ULIČNA FOTOGRAFIJA

Najbolji saveti za snimanje jedinstvenih uličnih fotografija

Ulična fotografija je evoluirala poslednjih decenija – danas je više eksperimentalna i crpi inspiraciju iz drugih žanrova, kaže Andres.
Figura snimljena otpozadi hoda preko dugačkog visećeg mosta ka nizu visokih zgrada. Snimio je ulični fotograf Andres Meknil.

Ulična fotografija postoji od kada su fotoaparati dovoljno prenosivi da lako možete da ih nosite sa sobom. U pitanju je žanr koji obuhvata širok opseg stilova, ali je labavo definisan kao spontane fotografije snimljene u javnosti. Većina ljudi smatra stil iz Njujorka od šezdesetih do osamdesetih godina za najtipičniju uličnu fotografiju – dinamični snimci ponekad napravljeni unošenjem ljudima u lice. Međutim, kao i sve vrste fotografije, evoluirala je.

U eri kada svi imaju smartfon u džepu, ozbiljni ulični fotografi izdvajaju se kvalitetom snimaka snimljenih fotoaparatom i kreativnošću. Mogu da se drže gornjeg stila, ali snimaju ulične fotografije na svoj način.

Uzmimo za primer Andresa Meknila. Živi u Glazgovu u Ujedinjenom Kraljevstvu i stekao je veliki broj pratilaca na društvenim mrežama svojim dramatičnim snimcima ovog škotskog grada, u kojima glavnu ulogu igra arhitektura. Za Andrese su zgrade na prvom mestu, pa tek onda ljudi.

Ovde deli savete za snimanje na ulici.

1. Posmatrajte svet oko sebe

Dve figure koje drže kišobrane hodaju ispred velike, impozantne zgrade. Snimio je ulični fotograf Andres Meknil.

Iako Andresa inspiriše arhitektura, on takođe voli da uključuje ljude u svoje urbane fotografije, kako bi dodao kretanje i karakter i udahnuo život fotografiji. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montažu EF-EOS R i objektivom Canon EF 70-200mm f/4L IS USM pri 200 mm, 1/800 s, f/4 i ISO 400. © Andres McNeill

Stariji čovek koji hoda trotoarom sa štapom izgleda sićušno u odnosu na crvene zidove solitera od cigle. Snimio je ulični fotograf Andres Meknil.

Oznake na putu i metalni elementi na spoljašnjosti ove zgrade doprinose usmeravanju pogleda gledaoca prema starijem čoveku dok hoda sa štapom pored impozantnih crvenih zidova od cigli. Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 28mm F2.8 STM pri 1/800 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Kada Andres krene na snimanje, namerno izbegava preterano razmišljanje o tome gde ide, i umesto toga reaguje na ono što vidi. Ipak, ima ideju o onome što traži. „Rekao bih da se malo razlikujem od većine uličnih fotografa, zato što u obzir uzimam urbanu arhitekturu“, objašnjava on. „Zainteresovan sam za pokazivanje razmere. Volim da imam ogromnu zgradu i ljude u prednjem planu, koji prave kontrast.“

Andres luta unaokolo dok ne pronađe lokaciju za koju misli da će dati moćnu kompoziciju, pa priprema fotoaparat i čeka. „Pronađem finu zgradu kao pozadinu, a osoba koja prolazi ispred skoro je sekundarna“, kaže on. Ono što čini idealan subjekat često se zasniva na vizuelnom ponavljanju ili slučajnosti – „osoba koja nosi zeleni gornji deo stoji pored bilborda na kojem je slika osobe u zelenom gornjem delu, takve stvari“.

Kada fotografišete ljude u sceni, važno je da na umu imate žižnu tačku – bez obzira na to da li su u pitanju oči glavnog subjekta, lice centralne osobe u grupi ili nekoga ko žuri ulicom.

2. Pronađite stil koji vas inspiriše

Dve zgrade sa ukrasima u senci uokviruju treću zgradu okupanu sunčevom svetlošću na ovoj uličnoj fotografiji koja je snimljena sa tla nagore.

Prednost korišćenja visokih zgrada kao kadra u okviru kadra jeste to što možete da snimate bilo kada. „Nije važno da li snimate usred dana, što je obično noćna mora za fotografe pošto sunce daje najintenzivnije svetlo, zato što i dalje možete da pronađete dobar kontrast između svetla i senke“, kaže Andres. Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 28mm F2.8 STM pri 1/250 s, f/2,8 i ISO 200. © Andres McNeill

Osoba gleda i čeka na peronu dok voz juri pored. Osoba je u potpunosti fokusirana, dok je vagon voza zamućen.

Razlog zbog kojeg Andres voli da pravi fotografije koje izgledaju kao kadrovi iz filma je zato što se tako dobija „nostalgični izgled, skoro kao Glazgov iz mog detinjstva“, kaže on. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 1/6 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Bioskop je važna referentna tačka za Andresa, koji kadrira fotografiju „skoro kao uvodni snimak u filmu“.

