ULIČNA FOTOGRAFIJA

Snimajte drugačije: saveti za apstraktnu fotografiju

Izađite na ulicu da biste snimili zadivljujuće apstraktne vizuelne efekte i nadrealne dvostruke ekspozicije pomoću Canon fotoaparata.
Canon Camera
Apstraktna slika je ona koja se, na prvi pogled, ne odnosi ni na šta u stvarnom svetu. Pravljenjem slika koje imaju labavu vezu sa realnošću, možemo da izrazimo ideju ili emocije koje su odvojene od svakodnevnih objekata i scena. Često nam se kaže da fotografije treba da budu oštre, jasne i u fokusu, ali apstraktnom fotografijom možemo da kršimo ova pravila na proizvoljan način. To fotografima daje izuzetnu slobodu da uvuku gledaoce u dublji nivo, uz istraživanje fascinantnih slika i eksperimentisanje sa tehnikom fotografisanja.

Apstraktna tema ide ruku pod ruku sa uličnom i dokumentarnom fotografijom. Ulična okruženja su puna detalja, geometrije i pokreta koji, sa nekoliko fotografskih veština, mogu da se posmatraju i zabeleže na konceptualan način, čime se otkrivaju skrivene divne stvari čak i u najobičnijim i poznatim scenama.

Ne samo da apstraktni pristup može da ponudi novi pogled na kultne znamenitosti i građevine koje svi fotografišu, već omogućava i da prenesemo živopisan utisak urbane sredine oko nas, bilo da je to živahna aktivnost ili melanholični nesklad. Zašto ne biste uzeli fotoaparat i prošetali se po gradu „loveći“ apstraktno? Nikada ne znate sa čim ćete se vratiti.

1. Zamućenje kamere je poželjno

Slika ulice sa visokim stepenom vertikalnog zamućenja. Pešaci su i dalje vidljivi, ali je veći deo scene pretvoren u trake obojenih ružičastih, zelenih i žutih svetala.

Prilikom snimanja tako da se dobije zamućenje, tražite zanimljive predmete koji će kreirati smele šare, kao što su raznobojni kišobrani koji na ovoj slici vise iznad ulice. Snimljeno pomoću modela Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM na 35mm, 1/15 sec, f/22 i ISO100.

Muškarac veoma brzo pomera Canon fotoaparat nagore i nadole.

Pomeranje fotoaparata nagore–nadole u kombinaciji sa ekspozicijom od 1/15 s pretvoriće svakodnevnu uličnu scenu u prelepo zamućenje.

Podrhtavanje fotoaparata je obično nešto što fotografi žele da izbegnu, ali namerno kretanje tokom ekspozicije može da dovede do upečatljivih uličnih apstrakta i to je odličan način da se prenese osećaj mesta.

Ključ je da podesite brzinu zatvarača koja je dovoljno spora za nastanak zamućenja, ali i dovoljno brza da se vide ljudi i oblici. Podesite fotoaparat na režim prioriteta zatvarača (Tv), uz brzinu zatvarača od 1/15 s. Podesite osetljivost na svetlo na fotoaparatu na ISO100 za početak, i podešavajte je na osnovu nivoa ambijentalnog osvetljenja u okruženju dok ne budete zadovoljni ekspozicijom. Zatim, kada pritisnete dugme okidača, kratko i oštro pomerite fotoaparat. Kretanje po vertikali dobro funkcioniše za scene koje uključuju ljude, jer čuva oblik likova, ali možete da probate i bočni pokret, naglu rotaciju, brzo zumiranje.

U režimu prioriteta zatvarača (Tv) možete i da podesite ISO na automatski – dostupno na većini fotoaparata – što omogućava da se usredsredite isključivo na brzinu zatvarača.

2. Podesite ekspoziciju za jako osvetljene delove

Snimak snimljen u pasažu, koji pokazuje svetlo koje pada na zid popunjen grafitima.

Kad pravite apstraktne slike, može da bude korisno snimiti oblasti jakog ili kontrastnog svetla i boja – takav kontrast olakšava sagledavanje sveta kao serije oblika. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 39mm, 1/160 s, f/8 i ISO100.

LCD ekran na kojem osoba smanjuje ekspoziciju na fotoaparatu radi dobijanja tamnije slike.

Aktivirajte kompenzaciju ekspozicije i smanjite ekspoziciju za korak ili dva, da biste manje eksponirali svetlije delove tokom svetlih, sunčanih dana. Imajte na umu da za to morate da koristite automatska podešavanja ekspozicije, kao što su prioritet blende, prioritet zatvarača ili automatska ISO osetljivost.

Fotografi često izbegavaju snimanje pod direktnom sunčevom svetlošću tokom dana, jer to stvara izuzetno jak kontrast sa dubokim senkama. Međutim, kada je u pitanju ulična fotografija, takav kontrast omogućava da pojednostavite pretrpane scene, pretvarajući ih u apstraktne oblike. Kada merite svetlo za jako osvetljene delove, senke na slikama postaće skoro potpuno crne, formirajući oblike bez detalja.

Najlakši način da to uradite je da upotrebite kompenzaciju ekspozicije. Jednostavno smanjite ekspoziciju za korak ili dva i tako potamnite scenu, da bi senke postale duboke, a delovi scene pod direktnom sunčevom svetlošću ostali jasno izraženi.

3. Snimajte dvostruke ekspozicije

Dvostruka ekspozicija panorame grada mapirane na drugu panoramu, okrenutu naopako.

