OSNOVE FOTOGRAFISANJA

Poboljšajte kadriranje fotografija

Kompozicija može da učini fotografiju dobrom ili lošom. Evo 10 tehnika koje će vam pomoći da kreirate prelepo kadrirane fotografije koje sjajno prenose vaš lični stil.
Usamljeno drvo u stajaćoj vodi u silueti nasuprot noćnog neba prošaranog narandžastom, dok baca senku na površinu vode.

Jedna od prelepih stvari u vezi sa fotografijom je opseg koji pruža za kreativnu slobodu i emotivno izražavanje. Može izgledati pomalo ograničavajuće da se govori o praćenju skupa pravila za fotografsku kompoziciju. Međutim, poznavanje nekih jednostavnih principa kompozicije za fotografiju može da vam pomogne da na najbolji način prikažete subjekat i da oživite scene onako kako zaista želite da budu viđene.

Kada naučite osnove kadriranja i aranžiranja snimaka, počećete da ih primenjujete bez razmišljanja i možete da pronađete svoj stil – a možda čak i da povremeno prekršite „pravila“.

Ovde ćemo objasniti 10 tehnika fotografske kompozicije i diskutovati o tome kako vam svaka pomaže da balansirajte način na koji se elementi raspoređuju na fotografijama i omogućava vam da vodite oko gledaoca kroz kadar.

1. Pravilo trećina

Zadnji LCD ekran fotoaparata kompanije Canon prikazuje koordinatnu mrežu preko slike kolibe na brdovitom pejzažu.

Ovde se primenjuje pravilo trećina, tako da trava, planine i nebo zauzimaju po trećinu slike. Subjekat – drvena koliba – takođe se nalazi u tački u kojoj se presecaju linije mreže.

Mladi pas sa belim i crvenkastim krznom i naćuljenim ušima zuri udesno.

Da biste postigli maksimalnu upečatljivost prilikom snimanja portreta, pokušajte da postavite oči subjekta oko linije za gornju trećinu. To se primenjuje bez obzira na vertikalni položaj subjekta u kadru. To je takođe dobro pravilo, bez obzira na to gde se subjekat nalazi bočno, ali postavljanje van centra stvara manje statički doživljaj. Snimljeno pomoću Canon EOS R50 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/800 s, f/2 i ISO 100.

Postavljanje subjekata u sredinu kadra može da bude delotvorno u nekim situacijama – jednostavni subjekti poput portreta, gde je samo lice osvetljeno, a pozadina je mnogo tamnija, pogodni su za centralnu kompoziciju. Međutim, asimetrične kompozicije pružaju živopisniji i dinamičniji doživljaj. Primena pravila trećina prilikom fotografisanja, postavljanjem subjekta u desnu ili levu trećinu kadra, obično će dati zanimljiviju i privlačniju fotografiju.

Mnogi fotoaparati, uključujući Canon EOS R fotoaparate kao što su EOS R50, EOS R10 i EOS R7, imaju opciju da prikažu mrežu 3x3 u tražilu ili na zadnjem LCD ekranu. Korisna tehnika kompozicije je da pozicionirate tačku interesovanja u jednoj od tačaka u kojima se seku horizontalne i vertikalne linije.

2. Poravnavanje

Elektronska libela na ekranu Canon fotoaparata koja se koristi za poravnavanje horizonta u sceni na plaži.

Ako ne naginjete fotoaparat da biste postigli kreativni efekat, pokušajte da se uverite da je horizont ravan pre nego što napravite snimak. Ovo je naročito tačno za fotografije jezera ili mora, gde će nagnuti horizont učiniti da voda izgleda kao da ističe iz kadra.

Koordinatna mreža takođe predstavlja koristan način za proveru da li je horizont ravan. Mnogi fotoaparati mogu da prikažu elektronsku libelu na ekranu, koji se menja iz crvene u zelenu kada fotoaparat stoji ravno. Neki Canon fotoaparati sa stabilizacijom slike u telu (IBIS), kao što je EOS R7, takođe imaju funkciju automatskog poravnavanja. Kada je omogućena, automatski podešava položaj senzora radi kompenzovanja blagog naginjanja, čime dobijate ravne fotografije.

Pogled preko kamenja u plitkoj vodi prema grupi stena u moru, fotografisan sa isključenom funkcijom automatske libele na fotoaparatu koja se isključuje, što je dalo nagnutu perspektivu.
Pogled preko kamenja u plitkoj vodi prema grupi stena u moru, fotografisan sa uključenom funkcijom automatske libele na fotoaparatu, što je dalo savršeno ravan horizont.

