PORTRETNA FOTOGRAFIJA

Najbolji saveti za pravljenje odličnih portreta

Unapredite svoje veštine snimanja portreta pomoću naše sveobuhvatne liste najboljih saveta i tehnika za fotografisanje portreta.
Portret iz profila na kojem je muškarac bez majice u slabo osvetljenoj prostoriji, koji gleda prema fotoaparatu.

Snimanje odličnih fotografija portreta može da predstavlja izazov. Postoji mnogo promenljivih, uključujući staranje da je osvetljenje odgovarajuće, približavanje i dovoljno brzo reagovanje sa fotoaparatom. Moguće je snimati pristojne portrete sa bilo kojom vrstom fotoaparata, iako mnogi fotografi vole da koriste model bez ogledala, kao što jeCanon EOS R6, odnosno DSLR, kao što je Canon EOS 850D, kako bi imali veću kontrolu i mogli kreativno da se izraze.

Bez obzira na to koji fotoaparat imate, nadamo se da će vam ovi saveti pomoći da snimate bolje portrete – bez obzira da li su na njima prijatelji, porodica, zanimljivi likovi koje srećete na ulici ili čak kućni ljubimci.

Izaberite odgovarajući objektiv kako biste istakli subjekat

Portret žene koja nosi rolku boje senfa i plavu jaknu, a drži podignutu ruku, tako da baca senku na lice.

Izaberite odgovarajući objektiv za portrete za svoju kompoziciju: duže žižne daljine za snimke glave ili široki uglovi za portret, koji obuhvataju i scenu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/1.250 s, f/4 i ISO 100. © Ejiro Dafé

Žena u crno-ljubičastoj kariranoj jakni sa belim rukavima sedi bočno na stepenicama i gleda kroz belu drvenu ogradu.

Pored izbora odgovarajuće opreme za snimanje, za kadriranje subjekta možete da koristite rekvizite i okruženje, kao što su ove stepenice. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri 24 mm, 1/180 s, f/2,8 i ISO 100.

Prilikom snimanja pomoću fotoaparata Canon EOS koji koristi izmenjive objektive, kao što je Canon EOS M200 ili Canon EOS RP, odaberite objektiv sa velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon EF-M 32mm f/1.4 STM ili RF 50mm F1.8 STM, kako biste lakše odvojili subjekat od pozadine. Objektivi sa fiksnom žižnom daljinom od 50 do 100 mm idealni su za portrete, ali možete da koristite i zum objektive. Da biste na najbolji način iskoristili široke otvore blende, koristite režim prioriteta blende (Av) ili ručni režim (M) i pokušajte da koristite automatsku ISO osetljivost kako bi ekspozicija bila pravilna.

Korišćenje standardnog ili širokougaonog objektiva sa fiksnom žižnom daljinom umesto zum objektiva navešće vas da se približite i da imate interakciju sa subjektima, a kada to radite, trebalo bi da pronađete manji objektiv koji će biti manje upadljiv.

Sa druge strane, zum objektivi kao što je Canon RF 70-200mm F4L IS USM neverovatno su svestrani, jer vam pružaju mogućnost da portrete oblikujete pomoću različitih žižnih daljina, sve pomoću jednog objektiva. Kada se upoznate sa osnovama objektiva sa fiksnom žižnom daljinom, objektiv sa širokim opsegom zuma, kao što je Canon RF 24-105 F4L IS USM sa ugrađenom stabilizacijom slike, odličan je za snimanje iz ruke, što vam omogućava da se krećete oko subjekta i da menjate žižne daljine radi postizanja različitih efekata. Njegov telefoto opseg žižne daljine kreiraće laskave portrete, a maksimalna dužina od 105 mm savršena je za snimke glave izbliza.

Prihvatite izazovne uslove osvetljenja

Portret iz profila mlade žene u sivoj rolci koja gleda prema fotoaparatu.

Razmislite o izvoru svetla – na primer, po direktnom sunčevom svetlu, u hladu, u zatvorenom ili sa prozora. Postavite subjekat tako da na najbolji način iskoristite prirodno svetlo. Ako je svetlo previše snažno, jednostavno smanjite otvor blende ili povećajte brzinu zatvarača. Ako je vreme oblačno, zašto ne biste pokušali da koristite izvor veštačkog svetla u zatvorenom prostoru ili da saznate više o ruktvorinama za osvetljenje iz domaće radinosti. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 85mm F2 Macro IS STM pri 85 mm, 1/100 s, f/5,6 i ISO 100.

