Većina EOS fotoaparata se isporučuje sa objektivom koji dolazi u kompletu opšte namene i pogodan je za većinu tipova fotografije. Međutim, da biste fotografsku veštinu podigli na viši nivo, vredi uložiti u asortiman objektiva koji su korisni za žanr kojim se bavite, kao što je portretna fotografija. Od žižne daljine i maksimalnog otvora blende do težine i veličine, objektiv koji izaberete može da napravi ogromnu razliku na fotografijama.
Razlika koju pravi objektiv za portrete
Šta čini dobar objektiv za portrete?
Ono što pre svega izdvaja objektiv za portrete su žižna daljina i maksimalni otvor blende, ali potrebno je uzeti u obzir i druge stvari prilikom određivanja najboljeg Canon objektiva za portrete za vaše potrebe.
Kompatibilnost objektiva
Kao prvo, vredi razmotriti fotoaparat koji imate i objektive koji su kompatibilni sa njim. Canon EOS R fotoaparati bez ogledala kao što su Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 i EOS R100, daju vam pristup najboljim Canon objektivima za portrete. EOS R fotoaparati i objektivi koriste RF priključak, koji uključuje 12-pinsku vezu za neverovatno veliku brzinu i pouzdanost automatskog fokusa. Kreativne mogućnosti koje pruža tehnologija bez ogledala takođe čine RF sistem za montažu odličnom investicijom za budućnost, u nastavku vašeg fotografskog putovanja.
Uz dužinu od samo 88,8 mm, objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sa stabilizacijom slike predstavlja svestranu opciju za snimanje portreta. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 (sada ga je nasledio Canon EOS R6 Mark III) sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 44 mm, 8 s, f/16 i ISO 100.
Stabilizacija slike
Zatim, imajte u vidu da možda nećete uvek želeti ni biti u mogućnosti da koristite stativ prilikom snimanja upečatljivih portreta. Tu na scenu stupa stabilizacija slike. Objektivi kao što su Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM i RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, svi imaju stabilizaciju slike, obezbeđujući da slike budu super oštre kada snimate iz ruke. Povećana stabilizacija vam omogućava da usporite brzinu zatvarača kako biste pustili više svetla, dajući vam svestranost da snimate u svim vrstama scenarija osvetljenja.
Efekat je još veći kada uparite stabilizovani objektiv sa fotoaparatom koji ima stabilizaciju slike u telu (IBIS), kao što je Canon EOS R6 Mark III – zajedno mogu da isporuče do 8,5 koraka stabilizacije. Čak i ako objektiv ne uključuje stabilizaciju slike, i dalje možete imati koristi od same IBIS funkcije – posebno je efikasna sa objektivima koji imaju kratke žižne daljine.
Dimenzije i težina
Takođe treba uzeti u obzir dimenzije, težinu i svestranost. Za fotografe portreta koji žele da budu agilni ili da koriste objektive za više žanrova, mali i lagani objektiv predstavlja odličan izbor. Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM su neverovatno kompaktni objektivi, što ih čini savršenim, pristupačnim dodacima torbi za opremu za fotografe uličnih portreta. To dolazi bez ikakvog žrtvovanja klasičnog potencijala za portrete zahvaljujući širokom maksimalnom otvoru blende f/1,8 za prelepo zamućivanje pozadine i fleksibilnost u pogledu dubine polja. Tanki RF 28mm F2.8 STM nudi širi pogled za grupne portrete, ali je težak samo 120 grama. Međutim, za vrhunsku svestranost, ne treba da tražite dalje od modela Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Sa širokim opsegom žižne daljine, ovaj objektiv je savršen za svakodnevno snimanje, idealan za skoro sve žanrove fotografije, od ultraširokougaonih arhitektonskih snimaka od 24 mm do studijskih portreta od 85 mm i telefoto snimaka glave od 105 mm.
Maksimalni otvor blende
Još jedan ključni faktor pri odabiru objektiva pogodnog za fotografisanje portreta je njegov maksimalni otvor blende. Otvor blende se odnosi na veličinu otvora objektiva kroz koji svetlo prolazi do senzora slike.
Svi objektivi imaju naznačenu vrednost otvora blende, kao što je f/2,8 ili f/4. Pojedini zum objektivi imaju naznačenu vrednost otvora blende u zavisnosti od toga koja žižna daljina je odabrana i na njima je ta vrednost navedena kao npr. f/4–7.1. Drugi zum objektivi, uključujući Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 24-70mm F2.8L IS USM, umesto toga pružaju fiksni maksimalni otvor blende, za postojanu ekspoziciju u celom opsegu zuma. Ovi objektivi, uz konstantne maksimalne otvore blende i kvalitet izrade serije L sa zaštitom od vremenskih uslova, savršeni su za fotografe koji žele da pređu sa RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ili za one koji jednostavno žele profesionalni objektiv.