Naglašava da ne postoje univerzalna pravila kada je u pitanju moderna ulična fotografija. Stvari koje najviše privlače Andresov pogled su oblici i šabloni zgrada, bilo da su to impozantne viktorijanska zgrade iz 19. veka ili povremene brutalističke strukture koje možete da pronađete na ulicama Glazgova. On kaže: „Ja sam veliki ljubitelj korišćenja uvodnih linija, gde vas linije zgrade vode do subjekta. Ponekad ću napraviti snimak sa zgradom sa obe strane kadra i osobom ili taksijem u sredini, koji ide ka meni.

„Postoji zaista mnogo različitih pristupa“, dodaje Andres. „Stari način je bio da uvek koristite 35 mm, ponekad snimajući u nivou kuka, izbliza, dok sada koristimo mnoštvo žižnih daljina. Ako se osećate introvertnije, možete da koristite 85 mm ili 200 mm i da snimate sa druge strane ulice i da zabeležite trenutak koji biste možda propustili sa 35 mm.“

3. Prihvatite kreativne perspektive

Odraz zgrade i drveća u velikoj bari na putu na fotografiji koju je snimio ulični fotograf Andres Meknil ispod mosta.

Andres je učinio inače neupečatljivu scenu zanimljivom korišćenjem tla i donje strane mosta kao prirodnog okvira, i time što je uhvatio odraz zgrade i drveća u velikoj bari na putu. Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 28mm F2.8 STM pri 1/1000 s, f/3,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Popločana krivudava ulica u Glazgovu snimljena odozgo. Raznobojni ukrasi razvučeni su između zgrada sa obe strane. Snimio je ulični fotograf Andres Meknil.

Dodajte raznovrsnost urbanim fotografijama tako što ćete uličnu scenu snimiti odozgo ili sa tla nagore. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montažu EF-EOS R i objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri 16 mm, 1/160 s, f/5 i ISO 100. © Andres McNeill

Da biste pravili upečatljive slike, probajte da snimate iz neuobičajenog ugla ili nekonvencionalne tačke gledišta. Jedna od stvari koje Andres voli u vezi sa Glazgovom su drugačije perspektive i slojevi koje može da doda kadru zato što je tako brdovit. Uzdignuta mesta su takođe odlična za snimanje zalazaka sunca.

Još jedna korisna tehnika je traženje odraza na prozorima ili drugim sjajnim površinama. Pored prozora, takođe možete da eksperimentišete sa barama i rekama, radi kreiranja zanimljivih kompozicija.

Ako snimate ulične fotografije, uzmite u obzir ono što je jedinstveno u vezi sa vašim gradom i iskoristite to kako biste fotografije učinili zanimljivim i jedinstvenim.

4. Iskoristite vremenske uslove u svoju korist

Osoba obučena u elegantno crno odelo koja drži veliki crni kišobran hoda kišovitom gradskom ulicom sa leđima okrenutim fotoaparatu. Snimio je Andres Meknil.

Otpornost na vremenske uslove fotoaparata kompanije Canon nikada nije izneverila Andresa, ali on ponekad spakuje dodatnu zaštitu od kiše za fotoaparat, za slučaj da se kišica pretvori u pljusak. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montažu EF-EOS R i objektivom Canon EF 70-200mm f/4L IS USM pri 165 mm, 1/160 s, f/4 i ISO 100. © Andres McNeill

Uska popločana ulica u sumrak, odsjaj svetla lampi raširenih između zgrada vidi se u barama na putu. Snimio je Andres Meknil.

Pravljenje željenog snimka obično podrazumeva čekanje. Andres može da ostane pola sata na istom mestu i da ne napravi željenu sliku, na primer kada neko ušeta u kadar. Međutim, kada identifikujete zanimljivu lokaciju, uvek možete da se vratite tamo nekog drugog dana. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa Canon adapterom za montažu EF-EOS R i objektivom Canon EF 70-200mm f/4L USM pri 1/250 s, f/4,5 i ISO 3.200. © Andres McNeill

Možda ima prelepu arhitekturu, ali Glazgov je takođe jedan od najvlažnijih gradova Ujedinjenog Kraljevstva. Andresu to ne smeta. U stvari, on proverava prognozu nadajući se kiši. „Prijatelji i porodica me mrze zbog toga“, kroz smeh kaže on.

„Zahvaljujući tome što koristim fotoaparate EOS R koji pružaju izuzetno visoku rezoluciju, mogu da vidim svaku kapljice kiše“, dodaje on. „Kiša daje fotografijama potpuno drugačiji izgled u odnosu na ono što biste dobili tokom letnjeg dana. To je ćudljiviji izgled.“ Pored toga, kišobrani su odlični rekviziti.

5. Poštujte druge

Na uličnoj fotografiji Andresa Meknila, biciklista vozi niz popločanu ulicu ispred veličanstvene kamene zgrade.