Portreti noću mogu da budu nezgodni, pošto će vam možda biti potreban blic kako biste dobili dovoljno svetla. Međutim, ambijentalno svetlo oko subjekta često može da stvara atmosferu i da predstavlja nešto što želite da zadržite na portretu. Fotoaparati punog formata bez ogledala kompanije Canon, kao što je Canon EOS R6, koji imaju sistem za fokusiranje Dual Pixel CMOS AF II, mogu automatski da fokusiraju do EV -6,5, što vam često omogućava da snimate bez blica, čak i u uslovima slabog osvetljenja.

Ako ipak koristite blic, režim Noćni portret, koji je prisutan na većini Canon EOS fotoaparata, uključujući Canon EOS M200 i Canon EOS RP, pojednostavljuje sve to tako što menja način na koji fotoaparat „razmišlja“. Koristiće ugrađeni blic ili će registrovati Speedlite na priključku sa interfejsom za osvetljavanje glavnog subjekta i dobijanje dovoljno vremena za postavljanje scene pomoću ambijentalnog svetla. To se postiže korišćenjem manjih brzina zatvarača i automatskim podešavanjem postavki za vreme blica. Postavite subjekat tako da bude osvetljen pomoću blica umesto pomoću ambijentalnog svetla, a za najbolje rezultate koristite stativ da biste smanjili podrhtavanje fotoaparata.

Snimanje u svetlim uslovima može da dovede do portreta sa previše kontrasta. Za situacije kada je subjekat osvetljen direktnim sunčevim svetlom otpozadi, blic može da vam pomogne. Možete da povežete Speedlite blic na priključak sa interfejsom na fotoaparatu ili da podesite ugrađeni blic tako da se aktivira za svaku sliku. Kamera će pokušati da napravi balans između blica i dnevnog svetla radi dobijanja slike sa mnogo većim kontrastom, na kojoj su oba elementa – osoba i pozadina – optimalno osvetljeni.

Kada koristite automatizovane režime za snimanje, kao što je prioritet blende (Av), odnosno kada koristite automatski ISO, brzo možete da prilagođavate za promenljivo ili nezgodno svetlo pomoću kompenzacije ekspozicije. Iako će vam možda zvučati komplikovano, kompenzacija ekspozicije je samo način da ono što je na fotografiji učinite svetlijim ili tamnijim. Naročito je korisno za beleženje svetlih nijansi kože da biste bili sigurni da subjekti ne izgledaju isprano, kao i za beleženje tamnijih nijansi kože za koje želite da izgledaju prirodno. Gotovo svi Canon fotoaparati imaju postavku kompenzacije ekspozicije. Pogledajte priručnik da biste je pronašli.

Vežbajte spontano snimanje

Nasmejano dete u kaputu jarke boje i lisičijoj kapi maše nogama dok se igra na ljuljašci u parku.

Potrudite se da održite subjekat zainteresovanim i opuštenim tokom snimanja. To će vam omogućiti da dobijete spontanije snimke. Korišćenje objektiva sa malim profilom takođe će pomoći, pošto subjektu neće biti tako upadljiv kao veći. Snimljeno pomoću Canon EOS M50 (sada ga je nasledio Canon EOS M50 Mark II) sa objektivom Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM pri 15 mm, 1/800 s, f/3,5 i ISO 100.

Mnogim Canon fotoaparatima, kao što je Canon PowerShot G1 X Mark III, možete daljinski da upravljate pomoću smartfona putem Wi-Fi veze, zahvaljujući aplikaciji Canon Camera Connect.

Kod nekih modela ovo daljinsko upravljanje uključuje prikaz uživo onoga što fotoaparat vidi, kao i mogućnost fotografisanja jednostavnim dodirivanjem ekrana telefona. Postavite fotoaparat na površinu, a zatim pomoću smartfona prikažite sliku i okinite u pravom trenutku. Upotreba ove tehnike može da pomogne subjektu da se opusti, zato što nećete gledati direktno u njega.

Da biste snimali spontane portrete prirodnog izgleda, pokušajte da napravite nekoliko snimaka pre i nakon što subjekat bude spreman i počne da pozira za fotoaparat. Osobe će biti opuštenije i mnogo je veća verovatnoća da ćete snimiti njihov prirodni osmeh ili nestašni izraz deteta tako što ćete okinuti kada to ne očekuju. Ako radite sa fotoaparatom bez ogledala kao što je Canon EOS R6, možete čak da koristite i režim elektronskog zatvarača kako biste tiho snimali. Ako vaš fotoaparat ima režim rafalnog ili uzastopnog snimanja, isprobajte ga. Takođe možete da koristite zum objektiv i da snimate sa veće udaljenosti, kako bi portreti izgledali manje nametnuto i prirodnije.