Automatska libela je isključena

Automatska libela je uključena

EOS R50 i EOS R7 takođe imaju funkciju automatskog nivelisanja u režimu Movie IS, koja može automatski da poravna video materijal sa horizontalnim naginjanjem.

Naravno, fotoaparat možete i fizički da rotirate pod uglom radi dobijanja zanimljivih kompozicija. Ovo namerno naginjanje često se naziva „holandski“ ili „nemački“ ugao i koristi se u filmovima radi kreiranja napetosti ili dezorijentacije – zbog toga ga koristite sa merom i izaberite dovoljno veliki ugao da biste bili sigurni da neće izgledati slučajno. Ako jedan snimak nagnete na levo, sledeći probajte da zabeležite sa naginjanjem na desno. Na primer, ovo možete da koristite za prenošenje napetosti i uzbuđenja istraživanja novog grada. To je odličan način da na svoje fotografije unesete više raznovrsnosti i izgledaće fantastično kada se odštampaju. Takođe možete da promenite razmeru u fotoaparatu na kvadratnu, da biste dodali još više raznovrsnosti – što nas dovodi do kadriranja i isecanja.

3. Kadriranje

Šumska staza sa drvećem koje se nadvija sa obe strane i tri figure koje stoje na suncu u daljini.

U prirodnom okruženju, kao što je šuma, možete da koristite drveće za kadriranje subjekata. Ako je scena previše tamna, ne zaboravite da podesite postavke ekspozicije da biste dobili balans između senki i istaknutih delova. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 105 mm, 1/80 s, f/7,1 i ISO 1.600.

Slikovito planinsko okruženje uokvireno otvorenim vratima kampera. Par ležaljki je vidljiv u prednjem planu.

Razne vrste elemenata slike mogu da se koriste za pravljenje kreativnih i zanimljivih kadrova za vaše snimke, kao što su zadnja vrata ovog kampera. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 Mark II sa objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM pri 18 mm, 1/1.600 s, f/2,8 i ISO 100. © Teddy Morellec

Prilikom fotografisanja uzmite u obzir kako kadrirate subjekat. Korišćenje vrata ili prozora predstavlja dobar izbor, pošto stvara prirodnu granicu i pomaže u usmeravanju pažnje na scenu unutra. Na primer, možete da iskoristite vrata hotela ili stana da biste uokvirili pogled na grad. Najbolje je ako su prozor ili vrata otvoreni, da biste izbegli refleksije na staklu.

Takođe možete da kreirate efektivan kadar isecanjem fotografije radi izolovanja elemenata. Možete da koristite aplikaciju Canon Camera Connect za prebacivanje fotografija sa fotoaparata na telefon radi uređivanja ili da ih uređujete na računaru pomoću softvera kao što je Digital Photo Professional kompanije Canon, odnosno da ih isecate prilikom štampanja pomoću neke od aplikacija kompanije Canon za štampanje.

Odvojite vreme za eksperimentisanje sa različitim isecanjima. Za fotografije pejzaža, odaberite panoramsko isecanje da biste kreirali širu sliku. Čak će i štampanje više fotografija u nizu dati panoramski efekat ako su dobro uklopljene.

4. Uvodne linije

Stepenasta staza koja se spušta kroz zelenilo ka plavom moru koje je vidljivo u pozadini.

Snimljena sa visoke tačke gledišta, krivudava staza vodi gledaoca niz brdo, od drveća do vode. Snimljeno pomoću Canon EOS R50 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/125 s, f/11 i ISO 100.

Žena u žutoj haljini stoji ispod ukrašenog luka i ispred dugog, uskog bazena sa vodom u kojem se vidi njen odraz.

Jarke, konvergentne ivice bazena usmeravaju pažnju ka figuri u žutoj haljini, koja je takođe uokvirena svodovima zgrade u pozadini. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 35 mm, 1/2.000 s, f/5,6 i ISO 12.800.

Linije su veoma snažna alatka za kadriranje, jednostavno zato što instinktivno želimo da saznamo gde vode. Kada ste u pokretu, možete da vidite linije svuda – staze, reke, zidovi, ograde, šine ili oznake na putu, a sve njih možete da ugradite u fotografije.

