TEHNOLOGIJA

DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala: šta je bolje?

Uz širi asortiman fotoaparata bez ogledala nego ikada pre, da li je vreme da pređete na model bez ogledala? Poredimo razlike između DSLR i fotoaparata bez ogledala kako bismo vam pomogli u donošenju odluke.
Pogled preko ramena fotografa na LCD ekran fotoaparata Canon EOS R10, na kojem su prikazane dva plesačice flamenka.

Uz sistem EOS R, koji obuhvata APS-C i opcije punog formata, sada postoji širok izbor fotoaparata bez ogledala koji pružaju nove prednosti profesionalcima i amaterima. Međutim, bez obzira na to da li želite da pređete sa starijeg fotoaparata ili sa kompaktnog fotoaparata na neki sa izmenjivim objektivima, što je bolje, nameće se pitanje: fotoaparat bez ogledala ili tradicionalni DSLR?

Da bismo vam pomogli da napravite izbor, ovde razmatramo razlike između DSLR fotoaparata i fotoaparata bez ogledala, uz stručne uvide Majka Burnhila, višeg stručnjaka za proizvode u kompaniji Canon Europe.

Ilustracija preseka fotoaparata Canon EOS 80D, na kojoj je prikazan mehanizam ogledala.

Skraćenica DSLR predstavlja Digitalni refleksni fotoaparat sa jednim sočivom (Digital Single Lens Reflex). Refleksni deo se odnosi na ogledalo koje reflektuje svetlost nagore u sklop tražila. Ogledalo mora da se pomeri kako bi svetlo došlo do senzora iza njega, i ovo zahteva relativno glomazan mehanizam, koji povećava veličinu i težinu fotoaparata i uvodi komplikacije u vezi sa optičkim inženjeringom.

Canon EOS R7 na kamenu. Nije montiran objektiv, pa je senzor vidljiv unutra.

U fotoaparatu bez ogledala, kao što je Canon EOS R7, ne postoji mehanizam ogledala, već direktna linija vidljivosti kroz objektiv do senzora. Ono što vidite u elektronskom tražilu (EVF) predstavlja projekciju slike sa senzora – što znači da, za razliku od optičkog tražila na DSLR fotoaparatu, možete da pregledate efekte postavki snimanja. Kao što kaže Majk Burnhil iz kompanije Canon Europe: „Elektronsko tražilo na fotoaparatima bez ogledala pruža mogućnost da vidite ekspoziciju slike pre nego što je snimite.“

DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala: veličina i težina tela

„Jedna od ključnih stvari u vezi sa DSLR fotoaparatima je to da imaju ogledalo ili pentaprizmu za usmeravanje svetla kroz tražilo“, objašnjava Majk, „ali mora da postoji mesto za njegovo sklanjanje, radi izlaganja senzora. Uklanjanjem toga smanjuje se veličina i težina fotoaparata, naročito kada poredite modele EOS R7 i EOS R10 sa sličnim DSLR modelima, kao što su Canon EOS 7D Mark II ili EOS 90D.“

Kreator sadržaja u vezi sa životnim stilom Diana Milos koristila je EOS R10 za fotografisanje kulture i arhitekture Andaluzije. Ona komentariše: „EOS R10 izgleda gotovo kao igračka kada dolazite sa fotoaparata koji je mnogo teži, kao što je EOS 80D, kojeg koristim. Sviđa mi se što je mali i lagan, ali i dalje je podjednako snažan.“

Ruka muškarca drži Canon fotoaparat okrenut nadole.

DSLR fotoaparati, kao što je Canon EOS 7D Mark II, daju slike visokog kvaliteta, ali uz veće telo koje je potrebno da bi se smestio mehanizam ogledala.

Žena u žutoj haljini i šeširu za sunce drži fotoaparat na jednom oku.

Fotoaparati bez ogledala, kao što je Canon EOS R10, pružaju ekvivalentni kvalitet i moćne funkcije, uz kompaktniji i lakši dizajn.

Sistemi za montažu objektiva: da li je model bez ogledala bolji od DSLR-a?

EF sistem za montažu koji se koristi u Canon DSLR fotoaparatima predstavljen je 1987. godine, pa je u pitanju proveren sistem. Dostupne su stotine kompatibilnih objektiva, uz EF objektiv za praktično svaku žižnu daljinu i asortiman kompaktnijih i često pristupačnijih EF-S objektiva za EOS DSLR fotoaparate sa senzorom APS-C.

