FOTOGRAFISANJE PRIRODE

Fotografisanje tajni prirode: priča o projektu revitalizovanja divljine

Fotograf divljih životinja deli proces dokumentovanja projekta revitalizovanja divljine i slavljenja biodiverziteta prirode kroz objektiv.
Kukuvija fotografisana kao deo projekta revitalizovanja divljine klizi preko krošnji drveća sa raširenim krilima.

Vetrom okupane litice, jezerske močvare i mirne šume – prirodna staništa privlače fotografe divljih životinja i pejzaža sa strpljenjem da dokumentuju postepene promene i rast tokom godišnjih doba. Međutim, ponekad fotografija može da dokumentuje i slavi još dublju promenu tokom vremena, kao što je revitalizovanje divljine napuštenog kamenoloma dok ga ponovo preuzima priroda.

Gejl, fotograf koji stoji iza naloga Natured Secrets, gaji strast prema biodiverzitetu i revitalizovanju divljine zelenih površina. Ona je dokumentovala sporo napredovanje projekta revitalizovanja divljine u svom komšiluku u Ujedinjenom Kraljevstvu i nada se da će njen rad inspirisati druge da mali deo svojih bašta vrate prirodi.

Fotografski projekat revitalizovanja divljine sa istorijom

Višebojni talasi vresa povezuju baštu sa brdima iza, sa plavim nebom u pozadini.

„Da bismo baštu utopili u pejzaž i povezali je sa brdovitim terenom, posadili smo vres u talasima“ objašnjava Gejl. „Pomešali smo ga sa travama i brezovim drvećem kako bismo stvorili odraz okolne močvare i uklopili ga sa pejzažom. Sav kamen koji smo koristili za pravljenje stepenica, ivice za vres, staze i zidove potiče iz okoline.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM pri 45 mm, 1/1.000 s, f/4,5 i ISO 160. © Natured Secrets

Priča je počela pre 20 godina kada je Gejl pošumila područje pored svoje kuće u Peninskim planinama u Engleskoj, pretvarajući napušteni kamenolom i bivšu farmu vizona u bujajuće utočište za divlje životinje.

Sada, pošto je pejzaž prihvatio životinje i biljke, ostvaruje se Gejlina ambicija – „putovanje nade“ – da ne postoji granica između njene bašte i ove obnovljene oblasti, čime se stvara zaista divlje mesto.

„Kada smo stigli, želela sam da ovoj otvorenoj lokaciji pružim doživljaj mesta, da prenesem svoj odnos sa ovom lokacijom na životnu sredinu“, kaže Gejl, koja takođe ima diplomu mastera konzervacije i ekologije sa Univerziteta u Lankesteru. „Industrijska aktivnost je transformisala originalni pejzaž i pretvorila ga u pustoš. Međutim, od kada je kamenolom prestao sa radom, na lokaciji su vidljivi počeci povratka prirodi. Ponovno rođenje.

„Počeli smo tako što smo emulirali ovu transformaciju i uspostavili bilo kakvu baštu u pejzažu, gde nije bilo vidljive granice između jednog i drugog. Nikada nisam stvarno mislila da ćemo imati pravu baštu. Samo smo „pripitomljavali prirodu“.“

Kako se zemlja polako oporavlja, Gejl vidi taj proces kao savršen za dugoročni fotografski projekat. „Nekoliko godina sam studirala u „Chelsea School of Botanical Art“ i uvek sam imala osećaj da [zemlja] zaslužuje da bude dokumentovana“, kaže ona. „To bi moglo da se obavi pomoću dnevnika ili na mikro veb stranici, ali za mene je u pitanju spoj nauke i kreativnosti. Tu sam se nadala da će moje fotografije biti malo drugačije.

„Naš napušteni kamenolom nosi ožiljke industrijske prošlosti, ali priroda neprestano ponovo zauzima zemlju. Kao čuvari oblasti sa zadivljujućom kombinacijom istorije, industrije, geologije, divljih životinja i flore, zaista želim da dokumentujem put zemlje, razvoj i rast biodiverziteta koristeći fotografiju kao medij.“

Povezivanje sa prirodom kroz objektiv

Mlada srna je delimično skrivena među visokom travom.