Korišćenje fizičkih linija kao elemenata kompozicije za vođenje oka kroz scenu prema tački fokusa verovatno je najdelotvorniji način ugrađivanja uvodnih linija na fotografije. Potrebno je da fotoaparat postavite na odgovarajuću tačku gledišta za snimanje prirodnih linija u sceni, a to može da znači da se popnete visoko ili spustite nisko kako biste postigli maksimalan efekat. Fotoaparat sa potpuno pokretnim LCD ekranom sa promenljivim uglom pomoći će vam da kadrirate sliku prilikom snimanja iz neuobičajenih uglova.

Takođe vredi razmotriti smer u kojem se kreću linije i šta pokušavate da postignete. Linije koje se približavaju predstavljaju efikasnu alatku za dočaravanje rastojanja i razmere. Horizontalne linije odražavaju horizont, pa mogu da imaju umirujući efekat, dok vertikalne linije mogu da stvaraju napetost. Dijagonalne linije, idealno od donjeg levog do gornjeg desnog ugla, vode oko preko scene jer se podudaraju sa smerom čitanja u većini zapadnih kultura. Aktivirajte prikaz mreže 3x3 + dijagonala na fotoaparatu, ako je dostupan, kako biste rasporedili dijagonalne linije i kako biste oko posmatrača vodili kroz kadar.

Uvodne linije se često pronalaze prilikom snimanja na otvorenom, u prirodnim i izgrađenim okruženjima, što ih čini jednim od najboljih saveta za kompoziciju gradskih pejzaža i pejzaža.

5. Snimanje iz različitih uglova

Fotografija, snimljena prema gore, na kojoj je mrežasta kupola sačinjena od šestougaonih oblika u opservatoriji Roko-Šidare u Japanu.

Kada ste u pokretu, ne zaboravite da potražite zanimljive perspektive. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/400 s, f/4,5 i ISO 100.

Previše često se fotografije snimaju u nivou očiju, ali su kreativnije tačke gledišta dostupne ako fotoaparat postavite niže ili više. Kada deca snimaju slike, rezultati pokazuju drugačiji pogled na svet – zgrade, drveće, biljke i ljudi izgledaju mnogo veći iz niže perspektive. Ako fotoaparat ima ekran sa promenljivim uglom ili može da se poveže sa smartfonom pomoću Wi-Fi funkcije, to olakšava snimanje dok je fotoaparat na zemlji, radi postizanja neuobičajene perspektive.

U gradu punom visokih zgrada, probajte da koristite širokougaoni objektiv i pogled okrenite ka nebu. Koristite režim prioriteta blende (Av) i izaberite otvor blende f/8 ili f/11. Zatim, sa fotoaparatom uperenim prema nebu, kadrirajte scenu tako da se zgrade preklapaju. Pošto takve slike često imaju širok opseg senki i istaknutih delova, možda ćete morati da prilagodite osvetljenost pomoću kompenzacije ekspozicije ili da eksperimentišete sa različitim režimima merenja – na primer, eksponirajte za prednji plan pomoću merenja u tački ili ostvarite balans pomoću merenja sa procenom. Od pomoći takođe može da bude korišćenje ugrađene HDR funkcije u fotoaparatu.

Slično tome, viša tačka gledišta sa krovova zgrada ili držanjem fotoaparata iznad glave takođe daje dobre rezultate, a dobijate više pregleda (bukvalno) scene ili situacije.

6. Trouglovi

Most sa čeličnim stubovima iznad gubi se u daljini.

Ponavljajući trouglovi na ovoj slici, koje kreira ivica puta koja se gubi u daljini i potporni i gornji stubovi mosta, doprinose stvaranju osećaja ravnoteže i stabilnosti. Snimljeno pomoću Canon PowerShot SX740 HS pri 1/125 s, f/8 i ISO 100.

Žena u belom gornjem delu na volane i crnim rukavicama naginje se udesno na stolu u zamračenoj prostoriji, formirajući trouglasti oblik.

Trouglovi u portretnoj fotografiji pomažu da se kadar podeli, vode oko posmatrača i kreiraju dinamične kompozicije. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2,2 i ISO 800. © Ejiro Dafé

Kadriranje scene uz obraćanje pažnje na trouglove može da pruži vizuelno zanimljivije fotografije. Probajte da snimate ivice ulica kako nestaju u daljini, uz rezultujuće trouglaste odeljke na bočnim stranama kadra.

Uz dve dijagonalne linije i jednu horizontalnu liniju, trougao može da doda vizuelno kretanje portretu. Čak i kod relativno statičnog portreta osobe za stolom, probajte da tražite od subjekta da pomeri ruke tako da prave trougao – sa raširenim laktovima i šakama ispod brade. Kompozicija će estetski izgledati mnogo primamljivije.