Zamolite članove porodice ili prijatelje da vam poziraju da biste stekli praksu. Ako želite da snimate portrete nepoznatih ljudi, zatražite njihovu dozvolu – često im laska da ih pitate, a vama daje određeno vreme da postavite kadar.

Eksperimentisanje sa autoportretima predstavlja dobar način za upoznavanje sa postavkama i stilovima kompozicije.

Ispričajte priču o osobi tako što ćete je snimati u kontekstu

Ulični prodavac u belom kaputu služi hranu.

Ova slika uličnog prodavca koji služi hranu predstavlja odličan primer za pružanje konteksta na portretnom snimku – pročitajte naš vodič za snimanje portreta ljudi u njihovim okruženjima kako biste dobili više saveta i informacija. Snimljeno pomoću Canon EOS M5 sa objektivom Canon EF-M 32mm F/1.4 STM pri 1/4.000 s, f/2 i ISO 200. © Richard Walch

Mlada obučena u tradicionalni sari ukrašen zlatnim nakitom, sa dekorativnom kanom koja joj prekriva ruku.

Uzmite u obzir lokaciju kada uključujete kontekst u šire portrete. Pogledajte pozadinu pre snimanja i budite pažljivi, da biste izbegli ometajuće elemente. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 28-70mm F2L USM pri 70 mm, 1/1.000 s, f/2 i ISO 1.600. © Sanjay Jogia

Portret osobe u njenom uobičajenom okruženju često daje širu priču od jednostavnog snimka glave. Na primer, možete da koristite širokougaoni objektiv, kao što je Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM ili Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, da biste snimili kuvara dok radi u kuhinji ili farmera na polju punom krava. Zašto ne biste fotografisali prijatelja muzičara sa zamućenim enterijerom prodavnice gitara kao pozadinom? Razmislite o tome šta želite u pozadini fotografije i zašto. Cilj je da snimite sliku koja je vizuelno upečatljiva, da dodate sloj značenja i da ohrabrite gledaoce da žele da saznaju više.

Eksperimentišite i prkosite konvencijama

Crno-beli snimak odozgo na kojem majka i dete čitaju knjigu. Dete gleda nagore u fotoaparat dok rukom poseže napred da okrene stranicu.

Eksperimentišite sa portretima pomoću različitih postavki za stil slike. Ova crno-bela slika podjednako je smela i upečatljiva kao slika u boji, ako ne i više. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/1.250 s, f/2,2 i ISO 1.000. © Helen Bartlett

Portret iz profila žene sa tamnocrvenim karminom koja gleda prema fotoaparatu. Zraci zamućenog svetla vidljivi su iza nje.

Razmislite o tome kako postavke fotoaparata, kao što su ekspozicija i dubina polja, mogu da vam pomognu da postignete željeni izgled. Ne plašite se da eksperimentišete i da se igrate sa tim izgledom kako biste dobili različite efekte. Možete čak i da pokušate da dodate „bokeh“ na sliku da biste dodali dinamički element, kao što je to ovde slučaj sa svetlima. Ako bi svačiji portreti izgledali isto, svet bi bio dosadno mesto. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/125 s, f/1,8 i ISO 1.250. © Ejiro Dafé

Pored podešavanja postavki fotoaparata, postoje i jednostavni načini da dodate interesovanje i da postignete upečatljivost na portretnim snimcima. Umesto da gleda u fotoaparat, možete da zatražite od subjekta da gleda na drugu stranu, u nešto unutar kadra ili u daljini. Zašto ne biste pokušali da snimite subjekat odozgo pomoću merdevina? Ili se savijte i snimajte iz visine struka? Prekršite pravila kompozicije tako što će subjekat u potpunosti popuniti sredinu kadra. Takođe možete da isprobate pozadinsko osvetljenje, senke i male brzine zatvarača kako biste dodali atmosferu na portrete.

Možete čak i da kreirate kućni studio kako biste eksperimentisali sa različitim tehnikama ili saznali više o tome kako da kreirate sopstvene kreativne postavke za portrete*. Cilj je da eksperimentišete, učite i dobijate rezultate kojima ste zadovoljni.



Napisali Piter Volinski i Tamzin Vilks



*Dostupno samo na engleskom jeziku

Slični proizvodi

Srodni članci