Žižna daljina od 50 mm primenljiva je na mnoge žanrove fotografije, dok ga široki maksimalni otvor blende čini savršenim za postizanje umekšanog zamućivanja pozadine na portretima. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 (sada ga je nasledio Canon EOS R6 Mark III) sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/125 s, f/1,8 i ISO 1.250. © Ejiro Dafé
Što je broj otvor blende manji, maksimalni otvor je veći, a fotografisanje portreta sa objektivima sa većim maksimalnim otvorom blende ima određenih prednosti.
Veći otvor blende propušta više svetla kroz objektiv u fotoaparat, tako da su objektivi sa velikim otvorom blende, kao što su Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM, odlični za snimanje pri slabom osvetljenju (na primer, portreti u zatvorenom prostoru) i kada vam je potrebna fleksibilnost da se igrate svetlom, kao u crno-beloj ili apstraktnoj portretnoj fotografiji. Druga korist je ta da se pri snimanju sa otvorom blende podešenim na maksimalnu vrednost, što se često naziva „širokim otvorom blende“, dobija zamućenija pozadina, kakvu fotografi portreta često preferiraju.
Pogledajmo neke primere snimanja portreta pri različitim otvorima blende.
Ove tri slike, sve snimljene pri istoj žižnoj daljini pomoću objektiva Canon RF 50mm f/1.8 STM, pokazuju otvore blende od širokog (mali f-broj) na prvom snimku do užeg (veći f-broj) na trećem snimku. Kada želite da uklonite zamućenje pozadine koje odvlači pažnju pri fotografisanju portreta, korišćenje objektiva sa velikim otvorom blende je korisno. Na prvoj slici pažnja gledaoca se zadržava na licu subjekta, i to je daleko efikasniji portret. © Ejiro Dafé
Međutim, to ne znači da objektiv sa malo užim maksimalnim otvorom blende, kao što je f/4 na modelu Canon RF 24-105mm F4L IS USM, ne može da kreira prelepo zamućenje, naročito pri telefoto žižnim daljinama. To je zato što duže žižne daljine beleže manji deo pozadine od kraćih, čineći da svako zamućenje pozadine izgleda veće i difuznije na slici, i pomažući subjektu da se jasnije istakne.
Automatski fokus
Portretnoj fotografiji obično nije potreban super brz automatski fokus koji se koristi za sport ili divlje životinje, ali objektiv koji fokusira brzo i tiho je i dalje velika pomoć – posebno ako planirate da snimate i video. Potražite Canon objektive sa USM (ultrazvučni motor) ili STM (koračni motor) tehnologijom. Ovi sistemi nude glatko, skoro nečujno fokusiranje za koje je manja verovatnoća da će ga mikrofon fotoaparata pokupiti.
Zahvaljujući laskavom zamućenju pozadine i prirodnom odvajanju subjekta, Canon portretski objektivi takođe su sjajni za video intervjue. Možete čak istražiti Canon hibridne objektive dizajnirane tako da pruže rezultate profesionalnog kvaliteta i za fotografije i za video.
Najbolji Canon objektivi za snimke glave i tradicionalne portrete
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM predstavlja pristupačnu opciju za fotografe koji koriste fotoaparate bez ogledala i žele namenski objektiv za portrete. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 (sada ga je nasledio Canon EOS R6 Mark III) sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien
Objektiv RF 85mm F2 MACRO IS STM omogućava snimanje prelepih portreta sa telefoto žižnom daljinom. Takođe omogućava brzo i pouzdano automatsko fokusiranje, čak i pri slabom osvetljenju. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 (sada ga je nasledio Canon EOS R6 Mark III) sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien
Žižna daljina je rastojanje između objektiva i senzora fotoaparata kada je subjekat u fokusu i izražava se u milimetrima (mm). Zum objektivi imaju žižni opseg, napisan kao minimalna i maksimalna vrednost, kao što je 24–105 mm. Tipično, portretski objektiv se odnosi na objektiv sa žižnom daljinom od oko 85 mm ili više, kao što je Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, koji se odlikuje laganim dizajnom i stabilizacijom slike od 5 koraka, za savršene portrete iz ruke.
U klasičnoj kompoziciji glave i ramena, portretski objektiv od 85 mm pruža laskav nivo kompresije perspektive. Crte lica su prikazane u proporciji, dok telefoto žižna daljina pomaže da se model odvoji od pozadine. Na fotoaparatu sa APS-C senzorom, objektiv od 50 mm daje približno isto vidno polje kao objektiv od 85 mm na fotoaparatu punog formata.