7. Zlatni odnos

Krupni plan zelenog romanesko karfiola koji ilustruje Fibonačijevu spiralu u prirodi.

Zlatni odnos se obično pojavljuje svuda u prirodi, kao na primer u spiralnim obrascima na glavici romanesko karfiola. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 35 mm, 1/200 s, f/10 i ISO 400.

Fotografija snimljena prema gore na kojoj je betonsko spiralno stepenište koje formira krivudavi šablon nalik školjki, dok muškarac stoji na stepenicama sa fotoaparatom uperenim nagore.

Stepeništa mogu da se zasnivaju na putanji Fibonačijevog niza. Krive linije spiralnog stepeništa možete da naglasite na fotografijama pomoću širokougaonog objektiva.

Zlatni odnos (ili Fibonačijeva spirala) se najčešće koristi u umetnosti, arhitekturi i dizajnu, radi kreiranja estetski primamljivih proporcija i kompozicija. Odnos je nazvan po italijanskom matematičaru, koji je poznat i kao Leonardo Bonači, koji je oko 1200. godine identifikovao niz rastućih brojeva, čiji je odnos široko rasprostranjen u prirodi – u spiralnim obrascima školjki, obrascima rasta biljaka i proporcijama ljudskog tela.

Ideja je da kompoziciju možete da učinite upečatljivijom i primamljivijom ljudskom oku ako možete da kadrirate tako da bude uključena linija koja gledaoca vodi duž spiralne putanje do glavnog subjekta. Pokušajte da postavite početak spirale u ugao kadra i da obuhvatite što je moguće više krive, tako da je oko prati kroz celu fotografiju. Ovaj princip je primenljiv na mnoštvo različitih fotografija – od pejzaža do portreta i šire. Pomoću širokougaonog objektiva možete da zabeležite čitav opseg krupnih arhitektonskih karakteristika poput stepenica ili možete da koristite makro objektiv da biste fokusirali male spiralne oblike u prirodi.

8. Minimalizam i negativni prostor

Osoba visi sa prepusta čeone površine stene na čijem se vrhu nalazi statua planinske koze. U daljini iza vidljiv je planinski masiv sa ljubičastom nijansom.

Postavljanje subjekta na sredinu kadra efektivno je samo za neke fotografije. Ovde asimetrična kompozicija i otvoreni prostor naglašavaju opasni položaj penjača. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 124 mm, 1/500 s, f/7,1 i ISO 1.600. © Ulla Lohmann

Crna lunja fotografisana u desnoj polovini kadra dok leti nisko preko površine vode sa potpuno raširenim krilima.

Stavljanje subjekata izvan centra i ostavljanje prostora u koji mogu da ulete ili utrče naglašava njihov smer kretanja i dodaje utisak kretanja ili iščekivanja akcije. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM pri 300 mm, 1/4.000 s, f/5,6 i ISO 48.000. © Robert Marc Lehmann

Možda će izgledati kontraintuitivno, ali korišćenje minimalne kompozicije može da poveća upečatljivost fotografije. Minimalne kompozicije usredsređuju se na jednostavnost, sa samo nekoliko elemenata, ali ipak daju duboke fotografije koje podstiču razmišljanje tako što uklanjaju nepotrebne detalje i usredsređuju pažnju posmatrača na određeni deo kadra.

Kreiranje minimalnih, jednostavnih kompozicija može da zvuči lako, ali može da bude teže od kreiranja bogatije kompozicije, pošto morate da pronađete način za uklanjanje neželjenih elemenata i vizuelnih smetnji, a da fotografija ne postane dosadna.

Odličan način za ulazak u svet minimalnih kompozicija je postavljanje subjekata nasuprot „negativnog“ ili „praznog“ prostora. Na primer, fotografisanje kolibe na plaži nasuprot neba i plaže koristilo bi vizuelni kontrast za postavljanje građevine nasuprot dva negativna otvorena prostora – plaže i mora – i usmerilo oko na kolibu na plaži. Pozadina izvan fokusa na portretu – kreirana pomoću širokog otvora blende (mali f-broj) ili snimanje pomoću telefoto objektiva ili oba – takođe kreiraju negativni prostor koji doprinosi isticanju subjekta.

Drugi način za postizanje minimalne kompozicije je fokusiranje na oblike. Identifikujte jedan ili dva oblika, odnosno geometrijske šablone u kadru i pokušajte da ih izolujete, potencijalno koristeći negativni prostor.

