PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Najbolji osnovni objektivi za fotografisanje pejzaža

Od širokih, prostranih panorama do živopisnih detalja izbliza, dostupan je isplativ objektiv sa fiksnom žižnom daljinom ili zum objektiv koji odgovara svakom scenariju snimanja pejzaža.
Drveni mol iznad jezera okruženog planinama. Odraz oblaka iznad vidljiv je na površini jezera.

Prostrani panoramski pejzaži mogu da oduzimaju dah lepotom. Međutim, često se gubi nešto između onoga što oko može da vidi i onoga što fotoaparat snimi. Postoje dva glavna razloga za to. Kao prvo, ljudsko oko ima horizontalni ugao gledanja od oko 210°. Nasuprot tome, standardni zum objektiv 24–105 mm na fotoaparatu punog formata može da se širi samo do 74°. Takođe, vaše oči prirodno pružaju 3D prikaz bilo kog pejzaža, dok je fotografija dvodimenzionalna.

Dobra vest je da uz pravi izbor objektiva i odgovarajuću fotografsku tehniku možete lako da kompenzujete oba ova problema. Još bolje, kompanija Canon nudi asortiman pristupačnih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva koji pružaju izvanredne performanse i kvalitet slike. Hajde da detaljnije pogledamo, počevši od načina na koji fotoaparat utiče na izbor objektiva.

APS-C u odnosu na pun format za fotografisanje pejzaža

Panoramski pogled na grad po sunčanom danu. U prednjem planu i u pozadini vidljivo je nekoliko velikih vrhova.

Odabrani EOS R fotoaparati, kao što su Canon EOS R7 i EOS R10, imaju režim panoramskog snimanja koji kreira „spojene“ panoramske slike u fotoaparatu. Na modelu EOS R7 ova funkcija je dodatno poboljšana automatskim nivelisanjem, koje koristi stabilizaciju slike u telu (IBIS) za automatsko poravnavanje horizonta. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 45 mm, 1/500 s, f/7,1 i ISO 100.

Fotoaparat koji koristite za snimanje pejzaža uticaće na izbor objektiva, pa ćemo pre svega pogledati razlike između fotoaparata punog formata i APS-C fotoaparata za snimanje pejzaža. Za svaki broj megapiksela, fotoaparati punog formata imaju veće „foto-diode“ koje odgovaraju pojedinačnim pikselima. Od fotoaparata punog formata, kao što su Canon EOS RP i Canon EOS R6, možete da očekujete veći dinamički opseg za zadržavanje detalja u svetlim istaknutim delovima i tamnim senkama. Još jedan bonus je smanjenje šuma na slici, uz veće zadržavanje finih detalja ako je potrebno da povećate ISO postavku u uslovima slabog osvetljenja.

Sa druge strane, APS-C fotoaparati, kao što je Canon EOS R10, imaju faktor isecanja od 1,6x koji daje veću dubinu polja za svaku „efektivnu“ žižnu daljinu, nasuprot stvarnoj žižnoj daljini. To može da bude korisno za održavanje podjednako oštrih oblasti u prednjem planu i u pozadini na pejzažnim fotografijama. Dobar savet za povećavanje dubine polja pomoću bilo kojeg fotoaparata je da fokusirate na tačku koja je približno na trećini puta ka oblasti pejzaža koji je pokriven kadrom. Aplikacija Canon Photo Companion sadrži kalkulator za dubinu polja i hiperžižnu daljinu, koji može da vam pomogne da obezbedite oštar prikaz većeg dela kadra.

Prelepi zaliv snimljen pri slabom osvetljenju. Fotografija je osvetljena sjajem na horizontu i uokvirena siluetama drveća.

Klasični širokougaoni objektiv poput sićušnog, ali moćnog Canon RF 16mm F2.8 STM sa težinom od samo 165 g, idealan je za oštre i jasne ultraširokougaone pejzaže. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 16mm F2.8 STM pri 20 s, f/11 i ISO 200.

Snimak nagore u krošnje drveća, gde visoka, uska stabla vode oko prema zelenilu iznad.

Širokougaoni objektivi omogućavaju vam da zabeležite punu širinu prelepe scene, ali široko vidno polje nije potrebno za svaki snimak. Ako se ponekad spustite nisko da biste pokazali kako se pejzaž širi naviše, možete da dobijete zanimljivu perspektivu za scenu. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM pri 24 mm, 1/40 s, f/16 i ISO 800.

Koji tip objektiva je najbolji za snimke pejzaža?