U režimu višestruke ekspozicije, LCD ekran fotoaparata obezbeđuje pregled spojene slike uživo tokom snimanja, što olakšava kadriranje druge ekspozicije da bi bila u harmoniji sa prvom. Snimljeno modelom Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 55mm, 1/160 sec, f/7.1 i ISO100.

Naopako okrenut LCD ekran na fotoaparatu, koji prikazuje dvostruko izlaganje zgrada, koje naizgled lebdi na nebu.

Okretanjem fotoaparata naopako za drugi kadar dvostruke ekspozicije možete da stvarate nadrealne gradske pejzaže.

Dvostruka ekspozicija, popularna od 19. veka, omogućava da preklopite jednu fotografiju preko druge radi postizanja upečatljivih rezultata. Canon EOS 90D i mnogi drugi novi fotoaparati nude namenski režim višestruke ekspozicije, koji omogućava da pravite efekte dok snimate. Samo omogućite režim, podesite željeni broj ekspozicija i počnite da snimate. Kad je funkcija Prikaz uživo aktivna, na ekranu vidite pregled efekta dok snimate drugi kadar (ili treći, ili četvrti – režim omogućava do devet), pa možete da prilagodite snimak za najzanimljiviju mešavinu.

Kad tražite subjekte i scene za duple ekspozicije, imajte na umu da će svetlije oblasti ostati iste ili svetlije, nikada tamnije. To znači da tamnije zgrade i oblici u odnosu na svetlu pozadinu, poput neba, mogu da dovedu do izraženih slika.

4. Preklopite više kadrova

Crno-bela višestruka ekspozicija nebodera.

Prilikom pravljenja slika sa više kadrova možete da izaberete režim dodavanja ili prosečni režim. Režim dodavanja preklapa svetlija područja jedno preko drugog, a prosečni režim doprinosi sprečavanju preeksponiranja slike. Snimljeno modelom Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 21mm, 1/640 sec, f/11 i ISO100.

Preklopljeni snimak odraženog londonskog horizonta.

Kada preklapate više kadrova, pokušajte da napravite odraz snimka, kao što je ova slika, stvarajući apstraktan horizont. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 47mm, 1/250 sec, f/9 i ISO100.

Zašto se zaustaviti na dvostrukoj ekspoziciji? Režim višestruke ekspozicije dostupan na fotoaparatima, kao što su Canon EOS 90D i Canon EOS RP omogućava da snimite i ukombinujete čitav niz kadrova u jednu atmosfersku sliku. Da biste dobili atraktivan arhitektonski prikaz, probajte da postavite pet kadrova i snimite zgradu, dok pravite blage varijacije kadra ili zuma. Kadrovi će biti preklopljeni dok snimate, što će dovesti do upečatljivog efekta višestruke ekspozicije.

5. Izaberite detalje

Muškarac koji stoji na gradskoj ulici drži fotoaparat i gleda u velike zgrade sa staklenim panelima.

Kada ste u pokretu sa fotoaparatom, potražite zanimljive tačke kontrasta, skladne šare, geometrijske oblike, smela prostranstva boja ili apstraktne arhitektonske detalje.

Strana nebodera snimljena odozdo, sa raznobojnim staklom koje prekriva jednu stranu.

Snimanje krupnih planova elemenata građevina, kao što je ova slika snimljena pod uglom, predstavlja odličan način da arhitektonske strukture izgledaju apstraktno. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 30mm, 1/250 sec, f/9 i ISO100.

Jedan od užitaka ulične fotografije je širok izbor zanimljivih detalja, od apstraktnih arhitektonskih linija do raznobojnih znakova, tekstura, tipografija i refleksije. Često najbolje apstraktne fotografije imaju jednostavne kompozicije. Ako ciljate jedan ili dva detalja i isključite sve ostalo, možete da napravite prelepe fotografije koje nagoveštaju šire okruženje oko njih. Takve fotografije mogu da budu divne slike za uramljivanje – zašto ne biste odštampali omiljene fotografije?

6. Igrajte se sa senkama

Stepenište u dubokoj senci, sa vidljivim samo malim delom svakog stepenika.

Uz malo kreativnog razmišljanja, senke koje baca stepenište mogu da naprave smelu apstraktnu sliku. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 21mm, 1/250 s, f/10 i ISO250.

Crno-bela slika betonske zgrade, snimljena odozdo, tako da stvara geometrijske oblike sa senkom.

Fokusiranje na snimanje senki i silueta predstavlja jednostavan način da vaše slike izgledaju apstraktnije. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 31mm, 1/250 sec, f/8 i ISO100.

Kad je sunce nisko na nebu, senke na ulici će se produžiti, i to je odlično vreme za snimanje apstraktnih oblika senke. Tražite senke koje se nalaze u zanimljivim uglastim oblicima duž ulice i tražite da u kadar uključite i oblike koje stvaraju ljudi i zgrade. Eksponirajte za osvetljene delove, kao što je opisano u savetu br. 2, da biste pojednostavili sliku i pretvorili tamnije oblasti u crne.

Apstraktna fotografija pruža slobodu kakvu ima malo koji drugi žanr, i to je odličan način za istraživanje kreativnih komandi i postavki fotoaparata, bez ograničenja uobičajenim pravilima fotografije. Nema pravilnog i nepravilnog, samo neograničenih mogućnosti za apstraktne fotografije.

Napisao Džejms Paterson

Slični proizvodi

Srodni članci