Prazan prostor takođe može da doda doživljaj kretanja. Ako ima prostora ispred subjekta, subjekat izgleda kao da se pomera u taj prostor ili će to uraditi. Prostor iza može da pruži utisak da se subjekat toliko brzo pomera da će uskoro izleteti iz kadra.

9. Orijentisanje u skladu sa platformom

Par ruku drži Canon EOS R10 vertikalno, uperen u jagode u kutiji na tezgi sa voćem.

Fotoaparati kao što su EOS R10 i EOS R50 podržavaju vertikalno snimanje video zapisa – idealno rešenje za kreiranje sadržaja koji je spreman za društvene mreže. Canon EOS R50 takođe može automatski da identifikuje da li snimate vertikalno ili horizontalno i da snima u odgovarajućem formatu.

LCD ekran Canon fotoaparata na kojem se prikazuju obeleživači razmere preko krupnog plana snegom prekrivene klupe na sredini snimka.

Neki fotoaparati mogu da prikazuju vodiče za razmeru prilikom snimanja video zapisa, što vam pomaže da zadržite važne elemente slike u kadru na koji ćete kasnije isecati.

Važno je da razmislite o tome kako će se prikazivati vaše fotografije i video zapisi. Na primer, ako snimate za određene društvene mreže, možda će biti potrebno da gotova slika ima vertikalnu razmeru 4:5 ili 9:16, u zavisnosti od platforme. Ako snimate video zapis za YouTube, želećete položenu orijentaciju formata 16:9 kako biste dobili kinematografski izgled.

Neki Canon EOS R fotoaparati – kao što su EOS R6 Mark II, EOS R50 i EOS R8 – mogu da prikažu obeleživače razmere za izabranu razmeru, tako da možete pravilno da kadrirate scenu. Ceo kadar je i dalje vidljiv, ali vodiči pokazuju gde će biti isečen, kako biste bili sigurni da će elementi slike koje želite da prikažete biti uključeni, horizontalno i vertikalno.

10. Kršenje pravila

Trkač u crvenom gornjem delu, snimljen desno od sredine kadra, trči u otvorenom polju prema fotoaparatu, sa linijom drveća iza.

Dva različita isecanja iste slike. Da li oba ostavljaju isti utisak kretanja? Da li trkač izgleda brže ili dinamičnije na jednom u odnosu na drugo? Različite kompozicije mogu znatno da promene doživljaj fotografije. Snimljeno pomoću Canon EOS R50 sa objektivom Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM pri 77 mm, 1/500 s, f/7,1 i ISO 100.

Trkač u crvenom gornjem delu, snimljen u levoj polovini kadra i bliže fotoaparatu, trči u otvorenom polju prema fotoaparatu, sa linijom drveća iza.

Mnogi fotografi žele da u fotoaparatu reše kadriranje (i svaki drugi aspekt fotografije), ali je zabavno naknadno eksperimentisati sa promenama u isecanju i kompoziciji u softveru za uređivanje, a to će vam pomoći da razvijete oko za kompoziciju.

Pravila su tu da bismo ih kršili, pa kada se upoznate sa gornjim tehnikama kompozicije, pokušajte da eksperimentišete. Na primer, ako fotografišete trkača, uobičajeno pravilo kompozicije bilo bi da ostavite prostor ispred trkača. Međutim, ostavljanjem prostora iza trkača možete da nagovestite, na primer, da trkač beži od nečega umesto da trči ka nečemu. Pozicioniranje subjekta u različitim delovima kadra može da promeni priču koju želite da prenesete fotografijom.

Potražite fotografije sa nekonvencionalnim kompozicijama, poput vertikalnih gradskih pejzaža, razmislite o tome zašto su dobre i sami isprobajte neke varijacije. To će vam pomoći da razvijete sopstveni stil i postignete željeni kreativni efekat. Osim toga, veoma je zabavno!

Napisao: Petar Volinski

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • URBANO FOTOGRAFISANJE

    Saveti za urbanu kompoziciju

    Vodič Paule Stopke za kadriranje upečatljivih snimaka zgrada i gradskih pejzaža.

  • KREATIVNO FOTOGRAFISANJE

    Snimanje položenih kompozicija za društvene mreže

    Šest stručnih saveta fotografa proizvoda i životnog stila Krisa Prislija za snimanje zadivljujućih slika odozgo.

  • TEHNIKE OSVETLJENJA

    Snimanje sa dostupnim svetlom

    Saznajte kako da pronađete i zabeležite najbolje svetlo kako biste poboljšali izgled fotografija.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da uđete u svet fotografije

    Želite da pređete sa smartfona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiju za početnike sadrži sve što vam je potrebno za početak.