Međutim, RF sistem za montažu koji se koristi na EOS R fotoaparatima doneo je mnoge inovacije. „RF sistem za montažu dizajniran je sa pogledom u budućnost“, objašnjava Majk, „na primer, uz povećanje brzine komunikacije između fotoaparata i objektiva i dodavanje dodatnih kontakata radi podrške za više funkcija.“ U njih spadaju mnogo brži automatski fokus, Digital Lens Optimisation u realnom vremenu i poboljšane komande, poput prilagodljivog kontrolnog prstena na RF objektivima.

Umesto što neprestano moraju da zaobilaze refleksno ogledalo DSLR fotoaparata između bajoneta i senzora, dizajneri objektiva mogu maksimalno da približe RF objektive samom senzoru, čime se poboljšavaju optičke performanse. Rezultat toga su brži, svetliji objektivi izvanrednog kvaliteta, kao i revolucionarni objektivi poput RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, koji snima VR slike od 180° na kompatibilnim fotoaparatima punog formata.

Ilustracija RF sistema za montažu na fotoaparatu Canon EOS R3.

Srce sistema Canon EOS R bez ogledala predstavlja inovativni RF sistem za montažu sa širokim otvorom, kraćim zadnjim fokusom i izuzetno brzom komunikacijom između objektiva i tela.

Objektivi i kompatibilnost: možete li da koristite DSLR objektive na fotoaparatu bez ogledala?

Ako već imate EF ili EF-S objektive, možete lako da ih koristite sa EOS R fotoaparatima bez ogledala, bez gubitka kvaliteta ili funkcionalnosti, zahvaljujući izboru EF-EOS R adaptera za montiranje. Ovo vam takođe omogućava da kombinujete određene objektive iz oba formata (naročito ako imate omiljeni ili specijalizovani objektiv koji još uvek nije dostupan u RF verziji) i da na najbolji način iskoristite oba sveta. Dostupan je čak i adapter za montiranje sa kontrolnim prstenom i adapter za ugradne ND i polarizujuće filtere, što pruža veću svestranost korišćenja EF objektiva nego kada ih koristite na DSLR fotoaparatu.

Međutim, važno je napomenuti da RF objektive nije moguće koristiti sa DSLR fotoaparatom. Ako vam se svidi neki RF objektiv, moraćete da odaberete EOS R fotoaparat bez ogledala.

Tri zum objektiva jedan pored drugog na komadu opreme za teretanu.

Predstavljanje fotoaparata APS-C EOS R, uključujući modele EOS R7 i EOS R10, čini sistem EOS R bez ogledala pristupačnim za više fotografa nego ikada pre. „To što RF sistem za montažu postaje dostupan širem krugu korisnika, daje im pristup potpuno novoj generaciji objektiva koje razvijamo specifično za ovaj sistem za montažu – objektiva koje nije bilo moguće napraviti za DSLR fotoaparate“, kaže Majk. Zahvaljujući faktoru isecanja APS-C senzora, objektivi punog formata, kao što su oni prikazani ovde, daju 1,6x veći doseg na APS-C fotoaparatima.

Optičko tražilo nasuprot elektronskog: koje je bolje?

DSLR fotoaparati imaju optička tražila, koja neki fotografi više vole da koriste jer pružaju direktnu vezu sa scenom. U prošlosti su elektronska tražila (EVF) koja se koriste na fotoaparatima bez ogledala imala mane poput kašnjenja, ali postaju sve bolja – najnoviji EOS R fotoaparati imaju elektronska tražila sa velikim brzinama osvežavanja do 120 kadrova u sekundi, što znači da praktično nema vidljivog kašnjenja – a imaju i druge prednosti.

Konkretno, ako koristite EOS R fotoaparat, simulacija ekspozicije omogućava pregledanje slike sa primenjenom ekspozicijom, stilom slike i drugim postavkama, kako u tražilu, tako i na zadnjem LCD ekranu. Na DSLR fotoaparatu, simulacija ekspozicije funkcioniše kada koristite zadnji ekran u režimu prikaza uživo, ali ne u tražilu. Elektronsko tražilo vam takođe omogućava da kadrirate snimak i da fokusirate u uslovima slabog osvetljenja koji su suviše tamni da biste mogli golim okom da gledate kroz optičko tražilo. Kada snimate video, elektronsko tražilo na EOS R fotoaparatima pruža isti ekran za pomoć pri ručnom fokusiranju kao na profesionalnim Cinema EOS kamerama kompanije Canon.