Nasuprot tome, korišćenje kraće žižne daljine, kao što je 24 mm može preuveličati perspektivu kada se koristi izbliza, čineći da karakteristike bliže fotoaparatu – kao što je nos – izgledaju veće. Pozadine takođe izgledaju istaknutije na kraćim žižnim daljinama.
Canon RF 50mm F1.8 STM je odličan objektiv za one koji žele da pređu sa objektiva koji se dobijaju sa fotoaparatom na prvi objektiv sa fiksnom žižnom daljinom. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 (sada ga je nasledio Canon EOS R6 Mark III) sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 50 mm, 1/200 s, f/2,8 i ISO 320.
Objektivi u sredini žižnog opsega, kao što su Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM i RF 50mm F1.8 STM, i dalje mogu biti odlični za portrete. Te žižne daljine izobličuju slike manje od širokougaonih objektiva, pa daju prirodne slike, što ih čini odličnim objektivima za portrete sa celim telom – naročito su korisni za modne fotografe.
Najbolji Canon objektivi za grupne i ulične portrete
Sa maksimalnom žižnom daljinom od 70 mm, Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM je svestran izbor za grupne snimke ili ulične portrete. Pristupačniji zum objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM nudi još veći doseg. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 Mark III sa objektivom Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM pri 35 mm, 1/125 s, f/5,6 i ISO 200.
Ako koristite svestrani zum objektiv, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, dobićete najbolje od širokih i telefoto žižnih daljina, kao i sve između. Na najširoj postavci od 24 mm, vidno polje ovog objektiva obuhvatiće čak i najveće grupne portrete, kao i pokriti ogroman opseg scenarija za situacione ulične portrete, dok je telefoto opseg idealan za klasične portrete i snimke glave izbliza.
Široki uglovi mogu da se koriste za odlične efekte na situacionim portretima, gde okruženje subjekta igra ključnu ulogu u pričanju priče, kao i na grupnim portretima, gde je potrebno da se više subjekata uklopi u kadar.
Ako želite da snimate grupne portrete, objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM predstavlja idealan izbor. Ako fotografišete grupu u relativno malom prostoru, možete da napravite dobar snimak pomoću ovog ultraširokougaonog objektiva.
Najbolji Canon objektivi za „bokeh”
Canon RF 45mm F1.2 STM je neverovatno brz objektiv koji vam omogućava da kreirate glatko zamućenje pozadine na portretima cele figure, zahvaljujući velikom maksimalnom otvoru blende f/1,2 – idealno za prometne scene poput ove.
Objektivi sa velikim maksimalnim otvorima blende u odnosu na njihovu žižnu daljinu često se nazivaju „brzim” objektivima, jer propuštaju više svetla u fotoaparat i stoga vam omogućavaju da koristite veće brzine zatvarača. Ali je glatki, kremasti izgled nefokusiranih oblasti na fotografiji – poznat kao „bokeh“ – gde brzi portretski objektivi, kao što je Canon RF 45mm F1.2 STM, zaista briljiraju. Sa maksimalnim otvorom blende od f/1,2, Canon RF 45mm F1.2 STM je najbrži RF objektiv dostupan izvan Canon profesionalne serije L, što ga čini odličnim izborom za kreativne efekte dubine polja.
Pošto brzi objektivi proizvode izuzetno plitku dubinu polja, precizno fokusiranje može biti izazovno kada snimate sa širom otvorenom blendom. Aktiviranje detekcije oka u novijim Canon EOS R fotoaparatima, kao što su EOS R6 Mark III i EOS R8, može zaista pomoći, jer će fotoaparat automatski fokusirati oči subjekta. Možete čak izabrati da li da date prioritet levom ili desnom oku radi dodatne preciznosti.
Najbolji Canon objektivi za snimke lepote
Približite se i otkrijte prelepe detalje u svojim portretima pomoću širokougaonog objektiva Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/200, f/2,8 i ISO 200. © Guia Besana
Iako makro objektive možda povezujete sa krupnim planovima zadivljujućih insekata ili hrane od koje kreće voda na usta, neverovatni nivo detalja koji ističu takođe je savršen za portrete. U stvari, makro objektivi obično se koriste za portretne modne snimke i snimke lepote radi naglašavanja karakteristika lica i isticanja određenih proizvoda za ulepšavanje.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM ima minimalnu razdaljinu fokusiranja od 35 cm, dok RF 35mm F1.8 MACRO IS STM može da fokusira na samo 17 cm. Korišćenjem makro objektiva i približavanjem subjektu možete da istaknete izvanredne detalje, kako biste pokazali i slavili individualnu lepotu subjekata.
Napisali Piter Volinski i Markus Hokins