Wildlife eagle sea

Objektivi za fotografisanje divljih životinja

Približite se prirodi više nego ikada pre

Suština snimanja divljih životinja je u tome da subjekat snimite u prirodnom okruženju. Potrebno je da poznajete navike subjekta, kao i mnoge druge faktore, npr. gde se najčešće nalazi tokom dana, položaj sunca u odnosu na subjekat i koliko možete da se približite subjektu bez uznemiravanja. Neki od tih faktora uticaće na tip objektiva koji koristite za snimanje.


Poznavanje subjekta

Važno je da isplanirate ono što želite da snimate – npr. ako imate dovoljno sreće da budete u parku prirode u kojem je životinjama ograničeno kretanje, verovatno znate gde će najverovatnije biti tokom dana, pa stoga možete da planirate gde da se pozicionirate u skladu sa svetlom i razdaljinom od subjekta. Takođe bi trebalo da razmislite o akciji koju želite da snimite, pa razmotrite aspekte ponašanja, poput toga kada je životinja najviše i najmanje aktivna. Ako želite da snimate u situaciji gde nije moguće isplanirati šta ćete fotografisati, npr. ako ste na safariju, nemate uvek opciju da isplanirate snimke, pa se sve svodi na razdaljinu od subjekta i vrste životinja koje ćete videti. Svi ovi aspekti će uticati na izbor objektiva.

Ponies sunrise relaxed
Snimljeno pomoću EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/5.6
  • 1/4000
  • 800

Održavanje razdaljine

Možda ne možete uvek da se fizički približite subjektu, pošto to može da bude opasno ili životinja može da vas primeti ako se previše približite. Zbog toga se za fotografisanje divljih životinja obično koristi telefoto objektiv sa žižnom daljinom od 300 mm ili većom, pošto pruža solidno uvećanje, pa možete da održite razdaljinu od subjekta, ali i da ispunite kadar. Međutim, treba uzeti u obzir i faktore poput veličine životinja koje fotografišete. Na primer, ako pokušavate da fotografišete malu pticu, potrebno vam je mnogo snažnije uvećanje da biste zabeležili detalje, tj. nešto što je bliže 600 mm.

Monkey climbing candid
Snimljeno pomoću EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4
  • 1/80
  • 3200

Snimanje akcije

Kada fotografišete životinje koje se brzo kreću, kao što su majmuni ili ptice, potrebna vam je najveća moguća brzina zatvarača. Ako izaberete objektiv sa velikim otvorom blende, moći ćete da iskoristite više dostupnog svetla, što vam pomaže da zamrznete pokret subjekta i da snimite oštriju sliku. Telefoto objektiv sa širokim otvorom blende, kao što je EF 300mm f/2.8L IS II USM, maksimalno iskorišćava dostupno svetlo i omogućava vam da zamrznete akciju.

Whale tail ocean action
Snimljeno pomoću EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/8
  • 1/1600
  • 400

Doba dana

Kada snimate divlje životinje, želite da na najbolji način iskoristite dostupni izbor svetla (Sunce). Obično postoje tri doba dana tokom kojih je najbolje osvetljenje za fotografisanje divljih životinja – jutro, sredina dana i sumrak. Sat nakon izlaska sunca i sat pre zalaska sunca poznati su kao zlatni sati. Tokom tih perioda svetlo je mnogo mekše, pošto sunčeva svetlost mora da prelazi veći put kroz zemljinu atmosferu usled položaja Sunca u odnosu na Zemlju. To takođe za posledicu ima duže senke i postizanje dramatičnijeg efekta. Kada snimate sredinom dana, sunčeva svetlost je mnogo intenzivnija, pa dobijate svetlo većeg kontrasta odozgo i lakše možete da eliminišete dugačke senke u sceni.

Eagle flying sea action

Uslovi za snimanje

Kada pokušavate da snimite divlje životinje u prirodnom staništu, kao što je pustinja ili tokom safarija, možete da se nađete u izuzetno nezgodnim uslovima i da budete sigurni da će vaša oprema odgovoriti na izazov, bez obzira na težinu zadatka. U tim situacijama, najbolji izbor je objektiv kompanije Canon iz serije L, uz telo fotoaparata koje pruža određenu zaštitu od vremenskih uslova. Otpornost na vremenske uslove i prašinu pruža vam pouzdanje potrebno da ostanete napolju i da snimate u najnezgodnijim uslovima. Objektivi iz serije L takođe imaju dodatnu prednost korišćenja najnaprednijeg optičkog dizajna i tehnologija kompanije Canon, radi pružanja revolucionarnih performansi.

Two seals iceberg
Snimljeno pomoću EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/7.1
  • 1/1000
  • 800

Kako fotoaparat utiče na izbor objektiva

EF-S objektivi kompanije Canon namenski su napravljeni za fotoaparate sa APS-C senzorom, kao što je EOS 760D, i nisu kompatibilni sa modelima punog formata, poput fotoaparata iz serije EOS 5D.