Fotograf divljih životinja Dani Konor, koja je koristila EOS R7 na putovanju u potrazi za ugroženim iberijskim risom, otkrila je da je rad sa elektronskim tražilom u potpunosti transformisao način na koji fotografiše.

„Sa DSLR tražilom često je lakše da napravite probni snimak i proverite sliku na zadnjem ekranu, pre nego što odlučite koje postavke želite da promenite“, kaže ona. „Ali uz fotoaparat bez ogledala, veoma je korisno to što možete da vidite efekat koji promena postavki ima, bez potrebe za sklanjanjem oka sa tražila.

„Ako moram brzo da reagujem prilikom fotografisanja divljih životinja ili se svetlo neprestano menja, mogu brzo da podesim ISO ili brzinu zatvarača i da vidim kako će fotografija izgledati.“

Ilustracija preseka elektronskog tražila.

Elektronsko tražilo (EVF) u fotoaparatu bez ogledala koristi kompaktnu verziju visoke rezolucije iste tehnologije ekrana kao i LCD ekran sa zadnje strane fotoaparata. Jedna od prednosti je to što vam omogućava da vidite ono što fotoaparat vidi, čak i u uslovima koji su previše tamni za gledanje golim okom.

Ilustracija preseka na kojoj je prikazana putanja svetlosti unutar DSLR fotoaparata, koje ogledalo reflektuje nagore u pentaprizmu, a zatim u tražilo.

Ogledalo u DSLR fotoaparatu reflektuje svetlost do optičkog tražila putem pentaprizme, kako bi slika bila pravilno orijentisana. Prednost ovoga je u tome što se obavlja trenutno. „Sa elektronskim tražilom uvek će postojati određeno kašnjenje“, kaže Majk. „DSLR tražila rade brzinom svetlosti – ne može brže od toga.“

Kvalitet slike: da li fotoaparati bez ogledala snimaju bolje fotografije?

„Snimanje slika pomoću ta dva sistema nije radikalno različito kada je u pitanju stvarni konačni kvalitet slike, ali ono što se dešava usput čini razliku“, kaže Majk.

„Na primer, sa RF sistemom za montažu, jedna od prednosti brze komunikacije između objektiva i fotoaparata je to da kada postoje optički problemi poput difrakcije i aberacija, možemo da obavimo njihovu korekciju u fotoaparatu u realnom vremenu. Ova trenutna obrada znači da ćete na neki način zaista dobiti bolji kvalitet slike pomoću novih fotoaparata.“

Slično tome, u nekim situacijama je veća verovatnoća da će fotoaparati bez ogledala, kao što je EOS R7, koji neprekidno snima do 15 kadrova u sekundi pomoću mehaničkog zatvarača i 30 kadrova u sekundi pomoću elektronskog zatvarača sa punim praćenjem automatskog fokusa, davati postojano upotrebljivije slike nego EOS 7D Mark II ili EOS 90D, od kojih oba imaju maksimalnu brzinu neprekidnog snimanja od 10 kadrova u sekundi.

Prikaz LCD ekrana fotoaparata Canon EOS R8 na kojem se vidi fotograf koji snima video zapis sa biljkama u saksijama.

Najnoviji fotoaparati bez ogledala, kao što je EOS R8, imaju napredne funkcije za kreatore sadržaja, kao što je 4K 60p video sa inteligentnim praćenjem subjekta – nešto što nije dostupno na DSLR fotoaparatima poput modela EOS 7D Mark II ili EOS 90D.

Automatski fokus: bez ogledala nasuprot DSLR-a

EOS R fotoaparati bez ogledala, uključujući EOS R5, EOS R6 Mark II, EOS R8, EOS R7 i EOS R10 koriste najnoviji sistem automatskog fokusa Dual Pixel CMOS AF II kompanije Canon, u kojem se svaki piksel u senzoru koristi za fokusiranje i snimanje, u poređenju sa fokusiranjem pomoću senzora sa faznom detekcijom koji koristi određene tačke pomoću tražila na fotoaparatima kao što su EOS 7D Mark II i EOS 90D.

Jedna od velikih prednosti tih fotoaparata bez ogledala je mogućnost izbora AF tačke bilo gde u kadru. „Ovo je nemoguće na DSLR fotoaparatu“, objašnjava Majk, „a pruža i mogućnosti kao što su praćenje lica, praćenje oka i praćenje životinja koje su dostupne na tim fotoaparatima. Možete, na primer, da detektujete oko ptice u letu i da ga pratite po kadru – ponovo, nešto što nije moguće za DSLR.