Za klasične prostrane fotografije pejzaža koje beleže širok opseg panorame, veliko upečatljivo nebo i refleksije u jezerima, biće vam potreban širokougaoni objektiv koji omogućava da smestite više u kadar kako biste kreirali interesovanje i dramatičnost.

Međutim, širokougaoni objektivi nisu jedini izbor za snimanje pejzaža. Ponekad se isplati da budete selektivni i da kadrirate kompoziciju oko relativno male oblasti. U tim situacijama može da vam bude sasvim dovoljan standardni zum objektiv, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Na kraćem kraju veoma svestranog opsega zuma, svakako ćete moći da obuhvatite dosta pejzaža.

Možda će vam biti teško da izaberete između zum objektiva ili objektiva sa fiksnom žižnom daljinom za snimanje pejzaža. Oba imaju mnogo toga da ponude. Prilikom snimanja pejzaža sve – od zidova, ograda i žive ograde do litica, reka i jezera – može da vam blokira put, a nezgodni teren može potpuno da vas zaustavi. Mogućnost kompenzovanja nezgodnog položaja za snimanje jednostavnim okretanjem prstena za zumiranje može da bude od neprocenjive važnosti.

Međutim, kao i većina stvari, „zum objektiv nasuprot objektiva sa fiksnom žižnom daljinom“ ne predstavlja jednostran argument. Mnogi profesionalni fotografi pejzaža više vole da snimaju pomoću objektiva sa fiksnom žižnom daljinom. Fiksna žižna daljina može da vam pomogne da se fokusirate na kompoziciju, uz pomeranje da biste dobili savršenu kombinaciju u kojoj elementi u prednjem planu, sredini i pozadini najbolje funkcionišu zajedno. Češća promena položaja vam takođe pruža prednost otkrivanja novih perspektiva i različitih načina za njihovo snimanje.

Pejzažna fotografija snimljena iznad prelepog zaliva okruženog zelenilom i tirkizno-plavom vodom.

Uz kompaktni i lagani objektiv, kao što je Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, otkrićete da možete da pešačite ili da se penjete na mesta koja bi vam inače bila nedostupna i da otkrijete još čarobnih prilika za snimanje – na primer, ovu impresivnu fotografiju plaže. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 24 mm, 1/200 s, f/11 i ISO 100.

Veličina i težina su važni kada birate objektiv za pejzaže. Sve opcije u ovom vodiču imaju impresivno kompaktan i lagan dizajn. Možete da se zaputite na celodnevno snimanje pejzaža sa telom fotoaparata i samo jednim ili dva objektiva u maloj torbi, i oprema vas neće sputavati.

Još jedna stvar koja pomaže u smanjivanju težine je to što vam neće biti potreban stativ, koji se često smatra osnovnom opremom za fotografisanje pejzaža. Većina naših istaknutih objektiva ima veoma efikasnu optičku stabilizaciju slike, čije se performanse dodatno poboljšavaju kada radi zajedno sa stabilizacijom u fotoaparatima poput Canon EOS R6. Otkrićete da možete da snimate iz ruke, čak i tokom „plavog sata“ u sumrak, a da svakako dobijate postojano oštre snimke.

Najbolji početnički objektiv za fotografisanje pejzaža: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Pejzažna fotografija malog grada koji je izgrađen u brdu. More i nebo, oba jarkoplave boje, vidljivi su u pozadini.

Uz izdašan opseg zuma u malom kućištu, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ima 5 koraka optičke stabilizacije i prsten za fokusiranje/kontrolu kojem možete da dodelite različite funkcije, kao što je kompenzacija ekspozicije, kada se koristi automatski fokus. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 105 mm, 1/320 s, f/11 i ISO 100.

Mala cvećara na španskoj ulici. Ispred cvećare izloženo je više buketa.

Snimanje na širem kraju opsega zuma objektiva Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM omogućava vam da zabeležite sve detalje u ovom raznobojnom gradskom pejzažu, kada fizički više ne možete da se udaljite. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 26 mm, 1/125 s, f/6,3 i ISO 100.

Od epskih panorama do sićušnih detalja i svega između, višenamenska opcija, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, omogućava vam da sagledate celu priču. Ima širokougaoni potencijal pri najkraćoj žižnoj daljini. Pri standardnim žižnim daljinama od približno 35–50 mm dobijate izuzetno prirodnu perspektivu koja pruža dobar doživljaj prostora, udaljenosti i odnosa između prednjeg plana i pozadine. Telefoto žižne daljine na dužem kraju opsega imaju efekat komprimovanja perspektive, što omogućava da prednji plan i pozadina izgledaju međusobno bliže. To je suprotno od efekta koji dobijate pomoću širokougaonog objektiva i može da pruži zanimljiv, alternativni obrt za kreativno fotografisanje pejzaža.