Kada je počinjao, Andres je pokušavao da oponaša ulične fotografe iz prošlosti, koji su se maksimalno približavali subjektima. „Ne volim da narušavam lični prostor ljudi“, zaključio je od tada. „To u stvari nije moj stil.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R8 sa objektivom Canon RF 28mm F2.8 STM pri 1/500 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Uvek se preporučuje da proveravate legalnost ulične fotografije tamo gde planirate da snimate – ali, u suštini, većina zemalja dozvoljava fotografisanje na javnim mestima, osim ako nije drugačije navedeno. To uključuje fotografisanje pešaka na ulici i osoba na javnim mestima, kao što su parkovi.

I pored toga, fotografisanje stranaca može da bude obeshrabrujuće. „Samo budite iskreni u onome što radite i dopustite da vaša strast dođe do izražaja“, savetuje Andres, koji obično napravi snimak, a zatim, kada je to moguće, ode da priča sa subjektom i pokaže im fotografiju na fotoaparatu. Takođe možete da ponudite da podelite slike ili da date subjektu svoje podatke za društvene mreže da bi mogli da pregledaju slike onlajn.

Većina ljudi ima razumevanja, ali Andres će rado izbrisati fotografiju ako subjekat to traži.

6. Usavršite opremu za uličnu fotografiju

Par ruku drži Canon EOS R8 sa montiranim objektivom Canon RF 28mm F2.8 STM.

Snimanje spontanih trenutaka i neobičnih scena jedna je od najvećih radosti ulične fotografije, a za to je ključno da imate fotoaparat sa brzim rafalnim režimom. EOS R8 može da snima do 40 kadrova u sekundi sa elektronskim zatvaračem, a ima i rafalni RAW režim od 30 kadrova u sekundi sa funkcijom snimanja unapred, koji vam omogućava da počnete da snimate RAW datoteke pritiskom na dugme okidača do pola.

Kompaktne dimenzije i performanse pri slabom osvetljenju EOS R fotoaparata bez ogledala kompanije Canon, od modela punog formata EOS R8 i EOS R6 Mark II do APS-C modela EOS R10 i EOS R50, čine ih odličnim izborom za uličnu fotografiju.

Andres obično snima pri velikim brzinama zatvarača u režimu uzastopnog rafalnog snimanja. „Želim da zamrznem akciju i ne želim da propustim snimak“, objašnjava on.

Obično su ulični fotografi koristili objektive od 35 mm ili 50 mm, zato što je to najbliže načinu na koji ljudsko oko vidi svet i stoga pruža prirodnu perspektivu. Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM daju prelepo gladak „bokeh“, a njihovi široki otvori blende takođe doprinose kreiranju kinematografskog efekta, sa izolovanjem subjekta uz održavanje zamućene pozadine.

Međutim, ako je pozadina podjednako važna kao i subjekat, širokougaoni objektiv može da bude bolja opcija. Izuzetno kompaktni Canon RF 28mm F2.8 STM ima svestranu žižnu daljinu i veliki otvor blende za eksperimentisanje sa zamućenjem pozadine, što ga čini idealnim objektivom za uličnu fotografiju. Višenamenski objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ima optičku stabilizaciju slike radi smanjivanja podrhtavanja fotoaparata, a pruža i fleksibilnost za snimanje širokougaonih urbanih scena i intimnijih uličnih portreta. „Ponekad volim da imam opciju da zumiram i kreiram različite perspektive“, kaže Andres.

Snimanje pomoću telefoto objektiva omogućava vam da održite razdaljinu između sebe i subjekta, pa ne morate da narušite njihovu privatnost. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM je izuzetno svestran objektiv sa zumom od 10x, koji je idealan ako želite jedan objektiv sa žižnom daljinom za svaki scenario

Ulična fotografija je najpristupačniji tip fotografije. Nije vam potrebna komplikovana, skupa oprema za početak. Ne morate da putujete preko okeana, da se penjete na planine niti da sedite nedeljama u skrovištu dok se ne pojavi retko stvorenje. Sve što treba da uradite je da uzmete torbu sa opremom, izađete na ulicu blizu mesta gde živite i da počnete da snimate. A u pitanju je veština koju unapređujete praksom. „Dok ne istrenirate oči, ne shvatate da se neverovatni trenuci stalno dešavaju“, kaže Andres. „Suština je samo u tome da budete strpljivi.“

Fascinantni subjekti nalaze se odmah preko vašeg kućnog praga. Zato izađite, budite spremni i pritisnite okidač.


Napisala Rejčel Segal Hamilton

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Izazov za objektiv za uličnu fotografiju

    Zašto je Canon RF 28mm F2.8 STM obavezan komad opreme za ulične fotografe.

  • Fotografisanje arhitekture

    Saveti za fotografisanje arhitekture

    Uđite u svet fotografisanja arhitekture uz tehnike i uvide profesionalca.

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Otkrijte apstraktnu uličnu fotografiju

    Stvarajte neverovatnu umetnost od svakodnevnice pomoću ovih jednostavnih tehnika za nadrealnu urbanu sliku.

  • ULIČNA FOTOGRAFIJA

    Saveti za ulične portrete

    Najbolji saveti za izvanredne ulične portrete od profesionalnog fotografa Džulijana Lava.