„Međutim, neki profesionalni DSLR fotoaparati poseduju zaseban čip za fokusiranje, pa iako celokupni sistem automatskog fokusa može da bude ograničen u poređenju sa novijim fotoaparatima bez ogledala, takođe može da bude brži u određenim situacijama zahvaljujući tom namenskom AF čipu.“

Ekran modela Canon EOS R7 koji prikazuje tačku automatskog fokusa na oku ptice grabljivice na grani.

Brzi elektronski zatvarač i automatski fokus sa praćenjem oka životinje u najnovijim fotoaparatima bez ogledala, kao što su EOS R7 i EOS R10, idealan je za fotografe na svim nivoima. „Za fotografa divljih životinja, mogućnost praćenja oka životinje je prilično kul“, kaže specijalista za fotografisanje divljih životinja Dani Konor. „Otvorilo mi je nove prilike, koje mi nisu bile dostupne kao DSLR korisniku.“

Mehanički zatvarač u odnosu na elektronski zatvarač

Nekoliko DSLR fotoaparata (konkretno EOS 90D i EOS-1D X Mark III) ima elektronski zatvarač pored mehaničkog zatvarača, ali obično DSLR fotoaparati imaju mehanički zatvarač. Sa druge strane, svi Canon EOS R fotoaparati bez ogledala imaju oba tipa zatvarača.

Elektronski zatvarač omogućava zaključavanje mehaničkog zatvarača u otvorenom položaju, pa se senzor slike u suštini očitava elektronski. Najveća prednost ovoga je u tome što snimanje može da bude potpuno tiho – ne samo tiše, uz prigušen ili potisnut zvuk zatvarača, kao kada izaberete opciju S („meko“ snimanje) koja je dostupna na nekim fotoaparatima, već u potpunosti nečujno. Na primer, to može da bude neprocenjivo kada fotografišete nervozne divlje životinje, uspavane bebe ili tihe delove venčanja.*

Elektronski zatvarači takođe omogućavaju brže uzastopno snimanje. „Sa mehaničkim zatvaračima“, kaže Majk, „najveća brzina na našim DSLR fotoaparatima bila je 16 kadrova u sekundi na modelu EOS-1D X Mark III, profesionalnom fotoaparatu visokog nivoa. Zahvaljujući elektronskom zatvaraču, EOS R10 pruža opciju do 23 kadra u sekundi po višestruko manjoj ceni, dok EOS R7 može da snima brzinom od 30 kadrova u sekundi, što je ista brzina kao na EOS R3, još jednom profesionalnom fotoaparatu, ali za trećinu cene.“

Međutim, pojava „efekta izobličenja prilikom snimanja brzih pokreta“ može da predstavlja problem kada fotografišete akciju pomoću elektronskog zatvarača – objekti koji se brzo kreću, kao što je štap za golf u zamahu ili rotirajući propeler, mogu da se pomere tokom vremena koje je potrebno za očitavanje celog kadra, što dovodi do njihovog izobličenja na finalnoj slici. Ovaj fenomen je znatno smanjen na najnovijim fotoaparatima bez ogledala, ali se za snimanje brze akcije preporučuje upotreba mehaničkog zatvarača.

Snimanje pomoću elektronskog zatvarača pod određenim veštačkim osvetljenjem, naročito fluorescentnim svetlima, može da bude problematično ako svetlo nije sinhronizovano sa zatvaračem. Iz sličnih razloga, korišćenje blica sa elektronskim zatvaračem može da dovede do neravnomerne ekspozicije u kadru.

Crno-beli krupni plan deteta koje gleda nadole, koncentrisano.

Porodični fotograf Helen Bartlet smatra neprocenjivom opciju potpuno tihog snimanja na EOS R fotoaparatima. Zbog toga što sprečava da zvuk zatvarača ometa mlade subjekte ili čak da ih probudi ako spavaju, može da ih zabeleži u prirodnijim situacijama. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/1.000 s, f/1.2 i ISO 100. © Helen Bartlett

Trajanje baterije: DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala

Često se navodi da DSLR fotoaparati imaju duži vek trajanja baterije od fotoaparata bez ogledala, uglavnom zato što elektronsko tražilo fotoaparata bez ogledala zahteva napajanje, a optičko tražilo DSLR fotoaparata ga ne zahteva. Međutim, u praksi, trajanje baterije umnogome zavisi od načina na koji koristite fotoaparat – na primer, korišćenje blica trošiće više energije na oba tipa fotoaparata, a korišćenje LCD ekrana na DSLR fotoaparatu obično troši više energije nego kada se koristi LCD ekran na fotoaparatu bez ogledala. DSLR srednje klase, kao što je EOS 90D daje 1.200 snimaka ili više sa tražilom i 450 sa LCD ekranom, a model bez ogledala EOS R6 Mark II daje 450 snimaka sa elektronskim tražilom ili 760 sa LCD ekranom.