„Nedugo pre nego što je napravljen ovaj snimak, otkrili smo da smo izgubili srndaća iz krda srna“, kaže Gejl. „Odlučili smo da je ovaj mladi srndać, koji se iznenada pojavio u objektivu fotoaparata, naš novi kandidat za vođu krda. Srndaću je upravo izrastao prvi par rogova.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/800 s, f/4,5 i ISO 200. © Natured Secrets

Mladunče vetruške stoji na grani okruženo zelenilom.

Gejl ima kućicu za vetruške koja je postavljena na stub na pašnjaku, pored šumarka. „Ovo je naše prvo mladunče vetruške koje se izgleglo u obližnjoj kućici“, kaže ona. „Jedan od roditelja je prikupljao hranu u ovim krošnjama, pošto mladunče tek treba da nauči da lovi.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/1.250 s, f/4,5 i ISO 640. © Natured Secrets

Ova oblast sada obiluje divljim životinjama, uključujući evropske zečeve, bumbare, poljske ševe, carske šljuke, vivke, obične plave vodene device, vetruške i srne, pa je lako uvideti zašto je postala raj za fotografe. Raznobojni opseg močvarnih površina, travnjaka i šipražja, uz livadu bogatu cvećem, privukao je mnoštvo raznovrsnih divljih vrsta.

„Tokom proteklih 20 godina pomogli smo da se regeneriše zemlja, izložili smo slatkovodne izvore radi unapređivanja velikih močvarnih dolina i povezali postojeće bare oivičene kamenjem sa serijom novih neoivičenih bara“, kaže Gejl.

„Posadili smo lokalno listopadno drveće i posmatrali ga kako raste i kako ga polako pokriva mahovina poput somota, za bujno zelenilo cele godine, koje pruža podršku obilju života. Grane i stabla prekriveni su mahovinom koja podseća na minijaturne izgubljene svetove kada se pogleda izbliza i uveća.“

Ako odlučite da dokumentujete sopstveni projekat, možda ugao bašte koji ste prepustili prirodi, uverite se da imate odgovarajući fotoaparat i objektiv. Gejl koristi Canon EOS 6D Mark II u kombinaciji sa nekim od makro objektiva za snimanje tih sićušnih svetova. „Fotoaparat nam pruža mogućnost da se sjedinimo sa određenim organizmom, bilo da je u pitanju krupni plan cveta, insekta ili spore na poleđini paprati“, kaže ona. „Počinjete da uviđate stvari koje nikada ranije niste primećivali, a to me učinilo svesnijim toga kako možete više da se povežete sa prirodom kroz objektiv.“

Učenje „posmatranja“ kroz fotoaparat

Obična plava vodena devica stoji na barskoj travi, sa refleksijom nijansi plave i zelene boje u vodi ispod.

Fotografisane na velikoj gornjoj bari kamenoloma, obične plave vodene device ovde se vide kako stoje na retkoj crvenoj barskoj travi, Potamogeton alpinus. Barska trava se smatra ranjivom u Engleskoj, pošto obično uspeva dalje na severu u škotskim visoravnima. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (sada ga je nasledio Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) pri 330 mm, 1/320 s, f/6,3 i ISO 200. © Natured Secrets

Dva mladunčeta sove na prozoru kamene štale, dok treća sova stoji na krovu iznad njih.

„Ovo je štala sa sovama u gornjem polju – u pitanju je obnovljena suva kamena konstrukcija“, kaže Gejl. „Štala je ušuškana u brdo, pa mladunci lako mogu da iskoče na travnatu površinu.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 6D Mark II sa objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/800 s, f/4,5 i ISO 2.500. © Natured Secrets

Ova veza je ojačana dolaskom porodice kukuvija posle renoviranja štale, koje su obavili Gejl i zidari pomoću kamena iz bivšeg kamenoloma. Sada je to novi dom za ptice.