Najbolji osnovni model širokougaonog objektiva za pejzaže: Canon RF 16mm F2.8 STM

Talasi se lome na obali dok sunce zalazi u pozadini. Svetlost je stvorila auru oko sunca, koje se nalazi između siluete obale.

Ogromni ugao gledanja objektiva Canon RF 16mm F2.8 STM pruža trenutni faktor oduševljenja čim približite oko tražilu fotoaparata, a bukvalno može potpuno da promeni čitavu perspektivu pejzažne fotografije. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 16mm F2.8 STM pri 1/400 s, f/11 i ISO 200.

Mali čamac, osvetljen sjajem zalazećeg sunca u pozadini, na mirnoj vodenoj površini. Obala u prednjem planu vodi oko posmatrača oko kadra kako se proteže u daljinu.

Putanje, reke, linije drveća i drugi objekti koji se kreću od prednjeg plana do pozadine, kao što je silueta obale na ovoj slici, mogu da pomognu sa vođenjem gledaoca kroz sliku. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 16mm F2.8 STM pri 1/200 s, f/11 i ISO 200.

Prelazak na izuzetno široki Canon RF 16mm F2.8 STM pruža potpuno novu perspektivu pejzaža, pošto snimanje pri 16 mm povećava ugao gledanja sa 84° do malo preko 108°, što je zaista velika razlika u praksi.

Sveobuhvatni ugao gledanja čini čuda prilikom snimanja pejzaža, a korekcija u fotoaparatu daje rezultate bez izobličenja. Takođe pruža korisnu efektivnu žižnu daljinu od 25,6 mm kada se koristi sa fotoaparatom Canon EOS R10 APS-C formata.

Širokougaoni objektivi mogu da snimaju prostrane pejzaže, ali i da preuveličavaju efekat perspektive, tako da sve osim oblasti u prednjem planu izgleda kao da brzo nestaje u daljini. Da biste dobili 3D prikaz sa širokougaonim pejzažima, često je najbolje da izaberete neke zanimljive objekte u prednjem planu, što će vam pomoći da pogled gledaoca uvedete u kadar.

Najsvestraniji širokougaoni zum objektiv za pejzaže: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Duga ekspozicija osvetljenih lokvanja i cvetova, snimljena sa isključenom stabilizacijom u objektivu, pa svetla izgledaju zamućeno.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM ima 5,5 koraka stabilizacije za snimanje iz ruke. Ova slika pri slabom osvetljenju je snimljena sa isključenom stabilizacijom. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 15 mm, 1/5 s, f/8 i ISO 400.

Duga ekspozicija osvetljenih lokvanja i cvetova, snimljena sa uključenom stabilizacijom u objektivu, pa svetla izgledaju oštro.

Kada je optička stabilizacija slike uključena, jasno možete da vidite razliku u jasnoći slike. Stabilizacije slike u objektivu funkcioniše u kombinaciji sa stabilizacijom u telu fotoaparata EOS R6 kako biste dobili još bolje rezultate. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 15 mm, 1/5 s, f/8 i ISO 400.

Teško je pronaći svestraniji model od širokougaonog zum objektiva Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM na fotoaparatu punog formata bez ogledala. Za razliku od mnogih širokougaonih zum objektiva, ovaj objektiv je osvežavajuće kompaktan i lagan, sa težinom od samo 390 g, i pruža savršen opseg žižnih daljina za fotografisanje pejzaža. Pored toga što pruža zadivljujuće širok maksimalni ugao gledanja, tu je i mogućnost makro snimanja od 0,52x za snimke izbliza i 5,5 koraka stabilizacije slike, što garantuje oštre snimke iz ruke čak i pri slabom osvetljenju.

Za APS-C DSLR fotoaparate, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM predstavlja podjednako savršen izbor, a ako ste novi u svetu fotoaparata bez ogledala, ovaj objektiv možete da koristite i na fotoaparatima poput Canon EOS R10 pomoću Canon adaptera za montiranje EF-EOS R.

Objektivi sa fiksnom žižnom daljinom za kreativnu pejzažnu fotografiju: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Polje belog cveća sa žutom sredinom raste u divljini. Planine i jezero su vidljivi u daljini.