Razlika je još veća na profesionalnom nivou: na primer, ako se držite tražila na modelu EOS-1D X Mark III, možete da napravite 2.500 snimaka pre nego što se baterija isprazni, ali to se smanjuje na 600 snimaka ako se oslanjate na prikaz uživo, u poređenju sa 620 snimaka na modelu bez ogledala EOS R3 sa tražilom i 860 sa LCD ekranom. Ako više volite da koristite zadnji LCD ekran, fotoaparati bez ogledala mogu da vam pruže više snimaka pomoću jednog punjenja.

Bez ogledala ili DSLR: donošenje odluke

Fotoaparati bez ogledala i DSLR fotoaparati imaju svoje prednosti i mane. Šta je bolje za vas u velikoj meri zavisi od tipa fotografije kojom se bavite i prednosti koje želite da imate kada koristite fotoaparat / objektiv.

Ako želite lagan fotoaparat sa brzim uzastopnim snimanjem za fotografisanje na putovanjima, fotoaparat bez ogledala, kao što je EOS R10, može da bude idealan. Ako želite da koristite RF objektive nove generacije, sistem EOS R bez ogledala je namenjen vama, uz prateće prednosti, uključujući korekciju slike u fotoaparatu i AF praćenje, kao i mogućnost korišćenja omiljenih EF objektiva zahvaljujući asortimanu adaptera EF-EOS R.

Ako želite da pregledate sliku u tražilu sa primenjenim postavkama za snimanje, elektronsko tražilo fotoaparata bez ogledala će vam odgovarati, ali prikaz uživo na LCD ekranu sa zadnje strane DSLR fotoaparata pruža isto, dok optičko tražilo DSLR fotoaparata eliminiše čak i izuzetno malo kašnjenje koje je prisutno kod najbržih elektronskih tražila u fotoaparatima bez ogledala, kao i duže trajanje baterije.

Napredne funkcije automatskog fokusa, kao što su Animal Eye AF i Vehicle AF, dostupne su samo na najnovijim EOS R fotoaparatima, ali namenski AF čip u profesionalnim DSLR fotoaparatima može da bude brži. EOS R fotoaparati pružaju vam slobodu da snimate pomoću elektronskog ili mehaničkog zatvarača, dok većina DSLR fotoaparata ima samo mehanički zatvarač. Ako vam je potpuno tiho snimanje od ključnog značaja, a ne fotografišete brzu akciju gde bi efekat izobličenja prilikom snimanja brzih pokreta mogao da postane problem, imaćete koristi od mogućnosti elektronskog zatvarača.

Od ergonomije do automatskog fokusa, tipa zatvarača do brzine zatvarača, isprobajte fotoaparat koji vas zanima, ako možete – nema zamene za doživljaj koji vam pruža.



*Mogu da se generišu drugi zvukovi osim zatvarača (otvor blende, zvuka pogona objektiva za fokusiranje, elektronski zvuk itd.).

Amy Davies & Alex Summersby

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • TEHNOLOGIJA

    Objašnjenja razlika između APS-C i punog formata

    Koja je razlika između APS-C fotoaparata i fotoaparata punog formata i koji je najpogodniji za vas?

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da odaberete objektiv

    Sve što treba da znate o objektivima, od tipova objektiva do funkcija na koje treba da obratite pažnju.

  • VODIČ ZA KUPOVINU

    Najbolji komplet za perspektivne profesionalce

    Tri Canon ambasadora razgovaraju o najboljim fotoaparatima i objektivima za one koji tek ulaze u industriju.

  • OPREMA

    Zašto sistem EOS R predstavlja nadogradnju koja menja karijeru

    Fotoaparati i objektivi Canon EOS R već pet godina unapređuju rad fotografa. Otkrijte iz prve ruke zašto su profesionalci obavili prelazak.