„Učenje da „posmatram“ kroz fotoaparat i mirno čekanje da se kukuvije pojave omogućava mi da uočim više“, kaže Gejl. „Primećujem kretanje trave, promene svetla, noćne leptire, ptice i cveće koje dodiruju. U trenutku postajem plen kada objektiv uhvati kandže dok kruže iznad, a zatim se narativ menja kada se pomerim. Ja postajem lovac.“

Gejl koristi još jedan DSLR fotoaparat punog formata sa asortimanom dužih EF objektiva. Odvajanjem jednog tela za makro objektive i drugog za telefoto objektive, nikada ne propušta trenutak usled potrebe za zamenom objektiva. Ove alatke pomažu joj da snimi upečatljivo nebo i ptice u letu, kao što su sove, uz stabilizaciju slike koja je naročito važna pošto ne koristi stativ.

„Potreban mi je doseg sjajnog EF 600mm f/4L IS III USM da bih se približila sovama“, kaže ona. „Dosta sam udaljena na lokaciji i nema zaklona, pa ne mogu samo da sednem i mislim da ću videti jelena ili pticu izbliza. Čak je teško fotografisati crvendaća, zato što je drveće tako veliko. Znate da ćete dobiti najbolje snimke sa objektivom od 600 mm zato što je oštar i ima fiksnu žižnu daljinu, dok mi Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM pruža mogućnost da zumiram, kako bih mogla da zabeležim pticu u pokretu ili dok dolazi ka meni. Imam razdaljinu.“

Dokumentovanje revitalizovanja divljine sada i u budućnosti

Krupni plan zelenih i belih cvetova divlje šargarepe, sa livadom izvan fokusa u pozadini.

„Ove biljke rastu na našim gomilama iskopa u kamenolomu i oko njega. Volimo bele čipkane štitove divlje šargarepe sredinom leta“, kaže Gejl. „Ali kasnije, sredinom avgusta, male zelene čaure sa semenom poput mahuna izvrću se dok se suše, a cvetovi se čvrsto uvijaju u oblik konkavnih ptičijih gnezda.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM pri 1/640 s, f/2,8 i ISO 320. © Natured Secrets

Krupni plan bumbara koji lebdi među čičkom i travom.

„Sve što ja mogu da uradim je da ovu zemlju ostavim u boljem stanju nego što sam je našla“, kaže Gejl. „To je moj izazov, da nastavim sa unapređivanjem. Samo želim da ga pratim, kako bismo videli razliku.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM pri 153 mm, 1/1.000 s, f/5 i ISO 640. © Natured Secrets

Gejl je takođe dokumentovala projekat revitalizovanja divljine pomoću anketa, presovanjem cveća, konzervacijom biljaka u alkoholu, skiciranjem i slikanjem vodenim bojama. Međutim, ona uživa u trenucima sa divljim životinjama koje su se skupile na ovom mestu i posvećena je prednostima interakcije sa prirodom radi mentalnog zdravlja. „Posmatranje kroz fotoaparata u rana jutra donosi osećaj spokoja i mira“, objašnjava ona. „Mogu da prenesem to stanje uma deljenjem slika na društvenim mrežama i pomaganjem drugima da uvide lepotu koja nas okružuje.“

Ona podstiče svakoga da razmišlja o kreiranju sličnog projekta, da počne sa nekoliko stabala ili žbunova koji će privući ptice i insekte. „Uvek sadite drveće ako možete“, savetuje ona. „Nije vam potrebno mnogo prostora – za šest ili sedam godina imaćete šumarak i moći ćete da se prošetate i osetite prostor.“

Napisala Lorna Dokeril

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Saveti za fotografisanje divljih životinja

    Profesionalni fotograf Deni Konor daje svoje najbolje savete za uspeh u branši ambicioznom mladom fotografu divljih životinja.

  • PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Najbolji objektivi za pejzaže

    Sve informacije koje su vam potrebne za izbor pristupačnih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva.

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Kako da fotografišete ptice

    Saveti i najbolji početnički komplet za fotografisanje ptica.

  • MAKRO FOTOGRAFIJA

    Snimajte neverovatne makro fotografije pčela

    Kako da pravite odlične makro snimke sićušnih insekata koji se brzo kreću.