EF objektive možete da koristite sa svakim EOS DSLR fotoaparatom, ali kada EF objektiv koristite na EOS modelu sa APS-C senzorom, on daje ugaoni prikaz ekvivalentan objektivu sa žižnom daljinom 1,6x većom nego kod fotoaparata punog formata. Na primer, objektiv od 300 mm koji se koristi na fotoaparatu EOS 760D daje ugao gledanja ekvivalentan objektivu od 480 mm na fotoaparatu punog formata, što znači da subjekat izgleda veće u kadru.

Deer full frame sensor wildlife

SENZOR PUNOG FORMATA

Deer APS-C sensor wildlife

APS-C SENZOR

Razumevanje otvora blende i brzine zatvarača

Otvor blende ne propušta samo više svetla, već pomaže i u izolovanju subjekta u odnosu na pozadinu, pošto snimanje pri većem otvoru blende, kao što je f/2,8, smanjuje dubinu polja. Razumevanje odnosa između otvora blende i brzine zatvarača izuzetno je važno za fotografe – naročito prilikom snimanja divljih životinja. Na primer, povećavanje otvora blende za jedan korak (npr. sa f/4 na f/2,8) udvostručuje količinu svetla koje dolazi do senzora, što znači da možete da koristite dvostruko veću brzinu zatvarača i da sa lakoćom snimate subjekte u pokretu.

Blue parrot claw wildlife
Snimljeno pomoću EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/2.8
  • 1/1250
  • 3200

Izbor odgovarajućeg objektiva

  • Da li vam je potreban objektiv koji će vam omogućiti da se približite bez uznemiravanja subjekta? U tom slučaju vam je potreban objektiv sa žižnom daljinom 400 mm ili većom, pošto omogućava da ispunite kadar bez potrebe za približavanjem.
  • Da li se subjekat brzo kreće? Ako je tako, potreban vam je veći otvor blende (npr. f/4 ili f/2,8) da biste do maksimuma iskoristili dostupno svetlo i mogli da povećate brzinu zatvarača. Objektivi sa fiksnom žižnom daljinom imaju veće otvore blende, pa možete da ih uzmete u obzir. 
  • Da li vam je potreban određeni stepen zaštite za snimanje u nezgodnim uslovima? Pravi izbor za vas je objektiv kompanije Canon iz serije L, koji pruža veću izdržljivost.

  • Da li je potrebno da možete brzo da promenite kompoziciju bez pomeranja? Ako je tako, trebalo bi da razmotrite zum objektiv između 100 mm i 400 mm kako biste imali veću fleksibilnost sa kompozicijom, bez potrebe za zamenom objektiva ili približavanjem subjektu.

Horses beach action wildlife

Podignite snimanje divljih životinja na viši nivo

Manje divlje životinje

Makro objektivi predstavljaju odličan izbor za snimanje insekata i drugih malih divljih životinja. Ti objektivi vam omogućavaju da održite dovoljno veliku razdaljinu između sebe i subjekta (kako ne biste ometali subjekat), ali i da ispunite kadar. Makro objektiv sa stabilizatorom slike, kao što je EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, omogućava vam da snimate iz ruke u uslovima u kojima bi inače bio neophodan stativ.

Macro butterfly colourful insect
Snimljeno pomoću EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • f/8
  • 1/400
  • 400

Stativ

Što je žižna daljina veća, verovatnije je da će se javiti potreba za stativom, pošto podrhtavanje tela fotoaparata postaje sve izraženije sa povećavanjem žižne daljine. Kupovinom objektiva sa stabilizatorom slike značajno ćete smanjiti potrebu za stativom, zahvaljujući poništavanju podrhtavanja. Međutim, ako dugo čekate, potrebno je da fotoaparat i objektiv držite u fiksnom položaju. U ovoj situaciji može da bude praktično ako pri ruci imate tronožni ili jednonožni stativ.

Squirrel frozen in motion wildlife
Snimljeno pomoću EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4.5
  • 1/250
  • 1000

Korišćenje ekstendera

Ako imate objektiv koji je kompatibilan sa ekstenderima, lako možete da proširite opseg načina primene objektiva, pošto vam oni omogućavaju da se još više približite subjektu. Međutim, ako ćete koristiti ekstender, potrebno je da imate na umu da on smanjuje količinu svetla koje pada na senzor fotoaparata. Korišćenje ekstendera EF 1.4x III znači da gubite 1 korak svetla, dok sa ekstenderom EF 2x III gubite 2 koraka svetla. Ovo utiče na maksimalni otvor blende objektiva i na najveću brzinu zatvarača koju možete da postignete, npr. f/4 se pretvara u f/5,6, što možda nije idealno za fotografisanje subjekata koji se brzo kreću.

Two seals sea action wildlife
Snimljeno pomoću EF 70-200mm f/4L IS USM + 1.4x III
  • f/6.3
  • 1/500
  • 400

Objektiv za divlje životinje koji je izbor profesionalaca

EF 300mm f/2.8L IS II USM

Ovaj objektiv visokih performansi iz serije L sa stabilizatorom slike u 4 koraka poznat je po mogućnosti postizanja neverovatnih nivoa oštrine, boja i kontrasta, čak i prilikom korišćenja telefoto konvertora radi povećavanja telefoto uvećanja, uz zadržavanje neverovatne oštrine.

Prikaži detalje

EF 300mm f2.8L IS USM pack shot