Od širokougaonih snimaka do ekstremnih krupnih planova malih detalja u pejzažu, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM može da savlada svaki izazov i neverovatno je svestran za objektiv sa fiksnom žižnom daljinom. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/125 s, f/11 i ISO 100.

Krupni plan na kome je nekoliko belih cvetova sa žutom sredinom koji rastu u divljini. Cveće u prednjem planu je u fokusu, dok je ono u pozadini zamućeno.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pruža uvećanje od 0,5x pri najkraćem rastojanju za fokusiranje (14 cm), što reprodukuje male objekte u pola prirodne veličine na senzoru slike, dok 5 koraka stabilizacije slike smanjuje rizik od podrhtavanja fotoaparata. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/1.000 s, f/4 i ISO 100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kombinuje korisni ugao gledanja sa velikim otvorom blende f/1,8. To može da pomogne u održavanju velikih brzina zatvarača čak i pri slabom osvetljenju ako želite da zamrznete pokrete zelenila i drugih elemenata pejzaža koji se pomeraju na vetru.

Veliki otvor blende takođe je dobar u kombinaciji sa veoma kratkom minimalnom razdaljinom za fokusiranje objektiva, kako bi se dobila mala dubina polja. To može da bude odlično za snimanje malih zanimljivih objekata u pejzažu i njihovo izolovanje u odnosu na zamućenu pozadinu, uz zadržavanje svih prelepih boja u čitavom kadru.

Za umereniji ugao gledanja uz iste prednosti, ne treba da tražite dalje od Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Pruža potpuno prirodnu perspektivu prilikom snimanja pejzaža, a naročito je efektivan za ekstremne krupne planove prilikom snimanja iz ruke pošto možete da iskoristite prednost makro faktora uvećanja od 0,5x na objektivu. Veliki otvor blende f/1,8 takođe pruža malu dubinu polja za krupne planove, kako biste mogli efektivno da zamutite pozadinu.

Spektakularna lepota i dramatičnost predivnog pejzaža imaju zaista puno da ponude svakom fotografu. Uz odgovarajući Canon fotoaparat i objektive moći ćete da ga zabeležite u punom sjaju.

Napisao Metju Ričards

Slični proizvodi

  • Širokougaoni objektiv

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Kompaktan i pristupačan ultraširokougaoni objektiv od 16 mm punog formata za seriju EOS R, dizajniran za vlogere i kreativne kreatore sadržaja.
  • Širokougaoni objektiv sa fiksnom žižnom daljinom

    Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktan i lagan objektiv od 24 mm sa fiksnom žižnom daljinom idealan je za fotografisanje pejzaža, vlogovanje i enterijere – kao i za odlične makro slike.
  • Ultraširokougaoni zum objektiv

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompaktan i lagan zum objektiv RF 15-30mm savršen za putovanja, uključujući gradske pejzaže, arhitekturu i vlogovanje u pokretu.
  • RF objektivi

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Idealni objektiv za svaki dan namenjen entuzijastima za fotoaparate punog formata bez ogledala. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lagan, kompaktan i spreman da vam omogući da fotografisanje prenesete na viši nivo.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R6

    Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R10

    Napravite sledeće korake na polju fotografije i video zapisa pomoću EOS R fotoaparata bez ogledala napravljenog oko senzora APS-C formata.
  • Srodni članci

  • Ženski fotograf stoji na kamenju u plitkoj vodi i fotografiše jezero okruženo planinama.

    PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Izazov objektiva za pejzaže

    Profesionalni fotograf Veriti Miligan deli svoje iskustvo fotografisanja kreativnih pejzaža pomoću dva lagana objektiva.

  • Pejzažni snimak sa drvetom na brdu, nasuprot ljubičastog neba.

    PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Najbolji saveti za pejzaže

    Otkrijte tehnike za snimanje koje će vam pomoći da prenesete pejzažne fotografije na viši nivo.

  • Fotograf pejzaža gleda kroz tražilo fotoaparata Canon EOS RP kako bi napravio snimak brdovitih polja.

    PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Kako da snimate pejzaže iz ruke

    Naučite kako da snimate upečatljive pejzaže bez stativa.

  • Slika močvarnog pejzaža pre/posle, neuređena sa leve strane i crno-bela sa desne strane.

    OSNOVE UREĐIVANJA

    Kako da uređujete pejzažne fotografije za štampu

    Tehnike za uređivanje koje će vaše živopisne fotografije pretvoriti u umetnička dela.