bez ogledala, bez gubitka kvaliteta ili funkcionalnosti zahvaljujući asortimanu EF-EOS R adaptera za montiranje.
Srodni proizvodi
-
Fotoaparati bez ogledala
EOS R10
Napravite sledeće korake na polju fotografije i video zapisa pomoću EOS R fotoaparata bez ogledala napravljenog oko senzora APS-C formata. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R50
Snimite sadržaj koji će privući najviše pažnje pomoću ovog EOS R fotoaparata bez ogledala, od oštrih fotografija do 4K filmova i strimova uživo. Sve u jednom namenskom uređaju. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R7
Istražite divljinu pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitet slike u prenosivom APS-C telu dizajniranom za budućnost. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R8
Pređite na fotografiju i video u punom formatu i realizujte svoje kreativne ambicije. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R6 Mark II
Fotografije ili video zapisi, akcija ili portret – spoj performansi i kvaliteta slike na fotoaparatu EOS R6 Mark II omogućava vam da pokažete svu kreativnost -
RF-S objektivi
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Standardni APS-C zum objektiv za seriju EOS R koji je savršen za svakodnevne situacije, kao što su porodica, životni stil, portreti i odmori. -
RF objektivi
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mali i prelepo lagani zum objektiv 24–50 mm iz serije RF koji možete da koristite svaki dan za putovanja, pejzaže i druge situacije. -
CANON OBJEKTIVI
RF 28mm F2.8 STM
Tanki, lagani „pljosnati“ objektiv za fotografisanje na putovanjima i uličnu fotografiju sa svestranom žižnom daljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2,8. -
Standardni objektivi
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktni, tihi i lagani RF objektiv sa fiksnom žižnom daljinom od 50 mm i širokim otvorom blende f/1,8, savršen za realizovanje vaše kreativne vizije.